مدیر برنامه‎ریزی تلفیقی شركت ملی نفت اعلام كرد:

برداشت 715 میلیون بشكه نفت از میدان های غرب كارون

برداشت 715 میلیون بشكه نفت از میدان های غرب كارون خبرگزاری نفت و گاز: تهران- ایرنا- مدیر برنامه‎ریزی تلفیقی شركت ملی نفت ایران اعلام نمود: از مجموع حدود 87 میلیارد بشكه ذخیره نفت درجای منطقه غرب كارون، تابحال 715 میلیون بشكه نفت برداشت شده است.


به گزارش سه شنبه تارنمای وزارت نفت، كریم زبیدی تصریح كرد: ذخایر نفت درجای منطقه غرب كارون (مشتمل بر میدان‎های مشترك و غیرمشترك) حدود 87 میلیارد بشكه برآورد می‎شود كه با احتساب میانگین ضریب بازیافت 15 درصد، بالغ بر 13 میلیارد بشكه نفت این منطقه قابل استحصال است.
وی اضافه كرد: از این میان، تابحال 715 میلیون بشكه نفت (كمتر از یك میلیارد بشكه) برداشت شده است.
زبیدی، روند پیشرفت طرح‎های توسعه‎ای میدان های مشترك غرب كارون را با عنایت به مشكلات و محدودیت‎های بسیار صنعت نفت در تامین سرمایه و فناوری، مطلوب برشمرد و اظهار داشت: بعنوان نمونه، هزینه سرمایه‎گذاری تولید هر بشكه نفت خام در آزادگان شمالی حدود 34 هزار دلار شد و ضریب بازیافت شركت چینی در این میدان حدود پنج درصد بوده است. بدیهی است هزینه تمام شده و ضریب بازیافت نمی‎تواند در این شرایط قابل قبول باشد.
وی با یادآوری این‎كه شركت‎های خارجی دیگر می‎توانستند با هزینه‎های كمتر چنین طرح‎هایی را به سرانجام برسانند، اظهار داشت: شركت ایرانی تدبیر انرژی در توسعه یاران شمالی توانست با هزینه‎ای به نسبت معقول یعنی كمتر از 20 هزار دلار برای هر بشكه، طرح را به آخر برساند.
زبیدی ابراز امیدواری كرد با استفاده از فناوری‎های نو و تامین سرمایه‎های مورد نیاز، روند توسعه در غرب كارون بیش از پیش شتاب گیرد و ضریب بازیافت نفت در این منطقه افزایش یابد.
وی به ایفای مسئولیت‎های اجتماعی نفت در مناطق نفتخیز اشاره كرد و اظهار داشت: 3500 میلیارد ریال از بودجه‎های اقتصاد مقاومتی وزارت نفت در سال 1396، به عرضه خدمات عمرانی در كشور اختصاص یافته كه بخشی از آن مربوط به منطقه غرب كارون است.
به گزارش خبرگزاری نفت و گاز به نقل از ایرنا، بزرگ ترین میدان های نفتی ایران همچون میدان های آزادگان و یادآوران در منطقه غرب كارون قرار دارند كه بخش عمده آنها با كشور عراق مشترك است.

اخبار اقتصادی ایرنا در تلگرام: IRNAeco@
اقتصام 2022*1961*
خبرنگار: میثم طاهری* انتشار: مریم مسعود


1396/09/22
00:55:16
5.0 / 5
4686
تگهای خبر: نفت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۱

خبرگزاری نفت و گاز OilNA
oilna.ir - حقوق مادی و معنوی سایت خبرگزاری نفت و گاز محفوظ است

خبرگزاری نفت و گاز

اخبار روز حوزه نفت و گاز