رابطه كارت سوخت و قاچاق بنزین

رابطه كارت سوخت و قاچاق بنزین به گزارش خبرگزاری نفت و گاز برخی بر این مورد را مطرح می كنند كه حذف كارت سوخت به افزایش قاچاق سوخت منجر گردید. این در شرایطی است كه به قول مسئولان كارت سوخت هیچ وقت حذف نشده بلكه از سال ۱۳۹۲ تا اوایل ۱۳۹۸ بیشتر از ۹ میلیون كارت نو شماره و بیشتر از ۷.۷ میلیون كارت المثنی صادر گردیده است.


به گزارش خبرگزاری نفت و گاز به نقل از ایسنا، در سال ۱۳۹۴ با عنایت به کاهش جهانی قیمت نفت، بهای فرآورده های نفتی هم کاهش پیدا کرد. ازاین رو اگر دولت طرح سهمیه بندی را حفظ می کرد، ناچار بود بنزین غیر سهمیه ای را به قیمتی بالاتر از ۱۰۰۰ تومان عرضه نماید که این مفهوم را در برداشت که بنزین به قیمتی بالاتر از فوب خلیج فارس به مردم فروخته شده است؛ ازاین رو دولت به تک نرخی کردن بنزین اقدام نمود.
بعد از تک نرخی شدن بنزین، مردم هنگام سوخت گیری، ترجیح دادند از کارت سوخت جایگاهدار به جای کارت سوخت شخصی استفاده کنند. اما در سال های بعد با عنایت به افزایش قیمت دلار و همینطور قیمت نفت خام، کم کم قیمت بنزین داخلی نسبت به فوب خلیج فارس کاهش چشم گیری پیدا کرد و این امر دولت و مجلس را بر آن داشت تا باردیگر طرح سهمیه بندی بنزین یارانه ای را شروع کنند و این بدان معنا بود که مردم باید باردیگر از کارت سوخت شخصی برای سوخت گیری استفاده کنند چون با استفاده از کارت سوخت جایگاه باید از بنزین با نرخ غیر یارانه ای استفاده می کردند.
بر این اساس فعالیت جدی تر کارت سوخت شخصی در جایگاه ها این شائبه را به وجود آورد که کارت سوخت باردیگر احیا شده و تصمیم نادرست باعث تحمیل خسارت به کشور شده است، این در شرایطی است که طبق آمار عرضه شده از جانب وزارت نفت، با وجود تک نرخی شدن قیمت بنزین در خرداد ۱۳۹۴، کارت سوخت هیچ گاه حذف نشد و از زمان شروع فعالیت سامانه هوشمند سوخت از نیمه دوم سال ۱۳۸۵ که به صورت پایلوت راه اندازی شده و از ششم تیرماه ۱۳۸۶ با سیستم سهمیه بندی، تا کنون ادامه داشته و هیچگاه خودرویی طی این سالها بدون کارت سوخت(شخصی یا جایگاه) نمیتوانسته به سوخت گیری اقدام نماید.
بنا بر اظهارات وزیر نفت از سال ۱۳۹۲ تا اوایل ۱۳۹۸ بیشتر از ۹ میلیون کارت نو شماره و بیشتر از ۷۰۷ میلیون کارت المثنی صادر شده و هر ساله هم قراردادهایی با هزینه حدود ۱۰۰ میلیارد تومان در ستاد شرکت ملی پخش و مناطق آن به منظور پشتیبانی و به روز رسانی این سامانه (نرم افزار، سخت افزار) منعقد شده است.
اما سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که کارت سوخت در سال های اخیر چه تاثیری بر میزان قاچاق این فراورده نفتی در کشور گذاشته است؟ در این رابطه علیرضا صادق آبادی - مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران- به ایسنا اظهار داشت: شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران در طول این سال ها به هیچ مصرف کننده ای بدون کارت هوشمند سوخت فرآورده گازوییل عرضه نکرده است و تمام مصرف کنندگان فقط با کارت سوخت و بر مبنای پیمایش سوخت گیری می کنند؛ این درحالی است که غالب کشفیات قاچاق فرآورده های نفتی در این سالها به گازوییل مربوط بوده است.
ازاین رو اگر سامانه هوشمند سوخت می توانست جلوی قاچاق را بگیرد، این مورد درباره قاچاق گازوییل محقق می شد، پس این نشان داده است که سامانه هوشمند سوخت چنین توانی را ندارد، به قول صادق آبادی اما شاید عده ای دوست دارند، فکر کنند می شود کارتی طراحی کرد که بدون سیاست قیمتی و بدون محدودیت، مصرف را بکاهد و بتواند جلوی قاچاق گازوییل را بگیرد.
به قول وی حتی در کشفیات بنزین قاچاق که کمتر از ۳ درصد کل کشفیات قاچاق فرآورده های نفتی را به خود اختصاص می دهد، می بینید که باز هم آن کشفیات در استان هایی بوده که به هیچ وجه بدون کارت سوخت شخصی، بنزین توزیع نشده است.
وی درباره نقش کارت سوخت در پیشگیری از قاچاق معتقد است: توزیع سوخت از راه کارت سوخت چه در بنزین و چه در گازوییل نقش عمده ای در پیشگیری از قاچاق فرآورده نخواهد داشت؛ اما عجیب است که عده ای هنوز مدعی اند که می توانستند اعدادی از سامانه بیرون بیاورند که بر مبنای آن بفهمند قاچاق بنزین در کشور انجام می شود یا خیر و یا عدد آن چقدر است. باید به این نکته توجه کرد که قاچاق فعالیتی بدون نشانه است، ازاین رو عدد دقیقی نمی توان برای آن عنوان نمود.
گفتنی است در سال ۱۳۹۵ قیمت بنزین بر مبنای فوب خلیج فارس ۹۹۲ تومان بوده است، در آن سال نرخ ارز حدود ۳۲۰۰ تومان بود و قیمت نفت هم در محدوده ۳۰ تا ۴۰ دلار برای هر بشکه معامله می شد. یعنی قیمت فوب خلیج فارس بنزین از قیمت داخلی آن ارزان تر بود، ازاین رو منطقی است که قاچاق بنزین در آن بازه زمانی سود اقتصادی در برنداشته است، بخصوص آنکه کار قاچاق حتی با ۱۰ تا ۲۰ درصد سود هم به صرفه نیست و به علت ریسک پذیری حاشیه سود بالایی می خواهد، ازاین رو مصرف در سال ۹۵ که ۷۵ میلیون لیتر بوده که مصرف واقعی بنزین است.
حال با عنایت به رشد ۳۳ درصدی تعداد خودرو های شخصی از سال ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۸ اگر همین رشد به میزان مصرف بنزین تعمیم پیدا کند، به عدد ۹۹ میلیون لیتر در روز در سال ۱۳۹۸ میرسیم که میانگین مصرف بنزین پیش از سهمیه بندی پارسال در حدود همین میزان بود. ازاین رو بر مبنای آمار و اطلاعات موجود می توان اظهار داشت که به رغم اینکه کارت سوخت هیچ وقت حذف نشده، اما استفاده یا عدم استفاده از کارت سوخت شخصی هم تاثیری بر میزان قاچاق بنزین نداشته و نخواهد داشت.




منبع:

1399/07/18
10:51:12
5.0 / 5
1822
تگهای خبر: بنزین , پخش , راه اندازی , سوخت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۲

خبرگزاری نفت و گاز OilNA
oilna.ir - حقوق مادی و معنوی سایت خبرگزاری نفت و گاز محفوظ است

خبرگزاری نفت و گاز

اخبار روز حوزه نفت و گاز