برای نفت آمریكا هیچ جا خانه نمی گردد

برای نفت آمریكا هیچ جا خانه نمی گردد خبرگزاری نفت و گاز: هر كسی كه بخواهد دیدگاه غول های نفتی درباره بازار انرژی را درك كند باید به پیشنهاد خرید ۵۰ میلیارد دلاری شركت شورون به شركت آناداركو پترولیوم كه جمعه گذشته عنوان شد، نگاهی بیاندازد.


به گزارش خبرگزاری نفت و گاز به نقل از ایسنا، این قرارداد خرید بر اساس سه فرض مهم می باشد. نخست اینكه نفت ماندنی خواهد بود. هنوز زمان زیادی تا پیك تقاضا برای نفت مانده و بعید است قبل از سال ۲۰۳۰ چنین اتفاقی روی دهد. خودروهای برقی توجهات را جلب كرده اند اما شمار خودروها و سایر خودروهای سبك دارای موتور احتراقی همچنان بین ۹۷ تا ۹۸ درصد از بازار جهانی را تشكیل می دهد. حتی اگر زمانی پیك تقاضا برای نفت روی دهد، قرار نیست با افت یكباره تقاضا همراه شود و احتمالاً تقاضا یكنواخت خواهد ماند. خودروهای برقی سهمی از بازار را به دست خواهند آورد اما رشد حمل و نقل بار و هواپیمایی و همین طور بخش پتروشیمی، همچنان ضامن رشد تقاضا برای نفت خواهد بود. مصرف ۱۰۰ میلیون بشكه در روز نفت، محتمل ترین نتیجه پیك تقاضا خواهد بود كه همچنان حجم بالایی است و نیاز به كشف و توسعه منابع نفتی را مبرم می كند.
دوم اینكه این صنعت دریافته كه در سال های اخیر تاكید بیشتر از حدی روی گاز و توجه ناكافی به نفت داشته است. تقاضا برای گاز طبیعی قوی بوده و سرمایه گذاری بالا در توسعه منابع جدید گاز را تشویق نموده است. خود شركت شورون در سال های اخیر سرمایه گذاری های بالایی در گاز داشته و به خصوص یك سری پروژه های پرهزینه را در استرالیا راه اندازی كرده است. نگرانی آزاردهنده این است كه عرضه گاز طبیعی از تقاضا فراتر رود چونكه منابع انرژی تجدیدپذیر كم هزینه با حمایت دولتی برای كاهش آلایندگی طراحی شده و ضریب نفوذ آنها در بازارهای برق جهانی رو به رشد است. تقاضا برای گاز جهت استفاده در تولید نیرو، عامل رشد اخیر بوده است اما همچنان كه بازار برق رقابتی تر می شود، گاز در مقابل تجدیدپذیرها صدمه پذیری بیشتری پیدا می كند و در بین مدت، نفت سرمایه گذاری بهتری به نظر می آید.
اما چالش اساسی و سومین پیام پیشنهاد خرید شورون این است كه یك شركت نفتی بزرگ برای ادامه فعالیت، به دسترسی به منابع نیاز دارد. این چالش با نیاز برای یافتن منابعی كه با هزینه اندك قابل توسعه هستند و در مقابل ریزش بیشتر قیمت ها صدمه ای نمی بینند، پیچیده شده است. هیچ كمبود نفتی در جهان وجود ندارد اما موانع سیاسی بی شماری دیده می شوند. ذخایر نفتی خاورمیانه به علت مالكیت دولتی (عربستان سعودی)، تحریم ها (ایران) یا ریسك های فیزیكی (لیبی) تا حدود زیادی روی سرمایه گذاری بین المللی بسته مانده اند. روسیه هم به علت تحریم های آمریكا همچنان گرفتار محدودیت دسترسی است و نیجریه در فساد فرو رفته در حالیكه ونزوئلا درگیر منازعه سیاسی است.
ازاین رو برای غول های نفتی آمریكایی راحت تر است كه به منابع داخلی متمركز شوند. كاهش هزینه ای كه می توان با خرید شركتی مانند آناداركو انجام داد، قابل توجه است. دارایی ها در منطقه پرمیان باسین تگزاس و نیومكزیكو كه یكی از بزرگترین میادین نفتی كشف شده در خارج از خاورمیانه هستند، ارزش بالایی دارند بخصوص به این علت كه از هزینه های پایینی برای توسعه برخوردار می باشند و زیربناهای جدید و گسترده برای رساندن منابع به بازار وجود دارد.
طبق گزارش فایننشیال تایمز، پیشنهاد خرید آناداركو، آخرین پیشنهاد خرید یك شركت نفتی نخواهد بود چون كه تفكر شورون در كل صنعت انعكاس یافته است.



1398/02/02
15:52:48
5.0 / 5
4251
تگهای خبر: انرژی , برق , تحریم , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳

خبرگزاری نفت و گاز OilNA
oilna.ir - حقوق مادی و معنوی سایت خبرگزاری نفت و گاز محفوظ است

خبرگزاری نفت و گاز

اخبار روز حوزه نفت و گاز