طرح ساماندهی اراضی حاشیه رودخانه های مرزی كشور 63 درصد پیشرفت فیزیكی دارد

طرح ساماندهی اراضی حاشیه رودخانه های مرزی كشور 63 درصد پیشرفت فیزیكی دارد خبرگزاری نفت و گاز: سنندج - مجری طرح جامع شبكه های فرعی آبیاری و زهكشی رودخانه های مرزی وزارت جهاد كشاورزی اظهار داشت: اجرای مرحله اول طرح جامع شبكه های فرعی آبیاری و زهكشی اراضی حاشیه رودخانه های مرزی كشور هم اكنون از 63 درصد پیشرفت فیزیكی برخوردار می باشد.


سید رحیم سجادی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار نمود: اجرای این طرح در 400 هزار هكتار از اراضی كشور برنامه ریزی شده كه در مرحله اول آن 227 هزار هكتار ساماندهی می گردد.
وی اضافه كرد: برای مرحله اول این طرح 50 هزار میلیارد ریال اعتبار تخصیص داده شده كه این میزان تا آخر نیمه اول سال 97 در شبكه های فرعی آبیاری و زهكشی رودخانه های مرزی، 227 هزار هكتار زمین زراعی هزینه و اجرا می گردد.
سجادی با اشاره به اینكه اعتبارات این طرح به دستور رهبر معظم انقلاب و از محل صندوق توسعه ملی كشور تامین اعتبار می شود، افزود: حدود 20 تا 30 درصد طرح به احداث باغات اختصاص بافته و در باقی اراضی، مزارع زراعی تولید می گردد كه در تمامی آنها، اجرای سیستم های نوین آبیاری هم مورد توجه قرار گرفته است.
به گفته مجری طرح جامع شبكه های فرعی آبیاری و زهكشی رودخانه های مرزی وزارت جهاد كشاورزی، در انتها مرحله اول این طرح علاوه بر تولید 200 هزار شغل در حوزه های مختلف كشاروزی، حدود چهار میلیون و 500 هزار تُن هم محصول زراعی و باغی در این اراضی هم تولید می گردد.
سجادی اظهار داشت: مرحله اول این طرح در 10 استان اجرا می گردد كه آذربایجان غربی با 61 هزار و 570 هكتار زمین بیشترین و خراسان جنوبی با 300 هكتار كمترین سطح عملیات در دست اجرا را دارند.
به گفته وی، هدف از اجرای پروژه های مصوب در حریم رودخانه های مرزی برای افزایش راندمان آبیاری با مهار آب های مرزی، تثبیت جمعیت در مناطق مرزی و افزایش تولید و اشتغال موثر و افزایش درآمد و رفاه روستاییان است كه اتمام آنها نقش موثر و بسزایی در توسعه مناطق مرزی دارد.
وی سهم استان كردستان در مرحله اول اجرای این طرح را 17 هزار و 102 هكتار با 300 میلیارد ریال اعتبار مصوب اعلام نمود و اظهار داشت: اجرای طرح در این استان هم اكنون 61 درصد پیشرفت فیزیكی دارد و به عبارتی در بیش از هشت هزار و 600 هكتار اجرا شده است.
سجادی با اشاره به اینكه وزارت نیرو در این طرح عهده دار نگهداری و ذخیره آب است، تصریح كرد: وزارت جهاد كشاورزی در نظر دارد اجرای مرحله دوم این طرح را بزودی به نهادهای ذیصلاح پیشنهاد كند تا در صورت تامین اعتبار مورد نیاز به محض آخر مرحله اول، اجرای طرح در اراضی باقی مانده هم آغاز شود.
به گزارش خبرگزاری نفت و گاز به نقل از ایرنا، 50 درصد درصد از 17 هزار و 102 هكتار اراضی مورد هدف طرح جامع ساماندهی رودخانه های مرزی كشور در كردستان برای احداث باغ و نیم دیگر آن برای احداث مزارع آبی در نظر گرفته شده است.
پروژهای پایاب سد ژاوه سنندج با یك هزار هكتار، پایاب سد آزاد سنندج با چهار هزار و 300 هكتار و پایاب سد قشلاق سنندج با یك هزار 500 هكتار به صورت كامل برای توسعه باغات در نظر گرفته شده است.
استان كردستان دارای یك میلیون و ۲۰۰ هزار هكتار اراضی است كه از این میزان ۱۲۰ هزار هكتار آبی است و از میزان كل اراضی آبی هم حدود ۴۸ هزار هكتار باغ است.
۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن میزان تولید سالیانه محصولات كشاورزی استان كردستان است كه ۳۲۰ هزار تن از این میزان مربوط به محصولات باغی است و باقی هم مربوط به زراعت است.
عمده محصول تولید زراعی این استان مربوط به گندم با حدود ۸۰۰ هزار تن است و عمده محصول تولیدی باغی هم توت فرنگی با حدود ۴۸ هزار تن است.
رودخانه سیروان طولانی ترین رود در استان كردستان است و شاخه های اصلی آن رودهای گاورود و قشلاق است، گاورود از كوه های كان كبود سقز سرچشمه می گیرد و قشلاق از كوه های پیر محمد سرازیر می گردد.
قسمتی از این رود، در بخش های میانی سبب تولید مرزی بین ایران و عراق می گردد و به منطقه دیاله مشهور است و بعد از آن به خلیج فارس می ریزد.
رودخانه قشلاق به طول 90 كیلومتر، رودخانه سیروان به طول 100 كیلومتر، زرینه رود به طول 302 كیلومتر، تلوار به طول 142 كیلومتر و گاورود به طول 120 كیلومتر همچون رودخانه هایی است كه سرچشمه یا بخشی از آن در كردستان جریان دارد. كردستان 230 كیلومتر مرز با كشور عراق دارد.
3034/9102


1396/12/03
14:39:28
5.0 / 5
4704
تگهای خبر: تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۱

خبرگزاری نفت و گاز OilNA
oilna.ir - حقوق مادی و معنوی سایت خبرگزاری نفت و گاز محفوظ است

خبرگزاری نفت و گاز

اخبار روز حوزه نفت و گاز