خروج از توافق نفتی به نفع روسیه

خروج از توافق نفتی به نفع روسیه به گزارش خبرگزاری نفت و گاز یك كارشناس بازار نفت معتقد می باشد بزرگترین صادركننده نفت جهان ممكن است برای عقب نشینی از تمدید احتمالی توافق جهانی كاهش تولید، مهیا شود.



به گزارش خبرگزاری نفت و گاز به نقل از ایسنا، اعضای اوپك ظاهرا در حال رسیدن به یك توافق نظر با متحدانشان به منظور تمدید توافق كاهش تولید نفت جهانی به مدت ۹ ماه دیگر هستند. با تمدید توافق میان اوپك، روسیه و سایر تولید كنندگان، محدود كردن عرضه به میزان ۱. ۸ میلیون بشكه در روز تا آخر سال میلادی آینده ادامه خواهد یافت.

با این همه كریس ویفر یكی از شركای ارشد در شركت ماكرو ادوایزری می گوید: باآنكه در نگاه نخست عقب نشینی روسیه از توافق كاهش تولید، موضع غیرمعقولی به نظر خواهد رسید، اما تغییر اولویت های صنعتی روسیه در واقع این اقدام را كاملا معقول می سازد.

به گفته این كارشناس بازار نفت، اگر نفت در محدوده ۶۰ تا ۶۵ دلار در هر بشكه بماند حمایت مسكو از تمدید توافق كاهش تولید فراتر از مارس سال میلادی آینده بسیار غیرمحتمل خواهد بود.

به گفته ویفر، روسیه با قیمت نفت در محدوده ۵۰ دلار همچنان درآمدزایی دارد و هرگونه قیمت بالاتر سبب خواهد شد شركت های شیل آمریكا تولیدشان را بالا برند. وی براین باور است كه این قیمت اقتصاد روسیه را برای متنوع شدن از نفت برخواهد انگیخت.

ویفر در یك یادداشت تحقیقاتی كه در ابتدا در نشریه مسكوتایمز انتشار یافت، نوشت: هرچه قیمت نفت بالاتر باشد، ریسك سرمایه گذاری بیشتر به عنوان نمونه در پروژه های شیل آمریكا و نفت شنی كانادا كه در سال ۲۰۱۴ مشاهده شد افزوده می شود و در نتیجه ممكن است اشباع عرضه جهانی تشدید شود. بنابر استدلال وی، حمایت مستمر روسیه از توافق كاهش تولید ممكن است ریسك ریزش مجدد قیمت ها در سال آینده را تولید كند.

الكساندر نواك، وزیر انرژی روسیه كه یكی از معماران كلیدی توافق كاهش تولید است، در اكتبر اظهار نمود: مسكو از تمدید توافق كاهش تولید تا اواخر سال ۲۰۱۸ حمایت می كند با این همه به قول ویفر، اظهارات نواك از آن زمان بی معنا شده، زیرا این اظهارات زمانی مطرح شدند كه قیمت نفت در محدوده ۵۰ تا ۵۵ دلار بود.

نفت برنت روز جمعه حدود ۶۲. ۰۵ دلار در هر بشكه معامله شد كه ۱. ۱۴ درصد افزایش داشت، در حالی كه نفت خام آمریكا با ۱. ۶ درصد افزایش، حدود ۵۶. ۰۱ دلار در هر بشكه معامله شد. قیمت نفت از حدود ۱۲۰ دلار در هر بشكه در ژوئن سال ۲۰۱۴ به علت تقاضای ضعیف، دلار قوی و رونق شیل آمریكا ریزش كرده است. عدم تمایل اوپك به كاهش تولید هم دلیل كلیدی دیگری بود كه در ریزش قیمت نفت تاثیر داشت، اما این سازمان در اواخر سال ۲۰۱۶ به همراه سایر كشورهای تولیدكننده نفت برای محدود كردن تولید اقدام نمود.

اگر روسیه تصمیم بگیرد از تمدید توافق كاهش تولید كنار بكشد به این كشور غیراوپك اجازه خواهد داد به تلاش های خود برای متنوع كردن اقتصادش در شرایطی كه به دنبال كاهش وابستگی به نفت است، ادامه دهد. بعلاوه كرملین همواره براین باور بوده كه ارزش ضعیف تر روبل برای اقتصاد این كشور بسیار بهتر خواهد بود و باآنكه قیمت های نفت از محدوده ۵۰ دلار به ۶۴ دلار در هر بشكه طی هفته های اخیر افزایش پیدا كرده، اما نرخ برابری روبل در برابر دلار آمریكا ضعیف شده است. همه این موارد دلایل قوی به حساب می آید برای این كه مسكو تمایل داشته باشد قیمت نفت را در محدوده ۵۰ دلار به جای ۶۰ دلار نگه دارد.

سهیل المزروعی، وزیر انرژی امارات متحده، هفته گذشته اظهار نمود: انتظار می رود كشورهای اوپك و غیراوپك در نشستی كه در انتها ماه میلادی جاری برگزار می گردد با تمدید كاهش عرضه جهانی موافقت كنند. المزروعی خاطرنشان كرد: باآنكه در مورد مذاكرات اعضای اوپك درباره احتمال عدم تمدید توافق صحبتی نشنیده است، درباره زمان و مدت تمدید همچنان باید تصمیم گیری شود.

بر اساس گزارش شبكه سی ان بی سی، صادركنندگان نفت دسامبر سال قبل به توافق كنونی دست پیدا كردند و در ماه مه، مدت این توافق را تا مارس سال ۲۰۱۸ تمدید كردند. تولید كنندگان اوپك و غیراوپك قرار است ۳۰ نوامبر در وین برای تصمیم گیری درباره سیاست تولید نفت دیدار كنند.



 

1396/08/28
16:47:31
5.0 / 5
4637
تگهای خبر: انرژی , اوپك , تولید , نفت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۲

خبرگزاری نفت و گاز OilNA
oilna.ir - حقوق مادی و معنوی سایت خبرگزاری نفت و گاز محفوظ است

خبرگزاری نفت و گاز

اخبار روز حوزه نفت و گاز