مصرف سوخت در ایران چقدر است؟

مصرف سوخت در ایران چقدر است؟ خبرگزاری نفت و گاز: با توجه به این كه طبق آمار، سرانه مالكیت خودرو در ایران پایین است اما شدت مصرف انرژی بالا تخمین زده می شود؛ به شكلی كه تعداد خودرو در ایران به ازای هر یكصد0 نفر 240 دستگاه تعریف شده كه این عدد برای آمریكا 833، ژاپن 591 و آلمان 589 است و با این وجود طبق اعلام، متوسط مصرف سوخت خودرو های تولیدی ایران در سال گذشته، حدود 7.7 لیتر در یكصد كیلومتر بوده كه بالا بودن مصرف سوخت و آلایندگی خودرو های تولیدی را نشان داده است.


به گزارش خبرگزاری نفت و گاز به نقل از ایسنا، تا آخر سال ۱۳۹۷، حدود ۱۹.۷ میلیون خودرو سبك (سواری و وانت) در ایران وجود داشته كه از این تعداد، مطابق آمار ناجا، نزدیك به ۱.۳ میلیون دستگاه خودرو فرسوده سبك در ناوگان ثبت شده است، نكته قابل توجه اینكه در پنج سال آینده، بیشتر از ۱.۹ میلیون خودرو به تعداد خودرو های فرسوده اضافه خواهد شد. هم چنین از یك میلیون خودرو سنگین نیز بیشتر از ۳۰۰ هزار دستگاه خودرو فرسوده است.
از طرف دیگر، برمبنای بررسی مؤسسه مطالعات و كنترل ترافیك تهران، میزان شدت انرژی اتوبوس، سه و نیم برابر، تاكسی ۲۲ برابر و خودرو ها شخصی ۲۶ برابر مترو است كه در این بین، استراتژی های مهم در كاهش شدت انرژی و كاهش مصرف سوخت و آلایندگی در بخش حمل و نقل در نظر گرفته شده است.
با این وجود، متوسط مصرف روزانه بنزین در سال ۱۳۹۶ حدود ۸۰.۷ میلیون لیتر و در سال ۱۳۹۷ حدود ۸۷.۷ میلیون لیتر بوده است و رشد مصرف بنزین در سال ۱۳۹۷ نسبت به سال ۱۳۹۰، ۴۶.۵ درصد و هم چنین رشد مصرف بنزین در سال ۱۳۹۶ نسبت به سال ۱۳۹۵ بیشتر از هشت درصد بوده است. همین طور در سال ۱۳۹۶ بطور متوسط روزانه ۵۱.۷ میلیون دلار یارانه (۱۳.۱ میلیون دلار یارانه بابت بنزین و ۳۸.۶ میلیون دلار یارانه بابت نفت گاز) پرداخت شده است.
در مجموع، روزانه ۳۵ میلیون دلار یارانه پنهان به بنزین اختصاص می یابد و در شش ماه نخست سال گذشته، بیشتر از ۵.۵ میلیارد دلار یارانه به بنزین تعلق گرفته است.
به اعتقاد كارشناسان، پرداخت سالانه ۹۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه، در شرایطی كه بودجه سالانه حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومان است، هیچ توجیه اقتصادی ندارد و لازم است هر چه سریع تر، روند غیر بهینه تخصیص یارانه به بخش انرژی كشور اصلاح گردد. البته و بدون تردید نمی توان یك شبه، مسیر اصلاح الگوی مصرف انرژی را طی كرد و لازم است در این فرایند، پشتیبانی از دهك های كم درآمد جامعه بطور جدی مورد توجه قرار گیرد.
در این باره، محسن دلاویز - مدیر عامل شركت بهینه سازی مصرف سوخت - در گفت و گو با ایسنا گفته است: منطقی كردن سهم هر یك از مدهای حمل و نقل از كل حمل و نقل ایران، توسعه حمل و نقل ریلی و كاهش مصرف سوخت در خودرو های تولیدی و ارتقای فناوری تولید خودرو و موتورسیكلت و حركت به سمت تولید هیبریدی و الكتریكی قسمتی از اقدامات در این حوزه می باشد.
بگفته وی، ارتقای كیفیت و كاركرد ناوگان حمل و نقل كشور (نوسازی ناوگان)، اصلاح، تكمیل، بهبود و تدوین قوانین و مقررات و استانداردهای در رابطه با مصرف سوخت و حمل و نقل و نظارت بر اجرای صحیح آنها، اصلاح و بهبود وضعیت ترافیك و كاهش تقاضای سفر، استفاده از سوخت های اقتصادی و سالم تر با رویكرد سوخت های تجدیدپذیر، بهینه كردن كیفیت سوخت ها و سایر فرآورده های نفتی مورد مصرف در خودرو ها و نحوه توزیع آنها و فرهنگ سازی، آموزش و اطلاع رسانی، مهم ترین مواردی است كه در این عرصه مورد توجه قرار گرفته است.

فرسودگی بیشتر از ۱.۹ میلیون خودرو طی پنج سال آینده
وی هم چنین درباره روند كاهشی میزان CO۲ خودرو ها از سال ۸۲ تا ۹۶، ابراز كرد: میانگین وزنی مصرف سوخت خودرو های تولیدی در اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۵ برابر ۵.۶ لیتر در صد كیلومتر (معادل ۱۳۰ گرم بر كیلومتر انتشار co۲) بوده كه این عدد در سال ۲۰۲۰ باید به ۴.۱ لیتر در صد كیلومتر (معادل ۹۵ گرم بر كیلومتر انتشار co۲) برسد كه هدف گذاری آمریكا برای ۲۰۲۰ مقدار ۵.۵ لیتر در صد كیلومتر است.
او با بیان این كه اتحادیه اروپا در صورت عدم رعایت حدود مجاز تعیین شده، جرایم سنگینی برای تولید كنندگان لحاظ كرده است، اظهار داشت: جرایم لحاظ شده برای انتشار بیش از اندازه مجاز در دو مرحله در نظر گرفته شده است؛ بطوریكه بین سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۹ برای یك گرم بر كیلومتر اول اضافه تر از حد مجاز، پنج یورو به ازای هر خودرو، برای یك گرم بر كیلومتر دوم اضافه تر از حد مجاز، ۱۵ یورو به ازای هر خودرو، برای یك گرم بر كیلومتر سوم اضافه تر از حد مجاز، ۲۵ یورو به ازای هر خودرو و برای میزان انتشارهای بیشتر از سه گرم بر كیلومتر از حد مجاز، مقدار ۹۵ یورو برای هر گرم بر كیلومتر به ازای هر خودرو ستاندن می شود.
مدیر عامل شركت بهینه سازی مصرف سوخت در بخش دیگری از صحبت های خود به پایین بودن طول خطوط ریلی در كشور اشاره نمود و اضافه كرد: ایران با ۱۳ هزار كیلومتر و ۰.۹ درصد كل خطوط ریلی جهان، جایگاه ۲۱ طولانی ترین خطوط را به خود مختص كرده است. اگر میزان خطوط را به ازای یارانه سطح (طول خط به سطح كشور) بسنجیم، به ازای هر ۱۴۸ كیلومتر مربع، یك كیلومتر راه آهن دارد كه از این حیث در جایگاه ۸۱ قرار خواهد گرفت.
با تمام این اوصاف، اصلاح الگوی مصرف انرژی در ایران به یك گردنگیر تبدیل گشته و استقرار مدیریت انرژی در صنایع مختلف نیز همچون اقدام هایی است كه به بهبود مصرف كمك می نماید. بر این اساس، فرهنگ سازی از گردنگیر های بهینه سازی مصرف سوخت عنوان شده و شركت بهینه سازی مصرف سوخت هم اعلام نموده با عنایت به این مهم، طرحی را با مشاركت دانش آموزان كلید زده كه پایش های این شركت نشان داده است این طرح نتایج خوبی هم داشته است. در نتیجه، مباحث در رابطه با اصلاح الگوی مصرف انرژی با حمایت وزارت علوم و وزارت آموزش و پرورش، در مدارس و دانشگاه های كشور باید بیشتر از پیش مورد توجه قرار گیرد.




منبع:

1398/02/28
14:32:38
5.0 / 5
4330
تگهای خبر: آموزش , استاندارد , انرژی , بنزین
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۳

خبرگزاری نفت و گاز OilNA
oilna.ir - حقوق مادی و معنوی سایت خبرگزاری نفت و گاز محفوظ است

خبرگزاری نفت و گاز

اخبار روز حوزه نفت و گاز