میزان مصرف روزانه بنزین اعلام گردید

میزان مصرف روزانه بنزین اعلام گردید خبرگزاری نفت و گاز: در سال ۱۳۹۷ میانگین مصرف بنزین روزانه ۸۷ میلیون لیتر و میانگین تولید در بهمن ماه سال 1397، روزانه ۱۰۳ میلیون لیتر بوده است كه این ارقام بگفته معاون وزیر نفت، نشان دهنده فاصله مطلوب تولید و مصرف است و به پایداری تولید و ذخیره سازی بنزین در كشور انجامیده است.


به گزارش خبرگزاری نفت و گاز به نقل از ایسنا، علیرضا صادق آبادی - معاون وزیر نفت و مدیرعامل شركت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران - مقدار ارزش افزوده به وجود آمده از محل ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس برای كشور را سالانه ۸۰۰ میلیون دلار اعلام نمود و اظهار داشت: ارزش افزوده به وجود آمده از محل راه اندازی فازهای سه گانه این پالایشگاه امنیت انرژی كشور را تضمین می نماید.
وی با تاكید بر این كه با راه اندازی فاز سوم این پالایشگاه دیگر واردكننده بنزین نیستیم، اضافه كرد: تا مهرماه امسال ایران همواره واردكننده بنزین بود، اما با راه اندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس برای اولین بار در سال ۹۷ دیگر واردكننده بنزین نیستیم كه البته مواردی همچون سهمیه بندی بنزین در سال های گذشته، توسعه ناوگان حمل ونقل عمومی، متنوع سازی سبد سوخت و توسعه صنعت سی ان جی از عوامل موثر در به صفر رساندن واردات بنزین بوده است.

راه اندازی نشدن ستاره روزانه ۶، ۵ میلیارد دلار هزینه به كشور تحمیل می كرد
وی با اشاره به این كه در صورت نبود پالایشگاه ستاره خلیج فارس امروز مجبور بودیم روزانه ۳۶ میلیون لیتر بنزین وارد نماییم و این مقدار روزانه ۱۸ میلیون دلار و سالانه ۶.۵ میلیارد دلار هزینه به كشور تحمیل می كرد، اظهار داشت: اگر پالایشگاه ستاره خلیج فارس راه اندازی نمی شد، امروز هم چنان واردكننده بنزین بودیم، افزون بر آن، هزینه های زیادی از محل برداشت كمتر از میدان مشترك گازی پارس جنوبی، اجاره كشتی های بزرگ برای نگهداری میعانات گازی و تحویل سوخت مایع به مصرف كنندگان بر كشور تحمیل می شد.
مدیرعامل شركت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی افزود: با دریافت فرآورده های تولید پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس، ذخایر بنزین كشور در وضع مطلوبی قرار گرفته و امكان صادرات بنزین باز فراهم گشته است.
صادق آبادی، با اشاره به جبران كمبود خوراك پتروشیمی ها از محل تولیدات پالایشگاه ستاره خلیج فارس اظهار داشت: با بهبود فناوری در فازهای موجود پالایشگاه ستاره خلیج فارس و راه اندازی فاز چهارم، می توانیم برداشت بیش تری از میدان مشترك پارس جنوبی داشته باشیم و ظرفیت پالایشی روزانه بیشتر از ۵۰۰ هزار بشكه میعانات گازی در این پالایشگاه محقق خواهد شد.
وی اضافه كرد: افزایش ظرفیت تولید پالایشگاه ستاره خلیج فارس با راه اندازی فاز چهارم این پالایشگاه و رفع گلوگاه های فازهای یكم تا سوم این پالایشگاه و باز اجرای پروژه های كاهش نفت كوره در پالایشگاه هایی نظیر اصفهان، بندرعباس، تبریز و... به منظور ایجاد ارزش افزوده از مهم ترین اولویت ها و برنامه های كوتاه مدت صنعت پالایش ایران است كه البته پروژه های كاهش نفت كوره دارای پیچیدگی های بسیاری است و به منابع مالی نیاز دارد.
معاون وزیر نفت با اشاره به این كه چنانچه سالانه ۸ تا ۹ درصد به مصرف بنزین كشور اضافه شود، باید سالانه یك فاز پالایشگاهی را وارد مدار نماییم كه این امكان پذیر نیست، اشاره كرد: با عنایت به شیب تند مصرف سوخت، در صورت به كار نگرفتن برنامه ها و راهكارهای مهار مصرف، فاصله مطلوب به وجود آمده بین تولید و مصرف بنزین كشور در شرایط كنونی تا دو سال آینده از میان می رود.

جذابیت اقتصادی دلیل اصلی قاچاق سوخت
بنا بر اعلام وزارت نفت، صادق آبادی با اشاره به اهمیت به كارگیری سیاست های مصرف بهینه سوخت در كشور اظهار داشت: سهمیه بندی یا افزایش قیمت باز به تنهایی كنترل كننده مصرف بنزین در كشور نیست و باید سیاست های مختلفی را بطور همزمان اجرا كرد.
وی با اشاره به اینكه تا زمانی كه جذابیت اقتصادی وجود دارد، قاچاق سوخت باز وجود خواهد داشت، اشاره كرد: كارت هوشمند سوخت به تنهایی متضمن كاهش قاچاق فرآورده در كشور نیست.
او هم چنین درباره ارتباط صنعت پالایش با بخش های دانشگاهی كشور اظهار داشت: پژوهش در صنعت باید مسئله محور باشد و بتواند مشكلات را حل كند؛ برای نمونه در مسئله آلودگی های منطقه ری بیشترین همكاری با جهاد دانشگاهی انجام و منبع آلودگی شناسایی شد.



1397/11/30
14:13:33
5.0 / 5
3918
تگهای خبر: انرژی , بنزین , پالایشگاه , پخش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۵

خبرگزاری نفت و گاز OilNA
oilna.ir - حقوق مادی و معنوی سایت خبرگزاری نفت و گاز محفوظ است

خبرگزاری نفت و گاز

اخبار روز حوزه نفت و گاز