خودرو های مازاد تا امروز کجا بودند؟

خودرو های مازاد تا امروز کجا بودند؟ خبرگزاری نفت و گاز: خودروسازان تاکید دارند که 120 هزار دستگاه مازاد دارند؛ اگر واقعاً هم اکنون 120 هزار خودروی مازاد وجود دارد یعنی خودروسازان به همه تعهدات خود عمل کرده و این خودرو ها روی دستشان مانده است؟!



به گزارش خبرگزاری نفت و گاز به نقل از مهر، طی چند روز اخیر حواشی زیادی پیرامون فروش قسمتی از محصولات خودروسازان ۵ درصد زیر قیمت حاشیه بازار مطرح شد؛ آن طور که انجمن قطعه سازان اعلام نموده بود در جلسه ای که مورخ ۱۰ آذرماه ۱۴۰۲ با حضور خودروسازان و قطعه سازان مرتبط برگزار شده بود، صورت جلسه ای تدوین شده که برمبنای ماده ۶ از بند (ب) این صورت جلسه به ۲ خودروساز بزرگ کشور اجازه داده شده تا نسبت به فروش ۱۲۰ هزار خودرو با ۵ درصد زیر قیمت بازار آزاد اقدام نمایند.
در ماده ۶ بند (ب) این دستور العمل آمده است: «به منظور کاهش قیمت خودرو در بازار قرار شد تا وزارت صمت زمینه قانونی لازم برای فروش محصولات مازاد بر تعهدات سامانه یکپارچه نوبت دهی خودرو شرکت های ایران خودرو و سایپا در حاشیه بازار بوسیله نمایندگی های ۲ شرکت را به نحوی فراهم آورد که این شرکتها نسبت به افزایش تولید خودروهایی که در بازار دارای تفاوت قیمت بالاتری است به هر میزان ممکن و حداقل ۶۰ هزار دستگاه تا انتهای سال جاری اقدام و این محصولات را در حاشیه بازار و با نرخ ۵ درصد کمتر از نرخ بازار به ترتیبی به فروش برسانند که تا انتهای سال جاری فاصله قیمت هر یک از محصولات در بازار آزاد با قیمت مصوب به حداقل برسد.»
طبق این مصوبه، مقرر است تا انتهای سال هر خودروساز (ایران خودرو و سایپا) ۶۰ هزار دستگاه خودرو با قیمت ۵ درصد زیر حاشیه بازار به فروش برسانند تا شاید روند صعودی نرخها در بازار کم شود و زیان خودروسازان و قطعه سازان هم کاهش پیدا کند.
مصوبه مذکور در تأیید همان صحبت هایی است که از سوی منوچهر منطقی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت مطرح شده بود؛ منطقی مدتی پیش اعلام نمود در سند جدید خودرو که تا انتهای سال ابلاغ می شود، نقش تصمیم گیری و نظارت بر عهده شورای رقابت و تعیین قیمت خودرو بر عهده خودروساز خواهد بود.
البته این اظهارنظر همان زمان از طرف سخنگوی اقتصادی دولت تکذیب شد؛ احسان خاندوزی در این رابطه اصرار کرد درباب قیمت گذاری خودرو، نظر دولت، همان نظر قانون است، از نظر قوانین موجود تا آن زمان که از مرحله خروج یک صنعت از انحصاری شدن اطمینان خاطر وجود نداشته باشد، تدابیر مربوط به قیمت و ورود خروج بازیگران در آن صنعت متأثر از مصوبه ای است که شورای رقابت خواهد داشت.
سپهر دادجوی توکلی سخنگوی شورای رقابت نیز ضمن تکذیب خروج قیمت خودرو از شمول دستورالعمل شورای رقابت اصرار کرد که هرگونه عرضه خودرو خارج از دستورالعمل ۵۴۳ شورای رقابت غیرقانونی می باشد.
خودروهای مازاد تا امروز کجا بودند؟
اگرچه شورای رقابت صراحتاً این مساله را رد کرد اما نکته مهمی که وجود دارد این است که اصلاً ۱۲۰ هزار خودروی مازاد تا به امروز کجا بوده که خودروسازان درخواست داده بودند با قیمت حاشیه بازار بفروشند؟ شرکت ایران خودرو روز گذشته در اطلاعیه ای رسماً اعلام نمود که چنین درخواستی را ارایه داده بوده اما تا به امروز با این درخواست موافقت نشده است.
این ابهامات زمانی پررنگ تر می شود که بدانیم به علت فروش خودرو بوسیله سامانه یکپارچه، زمان تحویل قسمتی از خودرو ها به زمستان سال ۱۴۰۳ موکول شده است و علاوه بر این تحویل خودرو های سررسید شده نیز با بهانه های مختلفی همچون رعایت استانداردهای ۸۵ گانه تأخیر به انجام می رسد و یا این که خودروساز اعلام می کند بجای خودروی ثبت نام شده خودروی دیگر تحویل مشتری شود؛ بدین سبب اگر خودروسازان محصول مازادی دارند چرا به تعهدات خود عملاً نمی کنند؟ چرا مشتریان باید بیش از یک سال صبر کنند تا خودروی ثبت نام کرده خودرا تحویل بگیرند؟ اگر خودروسازان مقرر است ظرفیت را بالا برند چرا به تعهداتشان عمل نمی کنند؟
از سویی دیگر نیز به علت عدم تولید کافی مرحله سوم فروش انبوه خودرو در سامانه یکپارچه لغو و قرار شد هر زمان خودروسازان محصول مازادی داشتند، مبادرت به عرضه خودرو کنند و دیگر خبر از فروش دستوری و مرحله ای خودرو نیست. بدین سبب اگر خودروسازان ۱۲۰ هزار خودروی اضافی دارند که می خواهند با قیمت حاشیه بازار بفروشند چرا در مرحله سوم فروش خودرو بوسیله سامانه یکپارچه شرکت نکردند؟
خودروسازان تاکید کرده اند که این ۱۲۰ هزار دستگاه مازاد بر تولید و عرضه است! اگر واقعاً هم اکنون ۱۲۰ هزار خودروی مازاد وجود دارد یعنی خودروسازان به همه تعهدات خود عمل کرده اند و این تعداد خودرو روی دستشان مانده که قصد دارند با قیمت حاشیه بازار و آن هم در قالب فروش فوری، عرضه کنند؟
نکته دیگر این که فروش خودرو با ۵ درصد زیر قیمت حاشیه بازار در حقیقت به منزله به رسمیت بخشیدن قیمت هایی است که به اذعان فعالان بازار خودرو، غیرواقعی بوده و نتیجه کار دلالان است. قیمت هایی که بعضاً تا ۲۰۰ میلیون تومان نیز با قیمت مصوب فعلی فاصله دارند و منجر به رکود عمیق بازار خودرو طی ۲ سال اخیر شده است.
مساله مهم دیگر آنکه از مرداد ماه به این سو عرضه خودرو به شدت کم شد که این مساله حتی در آمارهای فروش خودرو نیز خودرا نشان داد؛ در آن مقطع اخباری هم درباب احتکار خودرو منتشر که منجر به نوسانی شدن نرخها در بازار خودرو شد. چیدن این تکه های پازل کنار هم می تواند بیان کننده این واقعیت باشد که خودروساز با قصد قبلی مبادرت به عرضه و تحویل قطره چکانی خودرو کرده تا قیمت بازار بالا برود و سپس با گرفتن مجوز فروش با ۵ درصد زیر قیمت بازار محصولاتی که بنا به ادعای خود مازاد هستند را بفروشد.
بنابراین موضوع اصلی و غیر قابل انکار آنست که احیانا هم اکنون خودرو ها در پارکینگ موجود است، اما خودروسازها علاقه ای به تحویل ندارند و در این طرح می خواهند با قیمتی بالاتر به فروش برسانند.
جزئیات تولید خودرو
بررسی آخرین آمار تولید خودرو از طرف وزارت صمت نشان میدهد تولید انواع خودرو طی ۹ ماهه امسال به ۹۸۹ هزار و ۹۱۳ دستگاه رسیده است. در این بازه، ۸۳۷ هزار و ۳۴۵ خودروی سواری تولید شده که نسبت به ۷۶۱ هزار و ۵۰۸ دستگاه در ۹ ماهه پارینه رشد ۱۰ درصدی را نشان میدهد. نکته قابل توجه آنکه تولید خودروی سواری در آذرماه امسال (۱۰ هزار و ۲۳۰ دستگاه) نسبت به آذرماه پارینه (۱۱۰ هزار و ۴۷۲ دستگاه) افت ۸ درصدی داشته و نسبت به آبان امسال تنها ۲۰۵ دستگاه بیشتر تولید شده است.
با این وضعیت تولید، وزارت صمت باید پاسخ دهد دقیقاً چگونه متوجه شده که ۱۲۰ هزار خودرو مازاد بر مصرف است؟ آن هم در شرایطی که برای خودروسازان در سامانه یکپارچه تعهدات زیادی به وجود آمده و بعضاً تا زمستان سال ۱۴۰۳ تعهد تحویل خودرو دارند.
به نظر می رسد این حوزه نیاز به شفاف سازی زیادی از طرف وزارت صمت، شورای رقابت و خودروسازان دارد تا دقیقاً مشخص شود خودروسازانی که برای تحویل خودرو امروز و فردا می کنند دقیقاً ۱۲۰ هزار خودروی مازاد را از کجا آورده اند.


منبع:

1402/10/19
13:08:06
5.0 / 5
237
تگهای خبر: استاندارد , تجارت , تولید , صنعت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۱

خبرگزاری نفت و گاز OilNA
oilna.ir - حقوق مادی و معنوی سایت خبرگزاری نفت و گاز محفوظ است

خبرگزاری نفت و گاز

اخبار روز حوزه نفت و گاز