غریب آبادی:

اروپا به جای انتقاد از ایران، به نقش مخرب آمریكا بپردازد

اروپا به جای انتقاد از ایران، به نقش مخرب آمریكا بپردازد به گزارش خبرگزاری نفت و گاز نماینده دائم كشورمان در آژانس بین المللی انرژی اتمی اظهار داشت: ادعای آمریكا برای مذاكره، یك ژست سیاسی برای گریز از مسئولیت هایش در پایبندی به تعهدات بین المللی است.


به گزارش خبرگزاری نفت و گاز به نقل از ایسنا، كاظم غریب آبادی، سفیر و نماینده دائم كشورمان نزد سازمان ملل و سایر سازمان های بین المللی مستقر در وین، در نشست روز جمعه شورای حكام سخنرانی و آخرین مواضع كشورمان را درمورد برجام و تحولات مرتبط، بیان كرد.
متن سخنرانی نماینده دائم كشورمان به شرح ذیل است.
خانم رئیس؛
آقای مدیر كل موقت؛
عالیجنابان، خانم ها و آقایان؛
خانم رئیس، از شما به خاطر هدایت این جلسه تشكر می كنم. از آنجائیكه این آخرین نشست عادی شورای حكام با حضور آقای فروتا، مدیركل موقت می باشد، اجازه می خواهم تا از ایشان به خاطر فعالیت حرفه ای در طول دوره تصدی مسئولیتشان تشكر كنم و آرزوی بهترین ها را برای فعالیت های آینده وی دارم. همچنین، مایلم تا به آقای رافائل گروسی به خاطر انتخاب وی از جانب شورای حكام بعنوان مدیركل جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی، تبریك بگویم و ابراز امیدواری نمایم كه تحت رهبری ایشان، عملكرد آژانس بیشتر تقویت شود.
همكاران محترم،
ایران، حسن نیت خویش را از از راه اجرای تمامی تعهداتش ذیل توافق هسته ای نشان داده و همانگونه كه جهان شاهد بود، آژانس دائما پایبندی كامل ایران به توافق را گزارش كرده است. جمهوری اسلامی ایران با یك رویكرد برد-برد برای تمامی طرف ها وارد این توافق شد. بهرحال، اگر قرار باشد كه فقط ایران، تاكید می كنم فقط ایران، تنها طرفی باشد كه باید فشارها را تحمل كند و به صورت یكجانبه توافق را اجراء كند، چنین اجرای غیر متعادلی به صورت طبیعی زیاد دوام نخواهد آورد، و عقب نشینی تدریجی از اجرای تعهدات، نخستین گام ایران برای برگرداندن تعادل به این توافق می باشد.
حقیقت این است كه تمامی طرف های این توافق معتقدند این توافق برپایه اعتماد فرضی ایجاد نشده است؛ بلكه این توافق بر مبنای عدم اطمینان به همراه یك رژیم راستی آزمایی قوی بنا شده است. اگر بخواهیم ایده آل نگاه نماییم، این به مفهوم راستی آزمایی تعهدات ایران، در مقابل راستی آزمایی تعهدات دیگر طرف ها می باشد.
همكاران محترم؛
با خروج غیرقانونی و یكجانبه آمریكا از توافق و تحمیل مجدد تحریم های غیر انسانی ضد ایران، و هم ناتوانی طرف های اروپایی در حفظ تعادل ذاتی این توافق، صحبت از حفظ یا ایجاد اطمینان سخت خواهد بود. در این وضعیت جدید، واضح است كه اجرای مفاد پیوست دوم و بخشی از پیوست سوم توافق هسته ای، اعتبار خویش را از دست داده است. تمامی این رفتارهای بدخواهانه، منتج به جلوگیری كامل ایران از مزایایی شد كه به حق، تحت برجام باید از آن منتفع می شد و پایه اصلی رضایت ایران جهت محدود شدن ذیل برجام بود. به هر حال، جمهوری اسلامی ایران امیدوار است كه طرف های باقیمانده در برجام و هم جامعه بین المللی این قطار از ریل خارج شده را به مسیر مناسب، بازگردانند؛ به طوریكه همه به مسیر اعتمادسازی برگردند و جهان بتواند شاهد اعتماد به چارچوب های چندجانبه باشد. برای ایران، طرف های باقیمانده در برجام بخصوص سه عضو اروپایی آن، بایستی گام های عملی به سمت اعتمادسازی بردارند و حداقل تلاش در بازگرداندن اعتماد به همان میزان كه پیش از این وضعیت وجود داشت، نمایند. اقدامات ایران در چهار سال قبل پس از اجرای برجام، گواهی واضح بر عزم آن برای ایجاد روابط سازنده با شركای اروپایی و تمایل آن برای یافتن یك چاره دیپلماتیك و منطقی برای این مورد می باشد. متاسفانه با این حال، آنها گام عملی معتبری را برای اعاده اعتماد و بازگرداندن تعادل از دست رفته برجام بر نداشته اند. ایران تلاش خواهد نمود تا از منافع ملی خود مطابق با قواعد و قوانین بین المللی و موافقت نامه های مذاكره شده حفاظت نماید و حتی گام های اخیر ایران جهت توقف اجرای بعضی از تعهداتش ذیل برجام، نه تنها ادامه پایبندی كامل به مقررات توافق مطابق ماده 36 آن است، بلكه ایران هیچ یك از تعهدات بین المللی خویش را نقض نكرده و كماكان در قالب برجام عمل می كند.
متاسفانه، به جای اقدامات عملی صادقانه، اروپایی ها از یك طرف صرفا به بیانیه های كلی در مورد تعهداتشان بسنده كرده و از سوی دیگر، در اشاره به توقف بخشی از تعهدات ایران، اغلب فراموش می كنند تا به نقش مخرب آمریكا بعنوان دلیل ریشه ای این وضعیت بواسطه رد كردن توافق، یا بی تحركی خودشان بپردازند. كاملا واضح است كه اتخاذ چنین نگاهی و بستن چشمان بر روی حقایق موجود، از آن حكایت می كند كه آنها هنوز آماده نیستند تا هزینه لازم برای حفظ مهم ترین دستاورد دیپلماسی و همانگونه كه خودشان می گویند، یكی از بنیان های معماری عدم اشاعه، را بپردازند.
برابر این پیش زمینه، رفتار ایران نباید در این خصوص مورد سوال واقع شود، چون كه پس از خروج یكجانبه آمریكا از برجام و از سرگیری تحریم های برداشته شده، ایران به مدت یك سال صبر استراتژیك از خود نشان داد و در همان حال، تلاش نمود تا به دیگر طرف ها اجازه دهد تا راه های جبران آثار خروج آمریكا از برجام را پیدا كنند. در طول این برهه زمانی، اتحادیه اروپا و سه كشور اروپایی از ایران خواستند تا در برجام بماند و در عوض، تلاش می كنند تا طرح های جایگزینی را برای تضمین بهره مندی مزایا برای ایران، همانگونه كه در توافق آمده، ارائه نمایند. بر این اساس، ایران یك سال كامل را منتظر ماند، ولی متاسفانه نتیجه عملی در این خصوص به دست نیامد. سرانجام در 8 می 2019، ایران تصمیم به توسل به مفاد برجام گرفت و گام های اصلاحی تدریجی و شفافی را برای توقف اجرای تعهداتش ذیل برجام به صورت گام به گام، هدفمند و قابل برگشت برداشت.
گام های برداشته شده توسط ایران، نه تدابیر تلافی جویانه و نه آنچه كه برخی آنرا رویكرد "كم تر در مقابل كم تر" می نامند، بود؛ بلكه دقیقا مطابق با مكانیزم پیشبینی شده در بند 36 توافق می باشد. در این مدت، فاصله 60 روزه بین هر گام وجود داشت، بگونه ای كه فرصت كافی برای دیپلماسی داده شود. دلیل مهم دیگر برای اتخاذ این رویكرد تدریجی و گام به گام، آمادگی واقعی ایران برای حفظ برجام و پیشگیری از شكست آن بود. اما از آنجائیكه هیچ چاره ای پیدا نشد و در همان زمان آمریكا رژیم تحریم های غیرقانونی یكجانبه خویش را افزایش داد، هیچ انتخاب دیگری برای ایران جز ادامه اجرای حق خود ذیل توافق باقی نماند. بهرحال، ایران حسن نیت خویش را در تمامی زمان ها نشان داده و انتظار دارد كه چنین رویكردی، به نوبه خود با حسن نیت و اقدامات عملی مواجه شود.
خانم رئیس،
با این اوصاف، قابل ذكر است كه ایران همچنان در قالب توافق هسته ای رفتار می كند و آماده است تا اجرای كامل تعهدات خویش را مشروط بر اینكه حقوق مشروعش همانگونه كه در توافق آمده است، تضمین و محقق شود، از سر بگیرد.
واكنش های زیادی از جانب كشورهای مختلف در مقابل گام های تدریجی ایران مشاهده شد. اگر مقرر است برجام به بقای خود ادامه دهد، تنها راه موجود اجرای تعهدات تمامی طرف ها، مطابق آنچه كه در توافق و پیوست های آن آمده است، می باشد. در حالیكه واضح است دیگر طرف های برجام قادر نیستند تا سهم خویش را تحت توافق ایفاء كنند، غیر مسئولانه خواهد بود كه انتظار داشته باشیم ایران از ابزارهای جبرانی مندرج در توافق استفاده نكند!
خانم رئیس،
از آنجائیكه ادعاهای بی پایه و غیر مرتبط از جانب چند عضو معدود عنوان شد، مایلم تا نكاتی را برای شفاف سازی به شرح ذیل مطرح كنم.
ایران، عضو ان. پی تی و آژانس است و در حال اجرای تعهداتش در یك چارچوب شفاف می باشد. ایران، همزمان، حقوق مشخصی را ذیل همین ابزارها دارد. بنابراین، هیچ بهانه، فشار، و یا حتی طرح ادعاهای بی اساس در خصوص ریسك اشاعه ای از سرگیری برخی فعالیت های هسته ای، باعث نخواهد شد تا ایران اعمال حقوق خویش بر طبق برنامه های ملی اش را متوقف یا محدود نماید. بایستی خاطر نشان شود كه سیاست هسته ای جمهوری اسلامی ایران به صورت شفاف از جانب مقامات آن در سطوح مختلف مطرح گردیده است. از منظر دینی، با حكم شرعی (فتوا) مقام معظم رهبری، سلاح اتمی هیچ جایگاهی در سیاست ها و همینطور دكترین دفاعی و امنیتی ایران ندارد، بلكه تولید و بكارگیری آنها حرام هم می باشد.
نماینده آمریكا یك مرتبه دیگر همان ادعاها درباره آمادگی كشورش برای مذاكره با ایران كه به نظر می آید بیشتر یك ژست سیاسی برای شانه خالی كردن از مسئولیت هایش درمورد عدم پایبندی به تعهدات بین المللی اش باشد را تكرار كرد. اگر آمریكا درباره ورود به مذاكرات جدی است، بایستی اولا تمامی تحریم های اعمالی را لغو كند، به طوریكه مسیر هموار گردد. فقط در آن صورت، مذاكرات می تواند ذیل چارچوب كمیسیون مشترك دنبال گردد. ادامه اعمال تحریم ها و دیگر اقدامات قهری یكجانبه، با ادعاهای این كشور در مورد مذاكرات، منطبق و سازگار نیست.
صرف نظر از آنچه كه در ارتباط با برجام در حال اتفاق است، كاملا مشخص است كه گزارشات مدیركل و مدیركل موقت در این رابطه، در 4 سال قبل حداقل یك نكته مهم را نشان داده و آن این كه ایران در حال پایبندی به تعهداتش است. بنابراین، ادعاهای بی اساس مطرح شده توسط معدودی از اعضاء بخصوص رژیم صهیونیستی در این جلسه، صرفا بازی با سیاست های كثیف برای صدمه زدن به روند مثبت در همكاریهای موجود بین ایران و آژانس می باشد.
مایلم تاكید نمایم كه با سابقه طولانی چنین رژیمی در عدم الحاق و عدم پایبندی به هنجارها و استانداردهای بین المللی در حوزه عدم اشاعه و خلع سلاح، نماینده این رژیم در جایگاهی نیست تا دیگران را در مورد موضوعی كه خودشان به آن احترام نمی گذارند، موعظه كند. كاملا واضح است كه رژیم اسرائیل، اصلی ترین مخالف برجام از زمان آغاز آن بوده و از هیچ تلاشی برای تخریب آن فروگذار نكرده است. معتقدیم فشار اعمالی این رژیم به دیگر كشورها تابحال موثر نبوده و به این علت، تمركز خویش را از مدتی قبل بر آژانس قرار داده است. جعل نمودن اسناد و عرضه اطلاعات انحرافی به آژانس و دولت های عضو توسط این رژیم، پدیده جدیدی نیست. تاسف بار است كه این رژیم كه در حال توسعه انواع مختلف سلاح های كشتار جمعی است، در حال توسل به هر ابزاری است تا افكار عمومی و جامه بین المللی را از تهدید واقعی صلح، امنیت و ثبات منطقه ای و بین المللی منحرف نموده و برنامه صلح آمیز هسته ای ایران را بعنوان یك تهدید غیر واقعی و جعلی مطرح كند.
خانم رئیس، اجازه دهید باردیگر تاكید كنم كه جمهوری اسلامی ایران خواستار بهترین رابطه در نوع خود با كشورهای خلیج فارس می باشد، همانگونه كه الان با بعضی از آنان داریم، و از پیشنهادها برای گفتگو و رسیدگی به اختلافات استقبال می كند. متاسفانه، بایستی تاكید كنم كه این یك واقعیت ناامید كننده است كه برای برخی كشورها در منطقه خاورمیانه، بخصوص امارات متحده عربی و پادشاهی عربستان، تداوم جنگ و تنش به صورت نزدیكی با بقای آنها مرتبط شده است. ما امیدوار و منتظر روزی هستیم كه آنها عاقلانه برخورد كنند. برنامه هسته ای امارات متحده عربی، یك برنامه كاملا وارداتی است و نه متكی به ظرفیت ها و دانش بومی، از اینرو ما درمورد امنیت و ایمنی هسته ای این برنامه، نگرانی جدی داریم. همانگونه كه مقررات آژانس هم اذعان می دارند، مسئولیت در زمینه امنیت و ایمنی، بر عهده كشورها است و نمی تواند از خارج تامین گردد.
عربستان سعودی بعنوان كشوری با برنامه هسته ای غیر شفاف، در حالیكه عضو ان. پی تی است، و دارای توافقنامه پادمان جامع لازم الاجرا با آژانس است، اما متاسفانه هنوز پروتكل "مقادیر كوچك" را اجراء می كند كه این كشور را از تعهدات میزبانی بازرسان آژانس مستثنی می كند. باوجود درخواست های مكرر آژانس برای سالیان متمادی، پادشاهی عربستان تابحال مدل به روز شده پروتكل مذكور را كه صلاحیت دولت ها برای این پروتكل را محدود می كند، تصویب نكرده است. متاسفانه، روشن شده است كه چنین رفتار غیرمسئولانه عربستان، همینطور با تشویق از جانب دولت ترامپ تحت رویكرد سود محور سیاست خارجی رو به رو شده و ثابت شده كه در چندین نوبت، دانش و فناوری هسته ای را به این كشور منتقل نموده است. آژانس و دولت های عضو آن باید برای عربستان روشن كنند كه جامعه بین المللی هیچ انحرافی را از برنامه های هسته ای صلح آمیز از جانب عربستان تحمل نخواهد كرد.
در مورد مبحث مكان مورد نظر آژانس، از همان ابتدا و زمانی كه آژانس ایران را آگاه نمود كه چند سوال در مورد یك مكان دارد، ایران از خود همكاری و شفافیت نشان داد و ضمن اعطای دسترسی به آژانس، امكان نمونه برداری را هم فراهم نمود. از بیانیه های آژانس مشخص می شود كه همكاری در این خصوص ادامه دارد و به صورت مشخص، ایران چندین بار به سوالات مطروحه جواب داده و مقامات ارشد آژانس هم چند نوبت به ایران برای بحث در این خصوص، سفر كرده اند. بنابراین، ما معتقدیم كه بایستی از هر نتیجه گیری زودهنگام، خودداری شود. بعلاوه، در صورتی كه تعاملات بین ایران و آژانس در مورد این مورد ادامه دارد، و زمانی كه ایران در حال همكاری گسترده و سازنده با آژانس در مورد فعالیت های راستی آزمایی است، صحبت از هر بازه زمانی غیر واقعی و هرگونه كوشش برای بزرگ نمایی این مساله عادی كه برخی كشورهای دیگر هم با آن مواجهند، با هدف تحریف واقعیت ها برای اهداف سیاسی بوده و عواقب منفی بر همكاری ها خواهد داشت.



1398/09/04
23:48:06
5.0 / 5
4179
تگهای خبر: استاندارد , انرژی , تحریم , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۳

خبرگزاری نفت و گاز OilNA
oilna.ir - حقوق مادی و معنوی سایت خبرگزاری نفت و گاز محفوظ است

خبرگزاری نفت و گاز

اخبار روز حوزه نفت و گاز