دیلی بیست فاش كرد

توافق آمریكا و كره جنوبی برای فروش تكنولوژی اتمی به عربستان

توافق آمریكا و كره جنوبی برای فروش تكنولوژی اتمی به عربستان به گزارش خبرگزاری نفت و گاز سایت ˮدیلی بیستˮ از طرح های شركت های آمریكایی برای حضور در برنامه هسته ای سعودی اطلاع داد و نوشت، شركت های آمریكایی كه برای فروش تكنولوژی هسته ای به عربستان با هم رقابت دارند اقدامی را برای رسیدن به دیگر كشورها و عقب نماندن از آنها در نظر دارند.


به گزارش خبرگزاری نفت و گاز به نقل از ایسنا، مدیران شركت های صنعت هسته ای و مسؤولان آمریكایی به این سایت گفته اند، دولت دونالد ترامپ در راه عقد قرارداد فروش تكنولوژی هسته ای به ریاض حركت كرده اما بخش انرژی اتمی این كشور از دیگر رقیبان مثل روسیه و چین عقب مانده است به خصوص از بابت توسعه و عرضه طرح های بزرگ بنابراین به منظور جلو بردن بازی شركت های آمریكایی در اندیشه جایگزین كردن بخشی از آنها موسوم به "تیم آمریكا" با شركت های خارجی دیگر نظیر شركت های دولتی كره جنوبی برای افزایش پیشنهادات جذاب خود به عربستان هستند.
این طرح اگر علنی شود به شركت های آمریكایی فرصت تامین عقد قراردادهایی با عربستان را خواهد داد و بر شركت های چین و روسیه برتری خواهند یافت و این همان هدفی است كه دولت آمریكا دنبال می كند.
با این وجود مسؤولان دولت ترامپ نگران عدم اطمینان این كشور نسبت به پایبندی عربستان به تضمین های هسته ای هستند كه در این قرارداد ضمیمه خواهد شد.
دولت آمریكا كه مقاماتش می خواهند عربستان به اجرای معیارهای عالی تفتیش و بازرسی یا آنچه موسوم به "معیارهای طلایی" هستند، پایبند باشد سوالاتی درباره حیاتی بودن همكاری با شركت های كره جنوبی مطرح كرده اند بنابراین باید آمریكا با عربستان قراردادی موسوم به توافقنامه ۱۲۳ را امضا كند. منشور آژانس بین المللی انرژی اتمی بر امضای توافقنامه ۱۲۳ از جانب آمریكا با كشورهایی كه برای همكاری در زمینه انرژی اتمی با این كشور برنامه ریزی می كنند صراحت دارد و شروطی را برای نظارت بر قراردادهای هسته ای تجاری تعیین می كند.
داریل كیمبال، مدیر موسسه كنترل سلاح می گوید، تلاش در زمینه همكاری هسته ای با كشوری نظیر عربستان كه به خروج از معاهده منع اشاعه تسلیحات هسته ای تهدید می كند با خطراتی همراه خواهد شد. شركت های آمریكایی به شراكت با شركت های اتمی كره جنوبی اندیشیده اند چونكه عقد قرارداد با عربستان بار وظایف دولت آمریكا را بیشتر خواهد نمود تا از تعهد سعودی ها به برنامه نظارت و تفتیش سفت و سخت پس از حصول آن به سلاح های اتمی مطمئن شود.
هیچ چیز دال بر این وجود ندارد كه شركت های آمریكایی در راه این طرح حركت می كنند اما مقامات وزارت انرژی از پیشنهاد سعودی ها و كره ای ها بعنوان یك استراتژی موفق یاد می كنند. سعودی ها و كره ای ها معتقدند، تكنولوژی هسته ای كه ریاض به آن دست خواهد یافت منشا كره جنوبی دارد از این رو نیازی ندارد تا كره ای ها و سعودی ها توافقنامه ۱۲۳ را كه آژانس انرژی اتمی آمریكا مطرح می كند، امضا كنند. نقش شركت های آمریكایی تنها محدود به عرضه خدمات به رآكتورهای اتمی نظیر كارشناسی و حمایت امنیتی و غیره است. برپایه اعتقاد مقامات آمریكایی كنونی و سابق این بحث شانسی برای جلب موافقت وزارت انرژی را ندارد.
برخی مقامات در دولت ترامپ به دیلی بیست گفتند، رآكتورهای اتمی كره جنوبی پیشرفته اما مبتنی بر تكنولوژی آمریكا هستند. برخی دیگر در شركت های آمریكایی می گویند، پیشنهاد مشترك بین آمریكا و كره جنوبی برای شركت های آمریكایی و سعودی ها و كره جنوبی ها مفید خواهد بود. هر قراردادی به عربستان در ساخت رآكتورهای اتمی اش استقلال بدهد لزوما به شركت های آمریكایی فرصت ورود به بازار انرژی اتمی جهانی و افزایش قراردادهای سودآور را خواهد داد.
همینطور این امر به تقویت روابط مشترك آمریكا و كره جنوبی منجر می شود، كره جنوبی مذاكرات با سعودی ها را در كنار روس ها و چینی ها برای انتقال انرژی اتمی برای یاری به عربستان جهت رهایی از وابستگی به نفت و اجرای سند چشم انداز ۲۰۳۰ اداره خواهد نمود.
حسین ابیش از آكادمی كشورهای حوزه خلیج فارس در واشنگتن می گوید، همه چیز به عربستان كه حالا كنگره به او از منظر قتل جمال خاشقجی نگاه می كند بازمی گردد و این مشكلی برای دستیابی به تفاهم درباره انرژی اتمی مسالمت آمیز بوجود می آورد.
وی تصریح كرد: پروژه هسته ای هیچ ارتباطی با اشاعه سلاح های اتمی ندارد بلكه یك برنامه غیرنظامی است و احمقانه است كه آنها به تغییر آن به سلاح فكر كنند. وزارت انرژی هفت مجوز برای شركت هایی كه خواستار مشاركت در برنامه انرژی هسته ای عربستان هستند صادر كرده است. سایت مذكور می آورد، كره جنوبی انرژی مسالمت آمیز هسته ای را برای تامین اغلب نیازهای خود در زمینه انرژی برق دنبال می كند. این كشور ۲۴ راكتور اتمی دارد كه یك سوم برق مصرفی آنرا تامین می كنند.
كارشناسان می گویند شركت های كره جنوبی بهترین شركت های تجاری هستند و برای مشتریان شان بهترین رآكتورهای اتمی با نرخ های مشخص را تامین می كنند.
همینطور كره شمالی به باعث قراردادی ۲۰ میلیارد دلاری مبادرت به ساخت چهار رآكتور اتمی در امارات كرده و قراردادی به ارزش ۱۷۳ میلیون دلار برای ساخت رآكتور اتمی برای اهداف صلح آمیز در اردن امضا نموده است.
مقامات كره جنوبی دو سال پیش با مقامات سعودی با هدف تقویت روابط در زمینه همكاری در جهت انرژی اتمی ملاقات كردند. در ژانویه مدیر موسسه انرژی برق كره جنوبی گفت، سعودی ها پس از اینكه جزئیات پیشنهادات شركت او را برای تامین انرژی اتمی این كشور شنیدند از آن استقبال كردند. پیشنهادات كره جنوبی برای سعودی ها جذاب است چونكه سئول شروطی سخت در زمینه تفتیش و بازرسی تاسیسات نمی گذارد. پارلمان كره جنوبی هم نیازی به تصویب این همكاری دوجانبه اتمی ندارد و شرط نمی كند كه مشتری یك پروتكل الحاقی با آژانس انرژی اتمی را امضا كند تا آژانس قادر به بازرسی و اطلاع از نحوه استفاده كشورها از رآكتورها و اطمینان حاصل كردن از اهداف مسالمت آمیز آنها باشد. امضای پروتكل شرط محسوب نمی گردد اما اغلب كشورها حتی كشورهایی كه رآكتورهای اتمی ندارند آنرا امضا كرده اند.



1398/02/01
16:17:50
5.0 / 5
4941
تگهای خبر: انرژی , برق , خدمات , فروش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳

خبرگزاری نفت و گاز OilNA
oilna.ir - حقوق مادی و معنوی سایت خبرگزاری نفت و گاز محفوظ است

خبرگزاری نفت و گاز

اخبار روز حوزه نفت و گاز