درخواست از رییس جمهور برای حل مشکل ناوگان جاده ای خبرگزاری نفت و گاز: رییس اتاق ایران در نامه ای خطاب به رییس جمهور ضمن تشریح ۹ راه حل کلیدی برای بازگشت آرامش به بخش حمل و نقل، خواهان اتخاذ تدابیر عاجل برای حل مشکل ناوگان جاده ای شد. به گزارش خبرگزاری نفت و گاز به نقل از مهر، با عنایت به چالش های ساختاری در قسمت حمل و نقل جاده ای که زمینه ساز تشکیل اعتراضات گسترده ای و اعتصاب سراسری کامیون داران و رانندگان ماشین های سنگین در اواخر اردیبهشت ماه در نقاط مختلف کشور شد، صمد حسن زاده، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در نامه ای خطاب به مسعود پزشکیان، رئیس جمهور، خواهان اتخاذ تدابیر عاجل برای حل این مشکلات شد. حسن زاده در این نامه علاوه بر تشریح مشکلاتی که در این عرصه بر مبنای اظهارات فعالان اقتصادی بخش حمل و نقل جاده ای و بررسی های کارشناسی انجام شده در اتاق ایران، شناسایی شدند، ۹ پیشنهاد اجرایی را در جهت حل چالش ها، مطرح می کند. در این نامه آمده است: به استحضار می رساند، ناوگان حمل و نقل کشور، حلقه اتصال تولید و تجارت و پل ارتباطی میان بازارهای داخلی و خارجی است. این ناوگان، کالاها و نیازهای اساسی جامعه را به سراسر کشور منتقل می کند و سهم کلیدی در پویایی و توسعه اقتصادی دارد. لیکن این بخش با چالش های ساختاری عمیقی روبه رو است که ریشه در کمبود سرمایه گذاری های لازم، غفلت از نوسازی ناوگان و فقدان حمایت های کافی و مستمر از رانندگان و کامیون داران دارد. این چالش های ساختاری، همراه با افزایش بی سابقه قیمت قطعات و تجهیزات، کمبود سوخت، محدودیت ها و ناکارآمدی در حمایت های بیمه ای و سایر چالش های اقتصادی و صنفی، در سنوات اخیر زمینه ساز تشکیل اعتراضات گسترده ای شده است که یک نمونه بارز آن اعتصاب سراسری کامیون داران و رانندگان ماشین های سنگین، در اواخر اردیبهشت سالجاری در نقاط مختلف کشور است. با عنایت به آن که تداوم اتفاقات شکل گرفته علاوه بر ایجاد اختلال گسترده در توزیع مواد سوختی و شبکه حمل و نقل، خسارات جبران ناپذیری را بر تولیدکنندگان و واردکنندگان محصولات کشاورزی و کالاهای فاسدشدنی تحمیل خواهد نمود و به کمبود کالاهای اساسی و افزایش قیمت در بازار دامن خواهد زد، بنابراین بیم آن وجود دارد که سلامت جامعه و امنیت غذایی کشور تهدید شود. گفتنی است به علت مشکلاتی که در خلال سالهای گذشته برای حمل و نقل جاده ای بین المللی ایجاد شده، بخشی از این ناوگان هم بسمت حمل و نقل داخلی روی آورده اند که در صورت عدم توجه به چالش های آنها به حجم مشکلات ناوگان جاده ای افزوده خواهد شد. از این رو، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران از دولت محترم انتظار دارد با اتخاذ تدابیر عاجل، نسبت به رفع چالش های موجود و بازگرداندن آرامش به ناوگان حمل و نقل اقدام نماید و از تحمیل زیان های جبران ناپذیر به اقتصاد ملی پیشگیری کند. بر مبنای اظهارات فعالان اقتصادی حوزه حمل و نقل جاده ای و بررسی های کارشناسی انجام شده در اتاق ایران، اهم مشکلات جاری ناوگان حمل و نقل به شرح ذیل است: - ناکارآمدی در تخصیص و قیمت گذاری سوخت: یکی از اساسی ترین مشکلات جاری ناوگان حمل و نقل، نحوه تخصیص و قیمت گذاری گازوئیل است. اجرای آیین نامه سه نرخی قیمت سوخت، هزینه های عملیاتی حمل بار را بشدت افزایش داده و منجر به سردرگمی رانندگان و شرکتهای حمل و نقل شده است. سوخت مازاد بر سهمیه با قیمت هایی تا ۴۲.۵۰۰ تومان عرضه می شود که نسبت به نرخ ۳۰۰ تومان، بیشتر از ۱۴۰ برابر گران تر است. چنین جهش قیمتی بدون پیوست حمایتی یا تطبیق تدریجی، فشار بی سابقه ای بر بخش تولید، توزیع کالا و معیشت رانندگان وارد خواهد نمود. - فقدان نظام مؤثر بیمه و حمایت اجتماعی: هزینه های بیمه تأمین اجتماعی رانندگان در ماه های اخیر افزایش قابل ملاحظه ای یافته، درحالی که سطح خدمات دریافتی و پوشش های حمایتی تغییر چندانی نکرده است. همچنین، عدم اجرای کامل طرح بیمه تکمیلی، ناهماهنگی در ثبت سابقه و مشکلات اداری متعدد، دسترسی رانندگان به حمایت اجتماعی پایدار را با چالش مواجه کرده است. در غیاب حمایت های معیشتی مکمل یا بسته های جبرانی متناسب با افزایش هزینه های حمل و نقل، عملا فشار اصلی به صورت کامل بر دوش رانندگان گذاشته شده است. - افزایش شدید هزینه های جانبی و استهلاک ناوگان: هزینه های جانبی ناوگان امسال بشدت افزایش پیدا کرده است. قیمت لاستیک، لوازم یدکی، روغن، خدمات فنی و تعمیرات، با وجود تخصیص ارز نیمایی یا ترجیحی، روند صعودی بی سابقه ای داشته اند. هم زمان، فرسودگی شدید ناوگان و میانگین بالای عمر وسایل نقلیه (بیش از ۲۰ سال) باعث افزایش مصرف سوخت، تکرار تعمیرات و کاهش بهره وری شده است. نبود برنامه جدی نوسازی و تأمین قطعات با قیمت منصفانه، پایداری ناوگان را با تهدید جدی مواجه کرده است. - نارضایتی از عملکرد سامانه های هوشمند تخصیص سوخت: سامانه های مدیریت سوخت، بخصوص سامانه پیمایش سوخت، به رغم اهداف اولیه برای شفاف سازی و عدالت، عملا با مشکلات گوناگونی مواجهند. اختلال در ثبت پیمایش، تناقض بین اطلاعات سامانه های مختلف، تأخیر در بارگذاری بارنامه و قطعی سامانه، سبب شده سهمیه سوخت ناوگان حمل و نقل به درستی تخصیص نیابد. در مواردی، رانندگان برای ادامه مسیر وادار به خرید سوخت آزاد شده اند که افزایش هزینه های آنها را بهمراه داشته و منجر به بروز نارضایتی و اعتراض های میدانی شده است. - تأخیر در پرداخت کرایه توسط دستگاههای دولتی و عمومی: یکی از اشکالات مزمن ناوگان، تأخیرهای طولانی در پرداخت کرایه بار است، بخصوص از جانب شرکت ها و سازمان های دولتی یا عمومی غیردولتی. این پرداخت ها بعضاً تا چند ماه عقب می افتد، بدون آن که جریمه تأخیر یا مشوق جبرانی درنظر گرفته شود. برای رانندگان خُرد و کامیون داران شخصی، این تأخیر منجر به کسری نقدینگی و ناتوانی در تأمین هزینه های جاری شده است. استمرار این وضعیت نارضایتی شدید و کاهش انگیزه فعالیت حرفه ای در ناوگان را به دنبال داشته است. - شرایط دشوار شرکتهای حمل و نقل بین المللی ایرانی: گفتنی است به باعث شرایط تحریمی اقتصاد کشور و چالش های داخلی برشمرده، بخش بین المللی حمل و نقل جاده ای کشور هم با مسایل گسترده ای مواجه می باشد. بعنوان مثال عدم ساماندهی مبحث تفاوت قیمت سوخت، رقابت پذیری شرکتهای حمل و نقل بین المللی ایرانی را در بازارهای بین المللی تضعیف کرده است. همچنین، چالش هایی که در مورد دریافت روادید از کشورهای اتحادیه اروپا برای رانندگان ترانزیت وجود دارد، فعالیت شرکتهای ایرانی فعال در این عرصه را با دشواری مواجه ساخته است. از طرفی، تعلیق بیمه سبز از آغاز سال ۲۰۲۴ میلادی، هزینه های مضاعف ارزی را به تردد ناوگان حمل و نقل ایرانی تحمیل کرده است و قوانین و مقررات در ارتباط با انتفاع دولت از بیمه و مالیات در قسمت حمل و نقل بین المللی، شرایط را برای فعالیت شرکتهای حمل و نقل بین المللی ایرانی بیشتر از گذشته دشوار ساخته است. به منظور رفع چالش های برشمرده، اتاق ایران، مجموعه اقدامات عاجل ذیل را برای بازگشت آرامش و رونق به بخش حمل و نقل کشور، پیشنهاد می نماید: - توقف فوری اجرای مصوبه عرضه سه نرخی گازوئیل تا زمان اصلاح مصوبه با دریافت نظر از تمام ذی نفعان اصلی حوزه حمل و نقل - ارتقاء سامانه هوشمند تخصیص سوخت و برخط سازی کامل GPS و بارنامه در جهت کاهش خطا در تخصیص، افزایش عدالت و حذف ناوگان صوری - نوسازی ناوگان از راه اعطای وام بلند مدت و واردات مشروط کامیون کم مصرف، با اولویت ناوگان فرسوده و رانندگان خُرد - تدوین فرمول رسمی برای تعدیل نرخ کرایه حمل بار بر اساس تغییر هزینه های سوخت، قطعات و بیمه، با نظارت سازمان راهداری و تشکل های صنفی - اجبار دستگاههای دولتی و عمومی غیردولتی به پرداخت کرایه حداکثر ظرف ۴۸ ساعت بعد از تحویل بار برای حل مشکل نقدینگی رانندگان - توزیع لاستیک و لوازم یدکی از راه تشکل های تخصصی مربوطه به منظور پیشگیری از افزایش غیرمنطقی قیمتها - بازبینی و تعدیل حق بیمه تأمین اجتماعی رانندگان - توسعه حمل و نقل ریلی با مشوق های تعرفه ای و سرمایه گذاری در لجستیک ترکیبی با اولویت حمل بارهای فله، معدنی، و ترانزیتی از جاده به ریل - بهره برداری از دیپلماسی اقتصادی فعال به منظور بهبود وضعیت حمل و نقل جاده ای بین الملل امید می رود با تدبیر جنابعالی و همکاری دستگاههای ذی ربط، مشکلات پیش روی صنعت حمل بار به سرعت مرتفع شده و از تحمیل هزینه های بیشتر بر بخش های مختلف اقتصادی پیشگیری شود. در این راستا، اتاق ایران آمادگی خویش را برای عرضه هرگونه نظر مشورتی و همکاری مؤثر اعلام می دارد. منبع: خبرگزاری نفت و گاز 1404/03/15 13:01:50 5.0 / 5 32 تگهای خبر: تجارت , تحریم , تردد , تعمیر این مطلب را می پسندید؟ (1) (0) X تازه ترین مطالب مرتبط صنعت فولاد به اهداف افق 1404 دست یافته است جدول بتنی برای مرزبندی و زیباسازی فضاهای شهری خدمات شبانه روزی امداد خودرو کارت درسته تجارت ایران با کشورهای عضو اکو به 27 و شش دهم میلیارد دلار رسید نظرات بینندگان در مورد این مطلب نظر شما در مورد این مطلب نام: ایمیل: نظر: سوال: = ۱ بعلاوه ۳