واسطه گری اماراتی ها در مذاكرات محرمانه سعودی ها و روس ها

واسطه گری اماراتی ها در مذاكرات محرمانه سعودی ها و روس ها خبرگزاری نفت و گاز: عربستان سعودی قبل از دیدار رسمی ماه جاری اوپك از امارات متحده عربی برای متقاعد كردن روسیه به منظور موافقت با كاهش بیشتر تولید نفت كمك گرفت.



به گزارش خبرگزاری نفت و گاز به نقل از ایسنا، چهار منبع مطلع از این مذاكرات به رویترز گفتند كه شیخ محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی میزبان مذاكرات حساس میان عربستان سعودی و روسیه در ابوظبی بود كه طی این مذاكرات، سه كشور با یكی از بزرگترین كاهش تولید صورت گرفته به صورت داوطلبانه در یك دهه اخیر موافقت كردند.

جزئیات این توافق قبل از اعلام رسمی توافق جدید كاهش تولید نفت در نشست ششم دسامبر تولیدكنندگان اوپك و غیراوپك منتشر نشده بود.

نقش امارات متحده عربی در این مذاكرات، تغییراتی كه طی سالهای گذشته روی داده است را نشان میدهد و رشد نفوذ روسیه در منطقه را بارز می كند. از زمانی كه روسیه در سال ۲۰۱۶ همكاری با اوپك را در توافق كاهش تولید نفت آغاز كرد، ریاض و مسكو تصمیمات عرضه نفت را قبل از دیدارهای اوپك و بدون حضور سایر تولیدكنندگان گرفته اند.

به گفته دو منبع آگاه، این دفعه هم ریاض از ابوظبی درخواست نمود برای تحت فشار قرار دادن مسكو با كاهش بیشتر تولید نفت كمك نماید.

روسیه این توافق را بعنوان راهی برای تحكیم روابط مهم خود در منطقه می بیند.

یكی از این منابع آگاه اظهار داشت: پیامی كه روسیه می خواست ارسال نماید این بود كه در یك برهه زمانی حساس از عربستان سعودی حمایت می كند و این اتحاد محكم است. نقش امارات متحده عربی نباید مایه تعجب شود. روسیه روابط بسیار محكمی با امارات متحده عربی دارد.

روسیه و عربستان سعودی بزرگترین صادركنندگان جهان هستند كه به اتفاق ۲۰ درصد از تولید جهانی را می سازند. امارات متحده عربی كه سه درصد از عرضه جهانی نفت را تولید می كند بعد از این پا پیش گذاشت كه روسیه مخالفت خودرا با تمدید توافق كاهش تولید قبل از برگزاری نشست رسمی اوپك در وین اعلام نمود.

به گفته سه منبع آگاه، شاهزاده محمد بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی كاهش بیشتر تولید نفت را هماهنگ كرد و از اكتبر كه رئیس جمهور روسیه به ریاض سفر كرد، سرگرم مذاكره با مقامات روسی بود. از آن زمان مقامات سعودی و روسی برای مذاكره درباره توافق عرضه نفت بین ریاض، مسكو و ابوظبی در رفت و آمد بودند.

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی در ۲۷ نوامبر با شیخ محمد، ولیعهد ابوظبی دیدار نمود و وی را در جریان پیشنهاد كاهش بیشتر تولید نفت و جزئیات این كاهش كه عموما بین عربستان سعودی، روسیه، امارات متحده عربی، كویت و عراق تقسیم می شود، قرار داد.

به گفته چهار منبع آگاه، در اول دسامبر محمد بن سلمان و برادرش عبدالعزیز با كریل دیمیتریوف، رئیس صندوق سرمایه گذاری مستقیم روسیه كه یكی از مشاوران پرنفوذ كرملین است در حاشیه مسابقات فرمول یك جایزه بزرگ در ابوظبی دیدار كردند.

این مقام روسی روز بعد به ریاض سفر كرد تا به مقامات سعودی اعلام نماید مسكو در توافق كاهش تولید با آنها همراهی می كند.

عربستان سعودی در آستانه عرضه اولیه عمومی سهام آرامكو، به قیمت های بالاتر نفت نیاز داشت تا ارزش سهام این شركت نفتی را پشتیبانی كند.

علاوه بر این، طبق برآورد صندوق بین المللی پول، عربستان سعودی برای متوازن كردن بودجه خود به قیمت نفت بیشتر از ۸۰ دلار نیاز دارد در صورتیكه مسكو در بودجه ۲۰۱۹ خود قیمت نفت را ۴۲ دلار پیش بینی كرده بود.

امارات متحده عربی كه از متحدان نزدیك عربستان سعودی در منطقه است، در عرضه اولیه عمومی سهام آرامكو منافعی داشت برای اینكه سازمان سرمایه گذاری ابوظبی بیشتر از یك میلیارد دلار در این رویداد سرمایه گزاری نموده است.

روسیه دلیلهای زیادی برای مقاومت در مقابل كاهش تولید داشت. خیلی از شركتهای نفتی روسیه مدتهاست با كاهش بیشتر تولید به سبب نگرانی از تصرف سهم بازارشان توسط آمریكا مخالفت كرده اند. فشار روی دولت روسیه در هفته های اخیر كه شركت های دولتی مانند روس نفت و لوك اویل علنا اعلام نمودند محدودیتهای قبلی تولید نفت، راه اندازی میادین نفتی جدید را به تاخیر انداخته است، افزایش پیدا كرده بود.

پوتین هم تردید خود نسبت به كاهش بیشتر تولید را در ۱۴ نوامبر ابراز و اظهار كرده بود كه بر هیچ كس پوشیده نیست كه موضع عربستان سعودی درباب كاهش تولید به سبب عرضه اولیه عمومی سهام آرامكو است.

پیش از نشست وین، نمایندگان اوپك نگران بودند كه مسكو ممكنست از توافق كاهش تولید خارج شده و تولید خودرا قبل از اواسط سال ۲۰۲۰ افزایش دهد.

بر اساس گزارش رویترز، بگفته منابع اوپك و تحلیلگرانی مانند شركت انرژی اسپكتس، اگر روسیه از توافق كاهش تولید خارج می شد، قیمتهای جهانی نفت احیانا سقوط می كرد. روسیه در پیمان كاهش تولید اوپك و غیراوپك كه از قیمتهای نفت در محدوده ۶۰ دلار پشتیبانی كرده است، نقش حیاتی داشته است.

تولیدكنندگان اوپك و غیراوپك كه به گروه اوپك پلاس معروف هستند، در نشستی كه اوایل دسامبردر وین داشتند، با افزودن ۵۰۰ هزار بشكه در روز دیگر به كاهش تولیدشان موافقت كرده اند و از اول ژانویه سال ۲۰۲۰ به مدت سه ماه به میزان ۱.۷ میلیون بشكه در روز تولیدشان را محدود خواهند كرد.





منبع:

1398/09/28
15:15:13
5.0 / 5
4531
تگهای خبر: انرژی , اوپك , تولید , راه اندازی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۵

خبرگزاری نفت و گاز OilNA
oilna.ir - حقوق مادی و معنوی سایت خبرگزاری نفت و گاز محفوظ است

خبرگزاری نفت و گاز

اخبار روز حوزه نفت و گاز