وعده های بر زمین مانده واردات خودرو در هاله ای از ابهام

وعده های بر زمین مانده واردات خودرو در هاله ای از ابهام خبرگزاری نفت و گاز: درحالیکه قرار بود تا پایان بهار امسال 200 هزار خودرو وارد شود اما تا حالا کمتر از 7 هزار دستگاه وارد شده و رئیس سازمان برنامه نیز بطور کلی اختصاص ارز به این حوزه را به صلاح کشور ندانسته است.



به گزارش خبرگزاری نفت و گاز به نقل از مهر، سال ۹۷ بنا به محدودیت های ارزی تحمیل شده به کشور و طبق تصمیم شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا، واردات خودرو تا ۳۱ اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۱ ممنوع اعلام گردید. با اتمام این مصوبه، بهار سال ۱۴۰۱ واردات خودرو آزاد شد و اوایل شهریور ماه همان سال بخشنامه واردات خودرو به تصویب هیأت دولت رسید و اعلام گردید که یک میلیارد یورو ارز برای واردات خودرو در نظر گرفته شده است.
در این مدت وزارت صمت وعده های زیادی داد که همچون مهم ترین آنها واردات ۲۰۰ هزار دستگاه خودروی خارجی تا خرداد ۱۴۰۲ بود. همین طور مهدی ضیغمی رییس سازمان توسعه تجارت نیز اصرار کرد که از خرداد ۱۴۰۲ به این سو شاهد انبوه واردات خودرو های خارجی خواهیم بود.
بر اساس همین وعده ها بود که وزارت صمت اسفند پارینه برای پیش فروش خودرو های وارداتی مبادرت به ثبت نام از ۳۴ هزار نفر با شرط بلوکه کردن ۵۰۰ میلیون تومان کرد که با انصراف ۴ هزار نفر، ۳۰ هزار نفر در صف خرید باقی ماندند.
با این حال آذر ماه نیز رو به پایان است و طبق آمار رسمی آمار گمرک ایران در ۸ ماهه ابتدای امسال، ۳ هزار و ۴۸۸ دستگاه خودروی سواری به ارزش ۶۹ میلیون و ۶۱۵ هزار دلار به کشور وارد شده است. البته ضیغمی در واکنش به این آمار اعلام نمود که «آمار اعلامی گمرک فقط برمبنای خودروهایی است که ترخیص قطعی شده اند و خودروهایی که در گمرکات هستند و اظهار نشده اند و یا در بنادر هستند را شامل نمی شود بدین سبب تا حالا ۶ هزار و ۴۵۲ دستگاه خودرو سواری وارد گمرکات و بنادر کشور شده است.»
منظور: واردات خودرو به صلاح کشور نیست
در این بین با توجه به این که واردات خودرو برخلاف وعده های داده شده به شدت کند است و کارشناسان نیز علت کندی واردات را مشکلات ارزی اعلام می کنند، داوود منظور رییس سازمان برنامه و بودجه نیز امروز در همایش اقتصاد ایران اذعان کرد که اختصاص ارزهای کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست.
منظور تاکید کرده که «فرض نماییم سال آینده ۲ تا ۳ میلیارد دلار واردات خودرو صورت گیرد و برمبنای آن درآمدها و حقوق گمرکی را محاسبه می نماییم. در صورتیکه میدانیم به صلاح کشور نیست منابع ارزی کشور را به واردات خودرویی اختصاص دهیم که در داخل کشور ظرفیت تولید ۱.۵ میلیون خودرو را داریم.»
با این اظهارنظر مسئول مستقیم برنامه و بودجه کشور و البته وضعیت کند واردات خودرو، بنظر می رسد نباید امید چندانی به تحقق وعده های افزایش واردات خودرو داشت. از آن طرف نیز بخشنامه واردات خودرو های کارکرده نیز همچنان در دولت رسوب کرده و معین نیست بطور کلی ابلاغ شود یا نشود.
از سویی دیگر علی آبادی وزیر صمت قبل از این درباره ی خودرو های وارداتی و تعیین تکلیف ثبت نام کننده ها، گفته بود که «واردات خودرو های نو بر طبق برنامه پیش می رود و تا آذرماه ۱۴۰۲ تکلیف همه کسانی که ثبت نام کرده بودند، روشن و نحوه دریافت خودرو، مشخص می شود.» اما آذر ماه هم رو به پایان است و این متقاضیان همچنان بلاتکلیف هستند.


منبع:

1402/09/20
14:39:31
5.0 / 5
251
تگهای خبر: تجارت , تولید , حقوق , خرید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۲

خبرگزاری نفت و گاز OilNA
oilna.ir - حقوق مادی و معنوی سایت خبرگزاری نفت و گاز محفوظ است

خبرگزاری نفت و گاز

اخبار روز حوزه نفت و گاز