مدیركل امور سرمایه گذاری استانداری مازندران: ارزش صادرات کالا از مازندران به ۱۲۰ میلیون دلار رسید به گزارش خبرگزاری نفت و گاز، مدیرکل هماهنگی امور سرمایه گذاری و اشتغال استانداری مازندران اظهار داشت: ارزش ارزی صادرات کالا از مازندران به نقاط مختلف جهان در پنج ماهه سال جاری با ۲۲ درصد افزایش در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به ۱۲۰ میلیون دلار رسید. سید رحیم بخشی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اضافه کرد: در این زمان کالاهای غیرنفتی مازندران شامل لبنیات، مرکبات، محصولات دانش بنیان و ظروف یک بار مصرف از مبدا مازندران به کشورهای عراق، روسیه، قزاقستان، ترکمنستان، آذربایجان، ترکیه، امارات متحده عربی، ازبکستان، رومانی، افغانستان و هند صادر گردیده است. وی با بیان این که، در سال ۱۳۹۹ میزان صادرات کالا از مبدا مازندران به نقاط مختلف جهان ۱۷۹ میلیون دلار بود، اظهار داشت: با تسهیل روابط تجاری و تعامل با کشورهای منطقه در سال ۱۴۰۰ میزان تبالادت تجاری استان به ۲۷۸ میلیون دلار افزوده شد. مدیرکل هماهنگی امور سرمایه گذاری و اشتغال استانداری مازندران با بیان این که، هدف مسئولان در استان تحقق رشد ارزی نرخ صادرات از مازندران تا یک میلیارد دلار تا سه سال آینده است، افزود: جهش در صادرات کالا از این استان به نقاط مختلف جهان در ۲ سال قبل با وجود فشارهای خارجی، تحریم و همینطور شرایط کرونایی حاصل شد و دولت با حمایت همه جانبه از تولیدکنندگان روند تولید و صادرات کالا را در استان هموار کرد. بخشی خاطرنشان کرد: برای افزایش صادرات از مازندران فرهنگ صادراتی و تجارت محور شدن تولیدکنندگان و بنگاه های اقتصادی اجتناب ناپذیر است و بطور حتم با آموزش به کشاورزان و نوسازی ماشین آلات خط تولید، علاوه بر کاهش هزینه تولید، با تولید کالاهای باکیفیت میتوان بازار های صادراتی نقاط مختلف کشور و جهان را تصاحب کنند. وی تصریح کرد: دیگر دوره تولید فله ای محصولات کشاورزی و تولیدی به اتمام رسیده و تولیدکنندگان باید چارچوب های حرفه ای تولید و عرضه محصولات را رعایت نمایند. مدیرکل هماهنگی امور سرمایه گذاری و اشتغال استانداری مازندران ضمن اشاره به اینکه حالا وضعیت تبادلات تجاری استان باوجود اقدامات مثبت انجام شده به کشورهای دیگر مناسب و به میزان ظرفیت تولیدات این استان نیست، اظهار داشت: میزان تولیداتی که در این استان صورت می گیرد با میزان صادرات آن سنخیت ندارد. بخشی همچون مسائل اثرگذار در بازاریابی محصولات مازندران را تغییر رویه کشت عنوان نمود و اضافه کرد: این مورد سبب شده تا محصولاتی تولید شود که همسو با ذائقه بازار کشورها هدف نیست. به گزارش خبرگزاری نفت و گاز به نقل از خبرگزاری ایرنا، مازندران با ۲۲ شهرستان، ۳۹ شهرک و ناحیه صنعتی و ۲ هزار و ۳۰۰ واحد تولیدی دارد. حدود ۸۰ هزار نفر به صورت مستقیم در واحدهای تولیدی و صنعتی استان اشتغال دارند و از مجموع ۲ هزار و ۳۰۰ واحد صنعتی استان، ۴۶۱ واحد در بخش ماشین آلات و فلزات اساسی، ۱۳۹ واحد در بخش برق و الکترونیک، ۱۱۵ واحد در بخش نساجی، ۴۰۸ واحد در بخش محصولات شیمیایی، ۲۱۶ واحد در بخش سلولزی، ۵۳۰ واحد در بخش کانی غیرفلزی و ۳۶۷ واحد صنعتی هم در بخش تولید محصولات غذایی مشغول فعالیت هستند. بیشترین سهم واحدهای صنعتی استان هم متعلق به شهرستان آمل است که حدود ۴۰۰ واحد صنعتی فعال دارد. ۲۶ درصد صنایع فعال استان هم در شهرستان های ساری، بابل و سوادکوه مستقر هستند. مازندران در حوزه اشتغال واحدهای صنعتی با استقرار چهار درصد واحدهای صنعتی کشور در این استان یازدهمین استان کشور است و ۳.۸ درصد اشتغال صنعتی را در اختیار دارد.