شورای رقابت مجوزی برای فروش خودرو در بورس صادر نکرده است به گزارش خبرگزاری نفت و گاز، شورای رقابت به صورت رسمی مجوز خروج خودرو از شمول قیمت گذاری دستوری و یا عرضه در بورس کالا را صادر نکرده، ازاین رو هرگونه عرضه خارج از این ضوابط، فاقد وجاهت قانونی می باشد. به گزارش خبرگزاری نفت و گاز به نقل از مهر، تصمیم اخیر مدیرعامل ایران خودرو بر مبنای توقف عرضه خودرو در قالب قیمت گذاری دستوری و انتقال فروش به بستر بورس کالا، موج جدیدی از ابهام و واکنش را در بین ناظران اقتصادی، نهادهای قانونی و افکار عمومی بوجود آورده است. هرچند این خودروساز از زیان های انباشته و افزایش هزینه های تولید بعنوان علل این تصمیم یاد کرده، اما چالش اصلی به مسیری برمی گردد که هنوز شفاف سازی حقوقی در مورد آن صورت نگرفته است. در همین راستا پیگیری های خبرنگار مهر نشان داده است که شورای رقابت به صورت رسمی مجوز خروج این محصولات از شمول قیمت گذاری دستوری و یا عرضه در بورس کالا را صادر نکرده است؛ ازاین رو هرگونه عرضه خارج از این ضوابط، نه تنها فاقد وجاهت قانونی می باشد بلکه می تواند بعنوان تخلف از شبکه توزیع رسمی تلقی شود. مطابق مقررات موجود، تنها مرجع صلاحیت دار برای تعیین شمول یا عدم شمول محصولات در لیست قیمت گذاری، شورای رقابت است. بنابراین، تصمیم هیأت مدیره یک شرکت یا حتی پذیرش اولیه بورس کالا، بدون دریافت مجوز صریح از این شورا، به تنهایی مشروعیت عرضه را ضمانت نمی کند. در چنین شرایطی، کارشناسان اخطار می دهند که اقدام ایران خودرو در صورت عدم دریافت استعلام رسمی، با مانع قانونی روبه رو خواهد شد. برخی اقتصاددانان تاکید دارند که اگر بورس کالا قبل از پذیرش خودرو ها، تأییدیه مکتوب شورای رقابت را دریافت کرده باشد، مسیر قانونی رعایت شده؛ در غیر این صورت، کل فرایند زیر سوال خواهد رفت. در توضیح دلایل این تغییر مسیر، ایران خودرو به افزایش نرخ ارز، رشد هزینه قطعات، عدم بازنگری بموقع قیمتها از جانب سازمان حمایت و وضعیت زیان دهی خود اشاره نموده است. با این وجود، افکار عمومی و تحلیل گران همچنان در انتظار پاسخ روشن به یک سوال کلیدی اند که مجوز شورای رقابت برای عرضه این خودرو ها در بورس کالا صادر شده یا نه؟ که پیگیری های خبرنگار مهر نشان داده است پاسخ این سوال منفی است. منبع: خبرگزاری نفت و گاز 1404/03/14 11:12:04 5.0 / 5 31 تگهای خبر: تولید , حقوق , فروش , محصولات این مطلب را می پسندید؟ (1) (0) X تازه ترین مطالب مرتبط صنعت فولاد به اهداف افق 1404 دست یافته است رضایتمندی مشتری و کسب حداکثر سهم بازار از اهداف اصلی بهمن دیزل است نارضایتی ۸۱ درصدی از تبلیغات غیرواقعی فروشگاه های بزرگ لوازم خانگی طراحی دکور مغازه آبمیوه بستنی نظرات بینندگان در مورد این مطلب نظر شما در مورد این مطلب نام: ایمیل: نظر: سوال: = ۷ بعلاوه ۳