تعیین قیمت خودروی وارداتی، محل جدید دعوای نهادها

تعیین قیمت خودروی وارداتی، محل جدید دعوای نهادها به گزارش خبرگزاری نفت و گاز، اقتصاد ایران سالهاست درگیر ناهماهنگی و بروکراسی های پیچیده است که این مورد خویش را حتی در موارد جزئی مانند تعیین و اعلام قیمت خودرو های وارداتی نشان داده است.



به گزارش خبرگزاری نفت و گاز به نقل از مهر، در حالیکه یک سال از آزادسازی واردات خودرو می گذرد به نظر می آید هنوز بحث های در ارتباط با نحوه واردات، نحوه قیمت گذاری، نحوه فروش و… بین دستگاههای متولی به نتیجه نرسیده است.
در این راستا اخیراً در مورد قیمت گذاری خودرو های وارداتی اختلاف زیادی بین سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان بعنوان مرجع بررسی قیمت و شورای رقابت بعنوان مرجع تصویب کننده قیمت پیش آمده است.
اصل دعوا بین این دو نهاد از زمان بارگذاری قیمت علی الحساب ۶ خودروی وارداتی در سامانه یکپارچه عرضه خودرو های وارداتی با تأیید سازمان حمایت شروع شد.
شورای رقابت در واکنش به این اقدام سازمان حمایت اعلام نمود که خبری از قیمت های علی الحساب نداشته و سازمان حمایت مجوزی برای انتشار این قیمتها دریافت نکرده است.
در مقابل هم سازمان حمایت تصریح کرد که بر مبنای مصوبه ۱۸ مهرماه کارگروه خودرو شورای رقابت مبادرت به برآورد قیمت علی الحساب خودرو های وارداتی به منظور تنظیم بازار کرده است.
بحث تا جایی بین این دو نهاد بالا گرفته که برخی رسانه ها خبر از حذف شورای رقابت در فرآیند قیمت گذاری خودرو و تبدیل این شورا به یک نهاد سیاست گذار و ناظر داده اند.
چرا قیمت علی الحساب اعلام شد؟
قیمت علی الحساب خودرو های وارداتی در حالی اعلام گردید که دقیقا در زمان ورود چانگان به کشور هم همین اقدام صورت گرفت. در آن زمان هم ابتدا قیمت علی الحساب اعلام و بعد قیمت قطعی از جانب شورای رقابت اعلام گردید که به علت تفاوت این دو قیمت و البته تغییر تعرفه، در نهایت این مورد منجر به اعتراض متقاضیان خرید این خودروی وارداتی شد.
در این رابطه میتوان به قیمت خودروی زوتی اشاره نمود که در لیست علی الحساب ها ۷۷۰ میلیون قیمت خورد اما در مصوبه شورای رقابت ۸۲۶ میلیون و ۵۰۹ هزار و ۸۵۳ تعیین شده است که یعنی تقریبا ۵۶ میلیون تومان بالاتر از قیمت علی الحساب است.
بنابراین با عنایت به این که بر مبنای مصوبه ۵۴۳ شورای رقابت باید خودرو ها با قیمتی قطعی به فروش برسد، به نظر می آید وزارت صمت یا به منظور سبک کردن حجم انتقادات از تعلل در واردات و عرضه خودرو و یا کمک به واردکنندگان هر بار مبادرت به انتشار قیمت های علی الحساب بدون درخواست از شورای رقابت می کند آن هم در حالیکه می داند به این قیمتها نهایتا هزینه ای بین ۲۵ تا ۳۰ درصد به علت مالیات، عوارض، تعرفه و… افزوده می شود.
متقاضیان، گوشت دم توپ
به گزارش خبرگزاری نفت و گاز به نقل از مهر، اقتصاد ایران سالهاست درگیر ناهماهنگی و بروکراسی های پیچیده است که این مورد خویش را حتی در موارد جزئی مانند همین تعیین و اعلام قیمت خودرو ها نشان داده است.
ضرباهنگ ناهماهنگی ها به قدری بالاست که اعلام قیمت خودروهایی که پس از ۵ سال ممنوعیت وارد کشور شده اند تبدیل به یک گعده برای جر و بحث بین دستگاههای متولی شده است.
تمام این وضعیت در حالیست که ۳۰ هزار متقاضی از اسفند سال گذشته منتظر دریافت خودرو هستند و بازار خودرو و مابقی متقاضیان بالقوه هم بیشتر از یک سال است که انتظار عرضه خودروی وارداتی را می کشند.


منبع:

1402/07/25
13:43:46
5.0 / 5
282
تگهای خبر: تولید , خرید , فروش , واردات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۴

خبرگزاری نفت و گاز OilNA
oilna.ir - حقوق مادی و معنوی سایت خبرگزاری نفت و گاز محفوظ است

خبرگزاری نفت و گاز

اخبار روز حوزه نفت و گاز