واكنش كارشناس صنعت خودرو به ورود شركت غذایی به صنعت خودرو:

اهلیت مدعیان خودروسازی مشخص شود

اهلیت مدعیان خودروسازی مشخص شود به گزارش خبرگزاری نفت و گاز، یک کارشناس صنعت خودرو اظهار داشت: خودروسازی یک فرایند پیچیده است و صرف داشتن زمین و آوردن سرمایه، صحبت از آوردن پلت فرم جدید و غیره نمی تواند دلیلی برای خودروساز شدن باشد و قبل از هر چیز باید اهلیت سرمایه گذار مشخص شود.


«سعید موحدی» در گفتگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا اضافه کرد: مبحث ایجاد قطب سوم خودروسازی در کشور و ایجاد رقیب برای دو خودروساز بزرگ سنتی، در سالهای گذشته در حد یک آرزو و خیال برای مسئولان کشور باقی مانده و تحقق این مهم نیازمند مولفه ها و مقدماتی است.
وی بیان داشت: زمانی باید به دنبال اضافه کردن ظرفیت های تولید رفت که تقاضا زیاد بوده و ظرفیت های موجود پاسخگو نباشد.
موحدی افزود: ایران خودرو و سایپا حدود ۲ میلیون دستگاه ظرفیت تولید دارند و با احتساب ظرفیت های سایر خودروسازان کوچک، این رقم به ۲.۵ میلیون دستگاه می رسد، این در شرایطی است که بیشترین میزان تقاضا برای خودرو در سال ۹۰ و به میزان ۱.۶ میلیون دستگاه بود.
وی افزود: از آن زمان هم شاهد اتفاقاتی همچون شکوفایی اقتصادی یا افزایش درآمد سرانه نبودیم که انتظار افزایش تقاضا برای خودرو وجود داشته باشد.
این کارشناس صنعت خودرو تصریح کرد: عمده تقاضاهای امروز موجود، تقاضای سوداگرانه است و مردم می خواهند ارزش پول خویش را حفظ کنند، این در شرایطی است که اگر ظرفیتی در کشور وجود داشته و بلا استفاده است باید مورد استفاده قرار بگیرد.
وی افزود: امروز با شرایطی مواجه هستیم که دو خودروساز بزرگ کشور با زیاندهی رو به رو شده اند و اختلاف قیمت کارخانه ای و بازاری خودرو ها هم فقط به جیب دلالان و واسطه ها می رود.
موحدی با انتقاد از ساختار نامناسب موجود در صنعت خودروسازی، خاطرنشان کرد: در حالیکه برای توسعه دو خودروساز بزرگ کشور هزینه و زمان زیادی صرف شده و از نیروی انسانی توانمند برخوردار می باشند، اما شاهدیم برخی به دنبال رها کردن آنها و هزینه کردن در جای دیگر هستند.
وی ضمن اشاره به مطرح شدن برخی نام ها برای ایجاد قطب سوم خودروسازی در کشور، تصریح کرد: خودروسازی یک فرایند پیچیده است و صرف داشتن زمین، آوردن سرمایه، صحبت از آوردن پلت فرم جدید و غیره نمی تواند دلیلی برای خودروساز شدن باشد و قبل از هر چیز باید اهلیت سرمایه گذار مشخص شود.
این کارشناس صنعت خودرو خاطرنشان کرد: کمترین تیراژ برای اقتصادی شدن یک پلتفرم، ۳۰۰ هزار دستگاه است و باید از حضور و مشارکت یک شریک توانمند خارجی و صاحب فناوری هم بتوان بهره برد.
وی اظهار داشت: همینطور باید در کنار موارد یاد شده، نظاماتی همچون سیستم بانکی، قطعه سازی، شبکه فروش و افترمارکت و غیره شکل بگیرد تا از خودروسازی جدید صحبت نماییم.


موحدی بیان داشت: به دنبال انتقادات رهبر معظم انقلاب از وضعیت کمّی و کیفی تولید در خودروسازان، عده ای به همین بهانه فضا را مساعد دیده و دم از خودروساز شدن می زنند، در حالیکه عاقلانه ترین کار اینست که تمرکزمان را بر استفاده از ظرفیت های موجود ببریم.
وی تصریح کرد: ایجاد قطب سوم خودروسازی، قبل از هر چیز نیازمند خط رنگ و خط آستر است که هر یک فناوری خاص خویش را داشته و نبود آنها بعنوان گلوگاه خطوط تولید به حساب می آید.
این کارشناس صنعت خودرو افزود: امروز شاهد عرضه تدریجی سهام دو خودروساز بزرگ کشور هستیم و مدعیان تولید به جای فکر کردن به ایجاد قطب سوم، بهتر است با خرید بخشی از سهام ایران خودرو و سایپا در مدیریت آنها سهیم باشند.
وی تصریح کرد: حل مشکلات این صنعت راهبردی، نیازمند تغییر نظام قیمتگذاری، کاهش دخالت ها در این صنعت و خروج از زیاندهی است.
به گزارش خبرگزاری نفت و گاز به نقل از خبرگزاری ایرنا، در هفته های اخیر نام یکی از گروههای صنایع غذایی برای تولید خودرو در کشور در رسانه های مختلف عنوان شده، در حالیکه به نظر می آید این شرکت برای بازپرداخت بدهی ارزی خود به بانک توسعه صادرات، تلاش دارد با فروش سهام، این بدهی را تسویه کند.
پیگیری ایرنا نشان داده است این شرکت در دولت گذشته مجوز چنین فعالیتی را گرفته است که با عنایت به روابط حسنه آن با مقام های دولت گذشته، عجیب هم نیست.
بررسی سوابق شرکت یاد شده، ابهامات و شائبه هایی را در مورد امکان ایجاد قطب سوم خودروسازی بوجود آورده است. آنجاییکه احتمال می رود سوژه انحرافی برای افکار عمومی به منظور تأثیر بر سهام داغ کنی باشد و شاید اصلاً تا پنج سال دیگر خبری از خودروسازی نباشد.
مسوولان شرکت مذکور بهتر است پاسخ دهند که آیا ادعای ورود یک شرکت بدون هیچ سابقه ای در صنعت خودروسازی به این صنعت، یک کار تبلیغاتی نیست؟ راه اندازی کارخانه خودروسازی نیازمند میلیاردها دلار سرمایه گذاری است، آیا این شرکت چنین سرمایه ای دارد؟ اگر مقرر است از راه دریافت وام این سرمایه تامین گردد، آیا این شرکت به بانکها هیچ گونه بدهی ندارد؟ آیا زمین کارخانه خودروسازی مدنظر نیازمند دریافت مجوز تغییر کاربری نیست؟
بنابراین سودای تولید خودرو برای این شرکت فعلاً در حد یک حرف خواهد بود. مگر این که کنسرسیومی متشکل از صنعت غذایی با آورده نقدی بالا بخواهند در واردات یا مونتاژ خودرو سهیم باشند.


منبع:

1401/05/25
20:45:13
5.0 / 5
626
تگهای خبر: تولید , خرید , راه اندازی , سرمایه گذاری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۳

پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

خبرگزاری نفت و گاز OilNA
oilna.ir - حقوق مادی و معنوی سایت خبرگزاری نفت و گاز محفوظ است

خبرگزاری نفت و گاز

اخبار روز حوزه نفت و گاز
اویلنا، جایی که خبر به تحلیل تبدیل می شود. آگاهی از انرژی، کلید موفقیت.