در واكنش به فعال شدن مكانیسم ماشه

موسوی: اقدام سه كشور اروپایی كاملا انفعالی و از موضع ضعف است

موسوی: اقدام سه كشور اروپایی كاملا انفعالی و از موضع ضعف است به گزارش خبرگزاری نفت و گاز سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران درباره بیانیه سه كشور اروپایی در خصوص آغاز فرایند حل و فصل اختلافات در برجام، اظهار داشت: اقدام سه كشور اروپایی یك اقدام كاملا انفعالی و از موضع ضعف به حساب می آید.


به گزارش خبرگزاری نفت و گاز به نقل از ایسنا، سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد بیانیه سه كشور اروپایی در خصوص آغاز فرایند حل و فصل اختلافات در برجام توسط این سه كشور به خبرنگاران اظهار داشت: ابتدا این توضیح لازم است كه اقدام سه كشور اروپایی یك اقدام كاملا انفعالی و از موضع ضعف به حساب می آید. فرایند حل و فصل اختلافات در برجام را جمهوری اسلامی ایران از یكسال و اندی پیش و با ارسال نامه های رسمی از جانب وزیر امور خارجه كشورمان به هماهنگ كننده كمیسیون مشترك برجام شروع كرده و بنابراین نه به لحاظ فرآیندی و نه به لحاظ عملی اتفاق جدیدی نیفتاده است.
موسوی گفت واقعیت آن است كه به دنبال اعلام خروج غیرقانونی آمریكا از برجام و بازگشت تحریم های این كشور كه بایستی وفق برجام لغو می شدند، برجام در یك وضعیت عدم توازن و ناپایدار قرار گرفت. در نتیجه جمهوری اسلامی ایران وفق بند 36 برجام با آغاز فرایند حل و فصل اختلافات، مسئله را به كمیسیون مشترك برجام ارجاع داد و این كمیسیون درجلساتی كه برای رسیدگی به درخواست ایران برگزار شد، چه در سطح مدیران سیاسی و چه در سطح وزرا، با اجماع و تاكید همه طرف های برجام در خصوص اینكه سبب اصلی وضعیت بغرنج كنونی، خروج غیرقانونی آمریكا از برجام است، چاره هایی را برای جبران این وضعیت تصویب نمود. اما متاسفانه در مدت یكسال طرف های اروپایی برجام به رغم تعهداتی كه هم در برجام داشتند و هم صراحتا و به صورت رسمی بعد از خروج آمریكا از برجام در جلسات كمیسیون مشترك برعهده گرفتند، نتوانستند اقدامی ملموس و جدی برای ایفای تعهدات خود صورت دهند و به همین سبب نیز، كشورمان از مقررات پیشبینی شده در بندهای 26 و 36 برجام بهره برده و اجرای بخشی از تعهدات هسته ای خویش را طی پنج گام با فواصل زمانی قابل ملاحظه متوقف نمود.
سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه كرد: در حقیقت اعلام آغاز فرایند حل و فصل اختلافات و فعال كردن بند 36 برجام از جانب طرف های اروپایی در فضایی مطرح می شود كه این بند از مدتها پیش توسط جمهوری اسلامی ایران مورد استناد قرار گرفته است و وضعیت جدیدی ایجاد نخواهد شد. البته چنانچه اروپاییها – كه در بیانیه خود مدعی هستند این اقدام را با حسن نیت و با هدف حفظ برجام صورت داده اند- به جای كوشش برای ایفای تعهدات خود و بهره مند كردن ایران از آثار لغو تحریمها وفق پیوست دو برجام، به تداوم مسیر وادادگی در مقابل آمریكا ادامه دهند و یا بخواهند از فرایند حل و فصل اختلافات در كمیسیون مشترك برجام سوءاستفاده كنند، باید خویش را برای پذیرش تبعات آن هم آماده كنند كه این تبعات قبلا به آنان از طرق مقتضی گوشزد شده است.
جمهوری اسلامی ایران همانند گذشته آمادگی كامل دارد با هرگونه حسن نیت و تلاش سازنده برای حفظ این توافق مهم بین المللی با نهایت حسن نیت روبرو شود و در این راه از هر ابتكار عمل سازنده ای حمایت به عمل آورد. در مقابل، بار دیگر برای همگان، خصوصا برای سه كشور اروپایی طرف برجام، روشن می سازد كه به هرگونه بدعهدی، سوءنیت و اقدامات غیرسازنده با جدیت و قاطعیت به صورت مناسب پاسخ خواهد داد.



1398/10/29
16:00:45
5.0 / 5
4032
تگهای خبر: تحریم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۳

خبرگزاری نفت و گاز OilNA
oilna.ir - حقوق مادی و معنوی سایت خبرگزاری نفت و گاز محفوظ است

خبرگزاری نفت و گاز

اخبار روز حوزه نفت و گاز