معاون وزیر نفت به ایسنا خبر داد

مدارك گازی ایران و تركمنستان به داوری رفت

مدارك گازی ایران و تركمنستان به داوری رفت خبرگزاری نفت و گاز: مدیرعامل شركت ملی گاز ایران با اشاره به اینكه در زمستان سال ۱۳۹۵ تركمنستان شیر گاز خویش را بر خلاف قرارداد روی ایران بست، درمورد آخرین وضعیت اختلاف پیش آمده بین دو كشور توضیحاتی را ارائه نمود.



حمیدرضا عراقی در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به اینكه اختلاف پیش آمده به مرحله داوری رسیده است، اظهار نمود: طرف ایرانی و طرف تركمنی هركدام وكیل و داور انتخاب كرده اند و هر رایی كه از جانب داوری داده شود برای دو طرف لازم الاجرا است.

وی با تاكید بر اینكه در این داوری بحث محكومیت هیچ كشوری مطرح نیست، توضیح داد: بحث مقداری كه ما طلب داریم و مقداری كه آن ها ادعا دارند و مقداری كه آن ها طلب دارند و مقداری كه ما ادعا داریم است. در نهایت بر مبنای دفاعیات هر دو كشور یك مبلغی تعیین شده و رای صادر می گردد. بحث این است كه در نهایت چقدر از ادعاهای ما و چقدر از ادعاهای آنان منطقی است.

مدیرعامل شركت ملی گاز ایران به این سوال كه آیا تاریخی برای اعلام نتیجه از جانب داور تعیین شده است یا نه، پاسخ داد: مدارك عرضه شده است و زمان را داوری تعیین می كند اما معمولا به یك تا دو سال زمان نیاز دارد.
بر اساس این گزارش، تركمنستان طبق توافقی در سال ۱۹۹۷، به ایران گاز صادر كرده اما حدودا هر سال در طول زمستان گاه و بیگاه قیمت های خویش را افزایش داد. این كشور در سال ۲۰۰۶ صادرات به ایران را متوقف كرد و خواهان افزایش ۹ برابری قیمت شد و ایران برای مدت كوتاهی قیمت های بالاتر را پذیرفت. اقدامی كه زمستان سال ۱۳۹۵ هم توسط تركمن ها صورت گرفت اما این دفعه با ایستادگی ایران رو به رو شدند و تعامل گازی دو كشور قطع شد. از آنجایی كه قطع گاز جزو بندهای قرارداد بین ایران و تركمنستان نبود شركت ملی گاز ایران ضمن اینكه مبادرت به آماده سازی مدارك لازم برای عرضه به داوری بین المللی كرد اعلام نمود ترجیح می دهد این اختلاف با مذاكره برطرف شود.




1397/05/14
14:07:13
5.0 / 5
5003
تگهای خبر: شركت ملی گاز , گاز
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۱

خبرگزاری نفت و گاز OilNA
oilna.ir - حقوق مادی و معنوی سایت خبرگزاری نفت و گاز محفوظ است

خبرگزاری نفت و گاز

اخبار روز حوزه نفت و گاز