واردات ۷۰۰ میلیون دلاری مواد اولیه لوازم خانگی

واردات ۷۰۰ میلیون دلاری مواد اولیه لوازم خانگی به گزارش خبرگزاری نفت و گاز، عضو هیات مدیره کانون لوازم خانگی ایران اظهار داشت: سالانه ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار صرف واردات اجزا‏، قطعات و انواع لوازم خانگی می شود که حدود ۷۰۰ میلیون دلار آن سهم واردات مواد اولیه است.



به گزارش خبرگزاری نفت و گاز به نقل از مهر، به نقل از خبرگزاری صدا و سیما محمد فرهاد کیایی عضو هیات مدیره کانون لوازم خانگی ایران، اظهار داشت: بنا بر اعلام آمارهای رسمی، عمق ساخت داخل یخچال فریزر، ۶۰ درصد، تلویزیون ۳۰ درصد، ماشین لباسشویی ۵۸ درصد و کولر آبی ۱۰۰ درصد است. با حمایت و در نظر گرفتن مشوق ها، میتوان عمق ساخت داخل بعضی از لوازم خانگی کوچک مثل پکیج و لباسشویی، تا ۶۵ درصد رساند. تولید لوازم خانگی در سال ۹۶ حدود ۷ میلیون دستگاه بود که این عدد در سال ۱۴۰۱ از ۱۶ میلیون دستگاه فراتر رفت.
وی ضمن اشاره به مساله تحریم و خروج شرکتهای خارجی از کشور و ممنوعیت واردات از سال ۹۷، اضافه کرد: بر مبنای آمارهای رسمی، نیاز بازار لوازم خانگی کشور سالانه حدود ۶ میلیارد دلار است که واردات قطعات یا اقلام در رابطه با این صنعت، الان به یک میلیارد دلار رسیده است.
کیایی افزود: بیشتر از ۲ میلیون و هفتصد دستگاه انواع یخچال فریزر سال قبل توسط ۳۰ تولیدکننده بزرگ کشور تولید و بخشی زیادی از نیاز بازار از این طریق تأمین شد.
عضو هیات مدیره کانون لوازم خانگی ایران با اشاره به اینکه صادرات محور شدن صنعت لوازم خانگی در چند سال گذشته مطرح گردیده است اظهار داشت: با عنایت به موانعی که در صادرات لوازم خانگی وجود دارد؛ در صادرات قطعات لوازم خانگی می توانیم موفق تر عمل نماییم.
کیایی افزود: الان قطعه سازانی در کشور فعالیت می نمایند که مازاد تولید را حتی به کشورهای اروپایی صادر می کنند، اما هنوز سیاست های مشخصی برای قطعه سازی این صنعت، وجود ندارد ضمن این که نیازمند ایجاد استانداردسازی مناسبی برای این صنعت مانند صنایع دیگری همچون خودروسازی هستیم.
وی اظهار داشت: با عنایت به این که مزیت های رقابتی در کشور خصوصاً در بعضی مواد اولیه وجود دارد اگر نگاه درستی به صنعت لوازم خانگی داشته باشیم قطعه سازان می توانند در حوزه صادرات هم موفق عمل کنند.
عضو هیات مدیره کانون لوازم خانگی ایران اظهار داشت: تلاش انجمن لوازم خانگی در چند سال قبل تدوین راهبردهایی برای این صنعت بود که با تغییر دولت ها، عملکرد و رویکرد شرکتهای لوازم خانگی متفاوت و راهبردها به سر انجام نرسید. برای داخلی سازی بعضی از لوازم خانگی سیاست جدی وجود ندارد، چونکه بعضی از آنها به سرمایه گذاری های بزرگی نیاز دارد که باید یا خود دولت ورود کند یا مشوق هایی برای بخش خصوصی در نظر بگیرد.
وی افزود: مزیت هایی در بعضی مواد اولیه و قطعات در کشور وجود دارد که سایر کشورها این مزیت را ندارند همچون گاز ایزوبوتان و سیکلوپنتان که از ملزومات اصلی در صنعت یخچال سازی است؛ هم اکنون ۱۰ برابر نیاز داخل تولید می شود و کشورهای منطقه در صنعت لوازم خانگی هم به این گازها نیاز دارند و از کشورهایی مثل چین و کره تأمین می کنند.
کیایی همینطور به قیمت گذاری دستوری در این صنعت اشاره نمود و اضافه کرد: وقتی قیمت گذاری دستوری حاکم می شود نباید انتظار نوآوری خاصی در صنعت داشت زیرا، گاهی اوقات برخی از نوآوری ها و فناوری ها، هزینه هایی به همراه دارند.
وی افزود: مثلا در زمینه کاهش مصرف انرژی در بعضی از محصولات برودتی و حرارتی، باید اقدام مناسبی صورت بگیرد که امکان دارد هزینه های تولید را افزایش دهد، اما وقتی فشار دستوری روی قیمت باشد، تولید کننده هیچ گونه رغبتی برای تولید ندارد. راهبردهای تدوین شده لوازم خانگی و صنایع در رابطه با آن، به طور عمده کلیاتی است که مفهوم دقیقی ندارند و نمی شود با آن به هدف و نقطه مشخص و واحدی رسید.
کیایی اظهار داشت: مثلًا استفاده از کمپرسور اینوِرتِر برای کاهش مصرف انرژی در یخچال فریزر، یک کالای اساسی است که تمام وقت کار می کند، اما تولیدکننده به علت افزایش قیمت رغبتی جهت استفاده از این مزیت ندارد.
وی اضافه کرد: اگر کمپرسور اینورتر در یخچال فریزر استفاده گردد ۲۰ تا ۲۵ درصد کاهش مصرف انرژی اتفاق می افتد، اما به علت این که قدرت خرید مردم کاهش یافته، خریدار حاضر نیست بهای آنرا پرداخت کند، از طرفی هم نه تنها مشوق هایی برای تولیدکننده در نظر گرفته نمی شود حتی موانعی هم ایجاد می شود.

1402/10/05
08:40:23
5.0 / 5
363
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۳

خبرگزاری نفت و گاز OilNA
oilna.ir - حقوق مادی و معنوی سایت خبرگزاری نفت و گاز محفوظ است

خبرگزاری نفت و گاز

اخبار روز حوزه نفت و گاز