جزئیات افتتاح چهار طرح توسعه منابع آب و خاك

جزئیات افتتاح چهار طرح توسعه منابع آب و خاك خبرگزاری نفت و گاز: از سال 1393 اجرای طرح های توسعه منابع آب و خاك در 12 استان مرزی كشور در چارچوب 61 طرح و 120 پروژه با هزینه كردی بالغ بر 270 هزار میلیارد ریال، سرعت یافت. در این راستا طرح های توسعه منابع آب و خاك استان آذربایجان غربی شامل 8 پروژه در چارچوب 4 طرح فردا با حضور رئیس جمهور و وزیر نیرو افتتاح می گردد.


به گزارش خبرگزاری نفت و گاز به نقل از ایسنا، طرح های توسعه منابع آب و خاك در ۱۲ استان مرزی كشور (سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، گلستان، اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، كردستان، كرمانشاه، ایلام و خوزستان) با هدف تأمین آب مورد نیاز شرب، كشاورزی و صنعت، چشم اندازی را برای توسعه اقتصادی در این مناطق به وجود آورده و می تواند نقش اساسی در توسعه پایدار استان های مرزی، ارتقا معیشت، بهبود استانداردهای زندگی مردم، كاهش فقر، توزیع مناسب درآمد و تقویت هویت ملی و تعلق سرزمینی را در استان های مرزی داشته باشد. این طرح ها گام مهمی در جهت دستیابی به توسعه پایدار با رعایت تاب آوری اكوسیستم های طبیعی است.
تشریح افتتاح طرح های توسعه منابع آب و خاك
رئیس جمهور در مسافرت خود به آذربایجان غربی، طرح توسعه بهره برداری از رودخانه ارس در محدوده آذربایجان غربی (كرم آباد)، طرح سد سیلوه و شبكه های آبیاری و زهكشی، طرح سد و نیروگاه سردشت و طرح غازان، را افتتاح خواهدنمود. سد مخزنی كرم آباد، شامل یك سد خارج از بستر بوده كه با حدود ۲۱ كیلومتر خط انتقال و سه ایستگاه پمپاژ، به میزان ۱۹۲۵۰ هكتار از شبكه های آبیاری مدرن را آبیاری خواهدنمود. در این مرحله ۸۴۰۰ هكتار از این اراضی، آماده بهره برداری است.
ساختمان سد و نیروگاه سردشت شامل یك سد خاكی با هسته رسی بوده كه علاوه بر استحصال انرژی پاك برق آبی سالانه به میزان ۴۲۱ گیگاوات ساعت، آب آشامیدنی شهرهای سردشت و ربط را نیز تأمین خواهدنمود. ساختمان سد و شبكه آبیاری و زهكشی سیلوه با هدف تأمین آب مورد نیاز برای ۱۲۹۶۰ هكتار از اراضی اطراف شهرستان پیرانشهر و مسیر كانال جَلدیان راه اندازی شده است كه هم اكنون ۴۰۰۰ هكتار شبكه آبیاری درجه ۱ و ۲ به بهره برداری خواهد رسید.
بنا بر اعلام وزارت نیرو، ساختمان سد و شبكه آبیاری و زهكشی غازان نیز شامل سد انحرافی بویلاپوش با قابلیت تنظیم ۵۱ میلیون مترمكعب آب نابهنگام رودخانه قطورچای و تأمین و توسعه آب بهنگام برای ۶۵۰۰ هكتار اراضی كشاورزی راه اندازی گردیده كه در این مرحله ۳۳۰۰ هكتار از آب آن بهره مند خواهند شد. در این مرحله ۱۶۰۰۰ هكتار از اراضی منطقه به زیر كشت می رود و در صورت تكمیل این طرح ها، ۴۶۵۰۰ هك تار شبكه آبیاری مدرن در این مناطق ایجاد و از محل تولید نیروی برق آبی، سرجمع ۴۵۰ گیگاوات ساعت در سال انرژی برق تولید خواهد شد.
تابحال در این پروژه ها ۳، ۶۰۰ میلیارد تومان هزینه شده و در این مرحله بخش هایی از این طرح ها با هزینه كرد ۲، ۲۰۰ میلیارد تومان افتتاح یا آبگیری می شوند. با كمك این پروژه ها، آب آشامیدنی برای بیشتر از ۴۰۰.۰۰۰ نفر تأمین شده و ۱۱۷۰۰ نفر به صورت مستقیم و ۴۰۰۰۰ نفر به صورت غیرمستقیم مشغول به كار می شوند.




منبع:

1398/02/30
14:46:44
5.0 / 5
4318
تگهای خبر: استاندارد , انرژی , برق , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۴

خبرگزاری نفت و گاز OilNA
oilna.ir - حقوق مادی و معنوی سایت خبرگزاری نفت و گاز محفوظ است

خبرگزاری نفت و گاز

اخبار روز حوزه نفت و گاز