معاون وزیر صمت اعلام كرد؛ سقوط قیمت خودرو با آغاز واردات به گزارش خبرگزاری نفت و گاز معاون صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: اگر عرضه و تقاضای خودرو متعادل شود، اساسا روی قیمت اثر خواهد داشت و پیشبینی ما این است که با شروع واردات و ادامه آن، قیمت ها به نظر مشتری نزدیک تر شود. به گزارش خبرگزاری نفت و گاز به نقل از خبرگزاری ایرنا، "منوچهر منطقی" در یک برنامه تلویزیونی درباره مصوبه آزادسازی واردات خودرو اظهار داشت: از اواخر سال ۹۷ سران قوا یک مصوبه ای گذاردند که به دلیل محدودیت های ارزی، واردات خودرو را به مدت ۳ سال ممنوع کردند و این مدت ۳ سال تا آخر اردیبهشت ماه تمام می شود از طرفی هم محدودیت ارزی دیگر وجود ندارد، چون ما رشد صادرات داشتیم و تا سال قبل تا ۴۰ درصد افزایش صادرات داشتیم ازاین رو محدودیت ارزی هم از بین رفته است. وی اضافه کرد: بحث دوم بحث درون خواست سران قواست به جهت اینکه کیفیت و قیمت به یک حالت متعادل برسد زمان آن بود که بحث واردات خودرو برای تنظیم گری بازار و ارتقای کیفیت مطرح شود؛ بر مبنای همین اصل، وزارت صمت با مدیریت شخص آقای وزیر با تلاش فوق العاده زیاد در این حوزه، آئین نامه را تنظیم و به دولت عرضه شد حال می توانیم بگوییم کلیات آن مصوب شده است. منطقی بیان داشت: دو دهه اول را در نظر بگیریم خودرو ها قیمت بالایی داشتند، اما در مصوبه جدید که تنظیم شده علاوه بر دو دهک بالا، دهک پایین هم در نظر گرفته با مشوق های خاص که بتواند دهک های پایین را هم پوشش دهد به صورت مثال تعرفه پایین تری برای دهک پایین گذاشتند. وی افزود: بحث دیگر نیم نگاهی به صنعت خودرو بود، صنعت خودرو ۳ وظیفه اصلی دارد: یکی خدمات بعد از فروش که در این طرح به صورت ویژه به آن نگاه شده است، نکته بعدی این بود که ما واردات خودرو را صرفا برای واردات انجام می دادیم، اما یکی از بحث هایی که بسیاری از کشورها هم از آن استفاده می نمایند این است که در کنار واردات، انتقال دانش و فناوری هم اجرا شود و مبحث بعدی ورود به بخش خودرو های جدید و به روز و بخصوص خودرو های برقی که در دنیا استقبال خوبی از آن شده است. معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت افزود: برای واردات خودرو نمی توانیم به صورت کامل از منابع بانک مرکزی استفاده نماییم ازاین رو پیشنهاد شد که سرمایه گذاران می توانند در زنجیره ارزش خودرو چه در قطعات و چه در زیرمجموعه ها سهیم باشند و همینطور مشوق های صادراتی هم تعریف شد برای کسانی که طیفی از محصولات را صادر می کنند در ازای صادرات با مجوز بانک مرکزی بتوانند واردات کنند. منطقی درباره میزان واردات و تأثیر کیفیتی و قیمتی روی تولیدات داخلی اضافه کرد: بعنوان مثال نیاز بازار ۲ میلیون دستگاه خودرو است منتها خودروسازها یک و نیم میلیون تولید می کنند و به جهت اینکه بازار به تعادل برسد باید جمع تولید داخلی و جمع صادرات بتوانند نیازهای جامعه را برطرف کنند؛ عدد کاملاً بستگی به این دارد که ما چقدر شکاف داشته باشیم و طبعاً وقتی خودروسازان داخلی هم کیفیت و هم تیراژ را بالا ببرند اساسا می توانیم بگوییم واردات محدودتری را خواهیم داشت. وی اظهار داشت: اگر عرضه و تقاضا متعادل شود اساسا روی قیمت خودرو اثر خواهد داشت و پیشبینی ما این است که با شروع واردات و ادامه آن، قیمت ها آرام آرام به آن حد عقلانی که مشتری انتظار دارد، نزدیک تر شود. این مقام مسئول درباره آینده صنعت خودرو در کوتاه، مدت و بلندمدت، بیان نمود: مجموع ۹ برنامه تحولی وزیر صمت در صنعت خودرو و فرمان هشت ماده ای رئیس جمهوری برای ساماندهی این صنعت اگر به خوبی عمل شود، سطح تولید، کیفیت و تنوع محصولات افزایش پیدا کرده و گمان می کنم تا حدود سه سال آینده، همه این تحول را احساس کنند. معاون وزارت صمت درباره قرعه کشی ها که ادامه می یابد یا خیر، عنوان کرد: با عنایت به بازار نامتعادل خودرو، نکته مهم در قرعه کشی این است که متقاضی بیشتر از تولید است و بخشی خودرو را کالای سرمایه محسوب می کنند؛ پیشبینی می کنم تا اواخر سال آینده همان گونه که وزیر صمت گفتند، اغلب قرعه کشی ها منتفی و از بین خواهد رفت و ما به سمت کیفیت محصول و عقلایی شدن قیمت و تأمین نیازهای مردم خواهیم رفت.