روایت خبرنگار ایسنا از روند اجرای تصمیم كاهش تعهدات در گود نطنز

روایت خبرنگار ایسنا از روند اجرای تصمیم كاهش تعهدات در گود نطنز به گزارش خبرگزاری نفت و گاز دو هفته پس از اعلام رسمی كاهش تعهدات هسته ای ایران، كار افزایش تولید اورانیوم غنی شده ۳.۶۷ در حضور خبرنگاران و نمایندگان رسانه های داخلی به صورت عملی شروع شد.


به گزارش خبرگزاری نفت و گاز به نقل از ایسنا، این برای چندمین بار است كه گروهی از رسانه های داخلی از روند فعالیت های صلح آمیز هسته ای كشورمان پس از اجرایی شدن برجام همزمان با تحولات سیاسی و بین المللی بازدید می كنند و این دفعه خبرنگاران و مدیران رسانه ها با بیان شروع فعالیت های جدید در مراكز هسته ای در جهت "كاهش تعهدات هسته ای" از سایت غنی سازی نطنز بازدید كردند.

بازدید یك روزه رسانه ها شامل اصولگرا و اصلاح طلب، موافق برجام و منتقد برجام روز دوشنبه هفته جاری با همراهی بهروز كمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی و در جهت قول رئیس سازمان برای آگاهی مردم از روند كار و اقدامات واكنشی ایران انجام شد. بازدید از گود یا سالن اصلی استقرار سانتریفیوژهای در حال كار، نخستین مكانی بود كه نمایندگان رسانه های گروهی از آن بازدید نمودند. صدای سوت ممتد در گود حاكی از فعالیت ۳۰ زنجیره ۱۷۴ تایی از سانتریفیوژهای نسل اول و در مجموع ۵۰۶۰ ماشین در قالب برجام است و نخستین چیزی است كه به محض ورود، توجه خبرنگاران را به خود جلب می كند.
مسئول سایت هسته ای نطنز در جمع خبرنگاران حاضر در این سایت پس از عرضه توضیحاتی مبسوط درباره نحوه فعالیت و تولید اورانیوم غنی شده در این بخش در پاسخ به این پرسش كه چه تغییری در روند كار در نطنز پس از ابلاغیه شورایعالی امنیت ملی و دستور رئیس جمهور برای عبور از سقف ۳۰۰ كیلوگرمی اورانیوم غنی شده در قالب برجام ایجاد شده، اعلام نمود كه بر مبنای ابلاغیه شورایعالی امنیت ملی و دستور رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی از روز دوشنبه، ۳۰ اردیبهشت فعالیت سانتریفیوژها در این مركز برای تولید اورانیوم غنی شده ۳.۶۷ چهار برابر میزان تولید آن تا پیش از این خواهد شد.

ایران دو هفته پیش در ۱۸ اردیبهشت پس از یك سال كه از خروج آمریكا از برجام می گذرد، اعلام نمود در واكنش به نقض عهد از جانب یك عضو برجام و عمل نكردن دیگر اعضا به تعهدات شان، بعضی از تعهدات خود در قالب برجام (بند ۲۶ برجام) را در چند گام می كاهد. ایران هم چنین اعلام كرد، اگر در فرصت ۶۰ روزه نخست طرف های اروپایی اقدامی عملی در جهت تسهیل فروش نفت و نقل و انتقالات مالی ایران انجام دهد اجرای تعهدات هسته ای از جانب ایران مثل گذشته در ریل خود قرار می گیرد در غیر این صورت این قطار آرام آرام و در گام های بعدی از ریل خارج خواهد شد.

تصمیم ایران برای كاهش تعهدات خود علاوه بر متعهد نبودن به سقف ۳۰۰ كیلوگرم تولید اورانیوم غنی شده، شامل لغو محدودیت برای تولید آب سنگین تا سقف ۱۳۰ تن هم می شود.

قرار است تا دو هفته دیگر خبرنگاران از نزدیك در جریان روند كار و آخرین تحولات در كارخانه تولید آب سنگین اراك هم قرار گیرند.

همزمان با اقدام ایران برای افزایش میزان تولید اورانیوم غنی شده ۳.۶۷ در نطنز، تولید آب سنگین در كارخانه اراك هم سرعت گرفته است و دیگر محدودیت و سقفی در تولید این محصول وجود ندارد.

مسئول سایت نطنز بدون اشاره به جزئیات فنی افزایش میزان تولید اورانیوم غنی شده تصریح كرد كه این اقدام در قالب برجام و بند ۲۶ انجام شده است.
وی در عین حال تصریح كرد: این اقدام بدون حتی اضافه كردن یك سانتریفیوژ انجام می شود.


به گزارش خبرگزاری نفت و گاز به نقل از ایسنا، قبل از این ایران منطبق با سیاست های داخلی، تولید اورانیوم غنی شده تا ۳.۶۷ درصد را در سطح مشخصی نگه داشته بود و این طور نبود كه ذخایرش در مرز ۳۰۰ كیلوگرم، رقم تعیین شده در برجام برای تولید این محصول قرار داشته باشد. بعلاوه ایران در همین چارچوب و منطبق با برجام نه فقط به تولید اورانیوم غنی شده تا ۳.۶۷ درصد پرداخته است، بلكه اورانیوم با غنای كمتر از ۳.۶۷ یا كمتر از ۵ درصد را در دستور كار قرار داده بود.

بر اساس آخرین گزارش آژانس درباره اجرای برجام در ایران در اسفند ۹۷، در بازه زمانی آن گزارش، كل موجودی ذخیره شده اورانیوم غنی سازی شده ایران از میزان ۳۰۰ كیلوگرم UF6 غنی شده تا میزان ۳.۶۷ درصد اورانیوم ۲۳۵ (یا معادل آن در اشكال مختلف شیمیایی) فراتر نرفته است (میزان ۳۰۰ كیلوگرم UF6 معادل با ۲۰۲.۸ كیلوگرم اورانیوم است.)
در بخشی دیگر از گزارش آمده است، تا تاریخ ۱۶ فوریه ۲۰۱۹، میزان اورانیوم غنی شده تا ۳.۶۷ درصد اورانیوم ۲۳۵ ایران ۱۶۳.۸ كیلوگرم بر مبنای برجام و مصوبات كمیسیون مشترك بوده است.
به گفته بهروز كمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی كه در این بازدید خبرنگاران را همراهی می كرد، از ۳۰ اردیبهشت روند تولید اورانیوم غنی شده سرعت می گیرد و در كمتر از چند هفته به مرز ۳۰۰ كیلوگرم خواهد رسید و در انتها مهلت ۶۰ روز در گام اول اقدامات، از مرز ۳۰۰ كیلوگرم هم عبور خواهد نمود.

شایان ذكر است مطابق روند گذشته دوربین های آژانس در بخش های مختلف بخصوص ورودی و خروجی سالن نصب است.

به گفته مسئول سایت نطنز، هیچ اطلاعاتی از این دوربین ها به بیرون از سایت به صورت آنلاین یا از راه سی دی یا هر نوع وسیله انتقال اطلاعات جا به جا نمی گردد و بازرسان صرفاً فریم به فریم تصاویر را بازرسی كرده و پس از آن اطلاعات ذخیره شده در هارد این دوربین ها نزد ایران باقی می ماند.

به گزارش خبرگزاری نفت و گاز به نقل از ایسنا، برای نخستین بار پس از اجرای برجام و جمع آوری بخش قابل توجهی از سانتریفیوژها در سالن A نمایندگان رسانه ها توانستند از انبار سانتریفیوژها بازدید نمایند. در این انبار بزرگ سانتریفیوژهای نسل اول و سه زنجیره از سانتریفیوژهای IR-2m قرار داشتند.

در سه سال و نیم گذشته بارها منتقدان و برخی مسئولان نسبت به عدم نگهداری مطلوب و دقیق سانتریفیوژها از جانب سازمان انرژی اتمی و هدر رفت سرمایه كشور در این بخش ادعاهایی را مطرح كرده بودند اما در بازدید روز دوشنبه خبرنگاران از نزدیك شاهد مراقبت دقیق این ماشین ها و تجهیزات جانبی آنها بودند كه به صورت منظم و در دسته بندی دقیق و كدگذاری شده به صف شده بودند. زنجیره های سانتریفیوژ با رعایت موارد ایمنی بر روی پالت چوبی جهت جا به جایی سریع و آسان به نحوی كه كمترین صدمه ای در حین انتقال ببینند، قرار گرفته اند.

بعد از برجام این مساله كه بازگشت پذیری ایران طولانی و سخت خواهد بود از جانب منتقدان عنوان شد، اما مسئولان سازمان انرژی اتمی و اعضای تیم مذاكره كننده همواره بر بازگشت پذیری ایران در كمترین زمان ممكن تاكید داشتند و اقدامات انجام شده در نگهداری تجهیزات جمع آوری شده نشان داده است در صورت نیاز "بازگشت پذیری" با كمترین صدمه و سرعت مطلوب امكان پذیر است.

در عین حال بهروز كمالوندی معاون رئیس سازمان انرژی اتمی در ارتباط با كیفیت بازگشت پذیری ایران تاكید داشت كه ترجیح سازمان و مسئولان كشور این است كه چنانچه این تصمیم اتخاذ شود برای رسیدن به ۱۹۰ هزار سو بهتر است با نسل های پیشرفته تر و تولید انبوه این ماشین ها همچون نسل ۶ و ۸ این اقدام صورت گیرد.

در ادامه، خبرنگاران از واحد فرآیندی اختلاط انتقال و نمونه گیری نطنز كه در فروردین ۱۳۹۷ راه اندازی شد بازدید نمودند. با عنایت به حساسیت های پادمانی در این بخش و نظارت آژانس، خبرنگاران امكان بازدید از بخش را از نزدیك پیدا نكردند اما از پنجره تعبیه شده در طبقه بالای این سالن مهندسان مربوطه توضیحات لازم را عرضه كردند.

واحد فرایندی اختلاط یكی از حلقه های مهم در كارخانه غنی سازی اورانیوم است و مسئولیت تنظیم غنای مواد را برعهده دارد و جزو حلقه های نهایی استفاده از زنجیره سوخت است.

به گفته مسئول این بخش، این واحد ظرفیت تأمین فرآیند اختلاط را برای تولید یك میلیون سو در صورت هدف گذاری سازمان انرژی اتمی دارد.
مركز مونتاژ سانتریفیوژ كه برای ساخت سانتریفیوژهای پیشرفته ساخته شده است آخرین بخشی بود كه نمایندگان رسانه ها در جریان فعالیت آن قرار گرفتند.

در این مركز بهترین تجهیزات اندازه گیری، تجهیزات مختلف تست و كنترل و سالنی مجهز برای مونتاژ سانتریفیوژهای جدید و تست آنها (تا ۶۰ سانتریفیوژ تست كنترل به صورت كامل و روزانه انجام می شود) و بخش های دیگر قرار دارد. این مركز پس از آن افتتاح شد كه مقام معظم رهبری در ۱۴ خرداد سال ۹۷ سازمان انرژی اتمی را در واكنش به اقدامات تحریمی آمریكا و كم كاری اروپایی ها، برای ایجاد زیرساخت های لازم به انجام اقداماتی موظف كردند. این در حالی بود كه در قالب برجام این مركز باید پنج الی شش سال آینده آماده می شد.

در این مركز سانتریفیوژهای IR-2m، IR-4 و IR-6 برای تست و مونتاژ قرار می گیرند. در زمان بازدید ماشین های نسل ۶ در حال تست تك ماشینی بودند.

به گزارش خبرگزاری نفت و گاز به نقل از ایسنا، این برای نخستین بار نیست كه سایت نطنز مهیای تعلیق و برداشت پلمب ها و محدودیت ها می شود. پس از ۱۳ سال به نظر تاریخ به شكلی دیگر و این دفعه نه از مجتمع اصفهان بلكه از سایت نطنز در حال تكرار است.

در سال ۱۳۸۵ ایران پس از عهدشكنی و پشت پا زدن سه كشور اروپایی به توافق ها و سنگ اندازی و مانع تراشی آمریكا، فعالیت های داوطلبانه خویش را از سر گرفت و پلمپ ها را در مراكز هسته ای خود بخصوص مجتمع اصفهان و نطنز شكست.
۲۰ سال از عمر نطنز، یكی از معروف ترین و حساس ترین مراكز هسته ای دنیا می گذرد. با عنایت به تحولات جاری در حوزه سیاسی و بین المللی شاهد می باشیم كه این مجموعه برای بار دوم در خلال عمر كوتاه خود، آماده رفع تعلیق و محدودیت ها می شود. جالب آن كه در آن دوره هم حسن روحانی مدیریت پرونده هسته ای را بعنوان دبیر شورایعالی امنیت ملی برعهده داشت و الان در جایگاه رئیس شورایعالی امنیت ملی و رئیس جمهوری كشور قرار دارد.

بعد از رفع تعلیق ها در سال ۸۵ ایران شاهد دوره ای از جهش علمی و تكنولوژیكی در عرصه هسته ای بخصوص غنی سازی قرار گرفت و الان هم سازمان انرژی اتمی و متخصصانش بر این باورند، در صورت بازگشت به روند گذشته و برداشته شدن محدودیت ها، ایران شاهد جهشی در حوزه های پیشرفته و صنعتی هسته ای خواهد بود و این گونه نیست كه بخواهد با ظرفیت ها و امكانات گذشته حركت نماید.

در عین حال، همان گونه كه مسئولان كشور اعلام نمودند چنانچه در فرصت باقی مانده از گام نخست كه فقط ۴۷ روز آن باقی مانده است، اروپایی ها اقدام مؤثری در جهت بهره مندی ایران از منافع اقتصادی برجام انجام دهند، اقدامات واكنشی ایران متوقف خواهد شد و برجام با خصوصیت های فعلی اش به حیات خود ادامه می دهد.






1398/03/03
22:52:41
5.0 / 5
4506
تگهای خبر: انرژی , تحریم , تولید , سوخت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۵

خبرگزاری نفت و گاز OilNA
oilna.ir - حقوق مادی و معنوی سایت خبرگزاری نفت و گاز محفوظ است

خبرگزاری نفت و گاز

اخبار روز حوزه نفت و گاز