برای نخستین بار

بورس میزبان میعانات گازی می شود

بورس میزبان میعانات گازی می شود به گزارش خبرگزاری نفت و گاز پس از عرضه نفت خام در رینگ صادراتی بورس، این دفعه وزارت نفت با هدف تنوع سازی روش های فروش و مشاركت بخش خصوصی در فروش تصمیم به عرضه میعانات گازی در این رینگ كرده است.


به گزارش خبرگزاری نفت و گاز به نقل از ایسنا، ششم آبان ماه امسال برای اولین بار یك میلیون بشكه نفت خام سبك در بورس انرژی ارائه شد كه در نهایت سه خریدار، ۲۸۰ هزار بشكه نفت به قیمت هر بشكه ۷۴ دلار و ۸۵ سنت را معامله كردند. دومین عرضه هم در بیستم آبان ماه صورت گرفت و ۷۰۰ هزار بشكه نفت خام سبك ایران، به قیمت هر بشكه ۶۴.۹۷ دلار به فروش رسید. ا تفاقی كه پای بخش خصوصی را به فروش نفت باز كرد و نفتی ها رضایت خویش را از این اتفاق ابراز و اعلام نمودند كه این فرآیند ادامه دار خواهد بود. از جانب دیگر بورسی ها هم اعلام نمودند این عرضه ها به صورت منظم انجام می شود كه با این كار، بخش خصوصی بتواند وارد معاملات نفت خام شود.
وزارت نفت در ۲۳ دی ماه در اطلاعیه ای اعلام نمود كه سومین نوبت عرضه نفت خام در بورس یكم بهمن ماه با تغییراتی نسبت به عرضه های قبلی صورت خواهد گرفت. قرار شد یك میلیون بشكه نفت خام سبك در حجم های ۳۵ هزار بشكه ای با قیمت پایه ۵۲.۴۲ دلار به ازای هر بشكه ارائه شود و در این عرضه، علاوه بر امكان تسویه حساب با ارزهای بین المللی، امكان تسویه كامل با ارز ریال ایران با نرخ سنا محقق شود. هم چنین دوره تسویه حساب معاملات هم از ۶۰ به ۹۰ روز افزایش پیدا كرد. سومین عرضه نفت خام در بورس در موعد مقرر صورت گرفت، اما مشتری نیافت. مقرر است چهارمین عرضه در ۱۵ بهمن ماه صورت بگیرد.
در عرضه چهارم علاوه بر تغییرات تولید شده، امكان جدیدی با هماهنگی سازمان بورس صورت گرفته كه بر مبنای آن مشتریان می توانند در صورت تأمین پیش پرداخت به روش های دیگر همچون تأمین معادل ارزی آن، با تائید شركت ملی نفت پیش از عرضه از پرداخت پیش پرداخت معاف شوند و در صورت موفقیت در انجام معامله پیش پرداخت را به صورت ریالی طبق اطلاعیه عرضه پرداخت كنند. این مورد كمك می نماید خریدارانی كه منابع ارزی در اختیار دارند پیش از عرضه ارز خویش را به ریال تبدیل نكنند و در صورت انجام معامله این كار صورت گیرد؛ بنابراین هزینه های تبدیل ارز به ریال و برعكس در صورت عدم انجام معامله از عهده خریدار برداشته خواهد شد.
جزئیات عرضه میعانات گازی در بورس
مهم ترین هدف از عرضه نفت خام در بورس تنوع سازی روش فروش بوده است و برای تحقق بیشتر این هدف وزارت نفت این دفعه تصمیم به آغاز عرضه میعانات گازی در رینگ صادراتی بورس انرژی گرفته است. به قول امیرحسین تبیانیان - نماینده شركت ملی نفت ایران - این شركت در جهت اجرای بند ۱۳ سیاست كلی اقتصاد مقاو متی در مورد تنوع در روش های فروش و مشاركت بخش خصوصی در فروش و اجرای ماده ۴ قانون ششم توسعه كشور و همینطور در ادامه مسیر توجه به تقاضای بازار و مشاركت بخش خصوصی در صادرات، بعد از عرضه نفت خام، عرضه میعانات گازی را در دستور كار قرار داده است.
وی ادامه داد: شركت ملی نفت ایران تصمیم دارد با عرضه میعانات گازی در رینگ صادراتی بورس انرژی، سبد متنوعی از محصولات را در اختیار خریداران قرار دهد و با انتشار اطلاعیه، این عرضه بزودی صورت خواهد گرفت. به قول تبیانیان به نقل از شركت ملی نفت جزئیات در ایام آینده اطلاع رسانی خواهد شد و پیش بینی می شود طی هفته های آینده اولین عرضه در بورس انرژی صورت گیرد.





1397/11/10
00:01:12
5.0 / 5
5088
تگهای خبر: انرژی , تولید , خرید , صادرات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۳

خبرگزاری نفت و گاز OilNA
oilna.ir - حقوق مادی و معنوی سایت خبرگزاری نفت و گاز محفوظ است

خبرگزاری نفت و گاز

اخبار روز حوزه نفت و گاز