در گفت وگوی خبرگزاری نفت و گاز با یك تحلیلگر ارشد حوزه نفت بررسی شد

نفت ایران قابل جایگزین شدن است؟

نفت ایران قابل جایگزین شدن است؟ به گزارش خبرگزاری نفت و گاز بعد از آنكه مبحث عدم تمدید مهلت ۱۸۰ روزه معافیت از تحریم خرید نفت ایران از جانب آمریكا عنوان شد، ابهاماتی درباره امكان یا نحوه جایگزینی نفت ایران در بازار جهانی به وجود آمد و به دنبال آن، تحلیل ها و گزارش های متعددی هم در این باره منتشر گردید.


به گزارش خبرگزاری نفت و گاز به نقل از ایسنا، آمریكا بعد از خروج از برجام اعلام نمود كه قصد دارد میزان صادرات نفت ایران را به صفر برساند و به صورت غیررسمی از عربستان سعودی و سایر تولیدكنندگان اوپك درخواست نمود تولیدشان را بالا برند اما به رقم مشخصی اشاره نكرد. در این راستا، استیون منوچین، وزیر خزانه داری آمریكا همزمان با بیان تصمیم دونالد ترامپ برای خروج از توافق هسته ای بین المللی با ایران و وضع مجدد تحریم ها ضد تهران، اظهار نمود كه بعضی از كشورها مایل هستند تولید نفتشان را برای جبران كاهش احتمالی عرضه به بازار جهانی بالا برند.
از جانب دیگر خالد فالح، وزیر صنعت، معدن و انرژی عربستان در آن زمان اظهار داشت كه در واكنش به احتمال كاهش حجم نفت خام ایرانی در بازارهای بین المللی بعد از خروج رئیس جمهور آمریكا از توافق هسته ای، این كشور آماده افزایش تولید نفت می باشد و با بزرگترین تولیدكنندگان در داخل و خارج اوپك و با بزرگترین مصرف كنندگان همكاری خواهد نمود تا كمبودها را به پایین ترین حد برسانند. چندی قبل هم رویترز در گزارشی ادعا نمود كه كره جنوبی در حال آزمایش نفت سبك تگزاس است تا در آستانه افزایش تحریم های ایالات متحده، این نفت را جایگزین نفت ایران كند.
اما انتشار این اخبار در شرایطی بود كه اخیراً سوشما، وزیر امور خارجه هند در تماسی تلفنی از همتای آمریكایی خود خواست تا درباره تحریم هایی كه بعد از اتمام مدت معافیت های نفتی شامل كشورهایی خواهد شد كه به واردات نفتی ایران ادامه دهند، انعطاف به خرج دهد چراكه جایگزین كردن واردات نفتی ایران برای هند از منبعی دیگر در كوتاه مدت میسر نخواهد بود.
همینطور رزاق محیبس، عضو كمیسیون انرژی پارلمان عراق اعلام نموده است كه از دولت می خواهیم اقدامات سریعی در ارتباط با پرونده تحریم های آمریكا ضد ایران اتخاذ كند. تحریم های آمریكا یكجانبه است و عراق ملزم به پایبندی به آنها نیست. واشنگتن باید بداند كه عراق با ایران روابطی تجاری، اقتصادی، جغرافیایی و امنیتی دارد و از انرژی ایران بی نیاز نیست.
وی اظهار داشت: ما امیدوار بودیم كه معافیت های عراق تمدید شوند و عدم توقف واردات گاز و برق از ایران به عراق تضمین شود.
در شرایطی كه همچنان اخبار دیگری هم از عدم امكان جایگزینی نفت ایران برای مشتریانش به گوش می رسد، تحلیل ها و پیش بینی ها درباره این مورد هم ادامه دارد.

چالش كشورها برای جایگزینی نفت ایران
در این باره سید مهدی حسینی، تحلیل گر حوزه نفت در گفتگو با ایسنا درباره این مورد اعتقاد دارد كه از نظر تكنولوژی در دنیا امكان هر كاری وجود دارد؛ درباره این مورد اما محاسبات اقتصادی مورد توجه است چونكه در پالایشگاه ها می توان از نفت هر منطقه ای بهره برد اما پالایشگاه ها باید هزینه زیادی را برای تغییر طرح خود پرداخت كنند كه همین مساله هم مشكلات متعددی را به وجود می آورد.
وی افزود: این در شرایطی است كه در بعضی پالایشگاه ها مشخصات نفت جایگزین شده، شباهت بیش تری با نفت ایران دارد كه در این راستا، كار پالایشگاه راحت تر است ولی در بعضی نقاط باید تغییراتی را در ساختار پالایشگاه انجام دهند كه این مساله هم هزینه های زیادی را به دنبال دارد، اما به صورت كلی باید اظهار داشت كه جایگزین كردن نفت ایران به لحاظ محاسبات اقتصادی بگونه ای خواهد بود كه خیلی از شركت ها و پالایشگاه ها را گرفتار چالش خواهد نمود.
او با اشاره به صحبت های برخی كشورها برای جایگزینی نفت ایران، تصریح كرد: یكی از مسائلی كه با آن مواجهیم، پشت پرده هایی است كه اتفاق می افتد. بعضی از كشورها هم كاری كه منفعتشان را به دنبال داشته باشد، انجام می دهند و اگر برای آنها هزینه داشته باشد، از آن فاصله می گیرند و اگر مسئله ای برای آنها منفعت داشته باشد، اساساً به دنبال آن خواهند رفت.
وی خاطرنشان كرد: اتفاقات اخیر نوعی بازی است كه عربستان و آمریكا ضد كشورهای مختلف به راه انداخته اند و لازم است در این شرایط تدابیر كافی در نظر گرفته شود، چونكه كمك های مالی عربستان به كشورهایی همچون هند و پاكستان كه نیاز مالی دارند هم باید مورد توجه قرار داده شوند.

تنها با یك شرط نفت ایران جایگزین می شود
وی ادامه داد: با تمام این اوصاف، تنها در شرایطی كه مساله اقتصادی كشورها برطرف شود، امكان جایگزینی نفت ایران وجود خواهد داشت اما باید به این مساله هم توجه كرد كه این مورد هم كار چندان راحتی نیست.
به قول این كارشناس، چین امروز در جنگ اقتصادی با آمریكا قرار دارد و در این شرایط انتظار بیش تری از این كشور می رود كه البته این موضوعات بحث های دیپلماتیكی است كه باید مورد بحث و گفت و گو قرار گیرد.
وی با تاكید به اینكه دولت ها مبحث تحریم نیستند، اظهار داشت: یك راه كار این است كه دولت ها خریدار نفت ایران شوند چونكه دولت ها و شركت های دولتی كه درگیری كمتری با آمریكا دارند، می توانند نفت ما را خریداری كنند و در این شرایط، می توانند مسؤولیت كار را برعهده بگیرند و با عنایت به این كه تحریم آمریكا شامل شركت هایی می شود كه در آن كشور سرمایه سهام و به صورت كلی منافعی خاصی دارد، لازم است با دولت ها وارد مذاكره شویم كه معاملات نفتی به صورت دولتی صورت گیرد.




منبع:

1398/02/25
12:39:47
5.0 / 5
4374
تگهای خبر: انرژی , اوپك , برق , پالایشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳

خبرگزاری نفت و گاز OilNA
oilna.ir - حقوق مادی و معنوی سایت خبرگزاری نفت و گاز محفوظ است

خبرگزاری نفت و گاز

اخبار روز حوزه نفت و گاز