وال استریت ژورنال گزارش داد

سایه ایران بر سر رقابت های انتخاب مدیركل جدید آژانس

سایه ایران بر سر رقابت های انتخاب مدیركل جدید آژانس خبرگزاری نفت و گاز: روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی درباره رقابت های كنونی بر سر انتخاب مدیركل جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی نوشت كه سوژه ایران، این رقابت ها را تحت الشعاع قرار داده است.


به گزارش خبرگزاری نفت و گاز به نقل از ایسنا به نوشته روزنامه وال استریت ژورنال، آژانس بین المللی انرژی اتمی در حالی به دنبال یك رئیس جدید است كه رقابت ها برای انتخاب مدیركل جدید، تحت الشعاع رویكرد آژانس درقبال فعالیت های هسته ای ایران قرار گرفته است.
اعضای شورای حكام آژانس روز دوشنبه (امروز) برای انتخاب یك مدیركل جدید از میان كاندیداهایی كه اصلی ترین آنها بتازگی به دو نفر محدود شده است، تلاش خواهند كرد اما دیپلمات ها اعتقاد دارند كه آنها احیانا به موفقیت دست نمی یابند، چونكه اختلاف نظرهایی بر سر رویكرد آژانس درباب برنامه هسته ای ایران وجود دارد.
به گفته این دیپلمات ها، یكی از این كاندیداها كورنل فروتا از كشور رومانی است كه تابحال نشان داده، می خواهد مسیر محتاطانه و دقیق مدیركل قبلی، یعنی یوكیا آمانو را در پیش بگیرد كه در ماه ژوئیه از دنیا رفت. كاندیدای دیگر نیز رافائل گروسی از آرژانتین است كه پیش تر یك مقام ارشد آژانس بوده و بنظر می رسد كه می خواهد كمی دیده بان هسته ای سازمان ملل را تكان دهد، ازجمله بوسیله اتخاذ یك رویكرد سخت اما عادلانه درقبال ایران.
گروسی خودرا كاندیدایی معرفی كرده كه خواستار تغییرات است و این پیام را منتقل كرده كه قصد اتخاذ نگاهی سخت درباره ایران را دارد.
آژانس بین المللی انرژی اتمی مسئولیت نظارت بر فعالیت های هسته ای در سراسر دنیا را دارد. یكی از حساس ترین فعالیت های آن در طول بیشتر از یك دهه اخیر نظارت بر برنامه هسته ای رو به گسترش ایران در سال های 2003 تا 2013 و سپس نظارت و راستی آزمایی توافق هسته ای ایران و گروه موسوم به 1+5 بوده است كه در سال 2015 بدست آمد. این توافق سبب محدودیت فعالیت های هسته ای تهران در ازای لغو تحریم های این كشور شد.
اینكه آژانس چگونه این وظایف خودرا به انجام برساند و اینكه آیا به اندازه كافی سخت گیر بوده است یا نه، مسئله ای است كه سبب اختلاف میان قدرتمندترین اعضای آژانس را در شرایطی شده كه اجرای توافق هسته ای گرفتار مشكل شده و با موانعی روبرو است.
دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریكا كه از همان ابتدای روی كار آمدنش با توافق هسته ای مخالف بود سرانجام سال قبل بطور یك جانبه از توافق خارج شد و تحریم ها مقابل ایران را بازگرداند. جمهوری اسلامی ایران هم بعد از گذشت یك سال از خروج آمریكا اعلام نمود كه اجرای تعهدات هسته ای اش ذیل توافق را به صورت گام به گام می كاهد و تابحال نیز اقداماتی را در این زمینه انجام داده است.
اكنون، رقابت ها بر سر مدیركل جدید آژانس همزمان با بیان تهران برای برداشتن گام دیگر خود در امتداد كاهش تعهداتش در توافق هسته ای به اوج خود رسیده است. دیپلمات های غربی نگرانند كه اقدام پیش روی ایران در ابتدای ماه آینده (میلادی) بزرگ ترین گام تهران در این راه خواهد بود.




منبع:

1398/08/09
16:51:00
5.0 / 5
4237
تگهای خبر: انرژی , تحریم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳

خبرگزاری نفت و گاز OilNA
oilna.ir - حقوق مادی و معنوی سایت خبرگزاری نفت و گاز محفوظ است

خبرگزاری نفت و گاز

اخبار روز حوزه نفت و گاز