استراتژی مدون و رقابت پذیری، لازمه پیشرفت صنعت خودروسازی

استراتژی مدون و رقابت پذیری، لازمه پیشرفت صنعت خودروسازی خبرگزاری نفت و گاز: در نشست تخصصی مرکز توسعه و آینده نگری که با موضوع صنعت خودروسازی انجام شد اعلام شد؛ برای توسعه صنعت خودروی کشور نیازمند استراتژی مدون و رقابت پذیر هستیم.



به گزارش خبرگزاری نفت و گاز به نقل از روابط عمومی مرکز توسعه و آینده نگری، یک صد و پنجاهمین نشست علمی-تخصصی مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری، با عنوان "موانع و راهکارهای عملیاتی تولید با کیفیت در صنعت خودروسازی" روز چهارشنبه ۲۹ آذرماه ۱۴۰۲، با حضور مهندس مرتضی خالصی؛ رییس امور صنعت، معدن و ارتباطات سازمان برنامه و بودجه کشور به عنوان مدیر علمی، دکتر محمّدحسن شجاعی فرد؛ رییس پژوهشکده و دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران و مهندس جلال رشیدی کوچی، نماینده مجلس شورای اسلامی به عنوان سخنران برگزار گردید.
در ابتدای نشست مرتضی خالصی؛ رییس امور صنعت، معدن و ارتباطات سازمان برنامه وبودجه کشور به عنوان مدیر علمی نشست، ضمن اشاره به کیفیت صنعت خودروسازی به عنوان چالش در دولت و به خصوص در بخش صنعت که موجب بروز نارضایتی هایی از جانب مردم شده است، اظهار داشت: صنعت خودروسازی از شروع انقلاب فراز و نشیب های بسیاری داشته است. پس از سال ۱۳۶۰ در سال ۱۳۷۷ نخستین قانون خودرو کشور به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید، که یک نقطه عطفی در صنعت ایجاد کرد ولی به علت فضایی که در این صنعت در آن زمان به وجود آمده بود و اختیار تنظیم بازار در یک سازمان با ارکان مختلف شکل می گرفت، صنعت خودرو به سمت خودروسازی با کیفیت حرکت نکرد. تا این که در سال ۱۳۷۸ برمبنای مصوبه شورای اقتصاد کلیه اختیارات به عهده وزیر صنعت و معدن آن زمان قرار داده شد تا بصورت مستمر با یک ساختار نظارتی، هم کنترل قیمت و هم کنترل تولید را بر عهده داشته باشد. از آن زمان به بعد جهش تولید شروع شد که موجبات بهبود وضعیت خودروسازی و ایجاد مراکز تحقیقاتی و توسعه ای و قطعه سازی را مهیا کرد. بعد از آن در سال ۱۳۹۰ شروع تحریم های همه جانبه مقابل ایران، سبب افت سنگینی در صنعت خودروسازی شد و بعد از آن در سال ۱۳۹۷ مستقیماً صنعت خودروسازی مورد هدف تحریم ها قرار گرفت. صنعت خودروسازی، قطعه سازی و مشارکت های خارجی در این صنعت با سایر کشورها بطورکامل قطع شد و که همین موضوع منجر به رکود سنگین در صنعت خودروسازی شد.
مهندس مرتضی خالصی در ادامه اضافه کرد: انتظار من در این نشست این است که ضمن بررسی وضعیت موجود در صنعت خودروسازی به بررسی وضع مطلوب نیز پرداخته شود و برنامه های راهبردی و سیاست های کلی برای پیشرفت صنعت خودرو ارائه شود.
در ادامه نشست محمّدحسن شجاعی فرد؛ رییس پژوهشکده و دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران ضمن بیان تاریخچه ای از صنعت خودروسازی در کشور اظهار داشت: ما هیچ تعریف و استراتژی مشخصی در صنعت خودرو نداریم و هنوز هم مردم با قرعه کشی و قیمت چند برابر خودرو تهیه می کنند و در این قضیه عواملی چون نبود ثبات مدیریتی، نبود استراتژی مدون، تحمیل قوانین اجباری، دخالت ۳۷ مرکز در صنعت خودرو و.... مؤثر هستند.
رئیس پژوهشکده و دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران اضافه کرد: از همان سالهای اولیه تعدادی از افراد بدنبال ایجاد رانت و مافیا در صنعت خودرو بودند، که در صدد تبدیل صنعت خودروسازی از یک بنگاه صنعتی به یک بنگاه اقتصادی بودند و بجای ارائه طرح های توسعه محصول برای صنعت خودروسازی بدنبال خرید و سرمایه گذاری در بخشهایی بودند که هیچ ارتباطی به صنعت خودرو نداشت. بدین سبب مافیای خودرو بحث کوچکی نیست که بتوان بسادگی از کنار آن گذشت.
شجاعی فرد در ادامه تصریح کرد: موضوع دیگر این است که ما زیرساخت لازم برای واردکردن و تولید خودرو های برقی در کشور را نداریم و باید طوری در این حوزه حرکت نماییم که ابتدا خودرو های برقی جایگزین خودرو های قدیمی و فرسوده شود، در وهله دوم قیمت خودرو برای مردم به صرفه و قابل خرید شود و همین طور زیرساخت های لازم برای ورود اینگونه خودرو ها به کشور مهیا گردد.
در ادامه این جلسه جلال رشیدی کوچی، نماینده مجلس شورای اسلامی، سخنرانی خودرا با این سوال شروع کرد که خروجی صنعت خودرو برای مردم بعد از ۵۰ سال چه چیزی می تواند باشد؟ باید به این مساله از دو بعد نگاه کرد که یک خروجی آن همین آلودگی هوای تهران و خیلی از شهرهای دیگر کشورمان است که میان ۶۰ الی ۷۰ درصد از عامل این آلودگی به علت تردد خودرو های عمومی و خصوصی است که در درون شهرها تردد می کنند و این در شرایطی است که هر سال در سطح کشور چیزی بین ۷ الی ۸ میلیارد دلار برای مقابله با آلودگی هوا هزینه می شود. مساله بعدی این است که ما برای تولید و تامین برق کشور مجبور هستیم که مازوت بسوزانیم تا برق کشور را تامین نماییم، این در شرایطی است که برای خودرو های برقی که وارد کشور می نماییم نیز باید برق تولید نماییم و در این صورت نیز چاره ای بجز استفاده از مازوت برای تامین برق نداریم و همین موضوع نیز موجب آلودگی هوا می شود. اینها تناقضاتی است که در عرصه اجرا به وجود می آید و دلیل این که صنعت خودرو به این روز افتاده این است که در صنعت خودرو انحصار به وجود آمد و رقابت پذیر نبود و دخالت های دولت در آن زیاد بود و بازاری را برای تعدادی از افراد ایجاد کرد که دارای سود و منفعت برای آن افراد بود.
مهندس رشیدی کوچی افزود: برخی بر این عقیده هستند که واردات خودرو موجب ایجاد لطمه به صنعت خودروسازی می شود؛ اما حقیقت ماجرا این نیست و تجربه نشان داده است که در طول سالهای ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۷ چیزی بین ۱۶۰ هزار الی ۱۷۰ هزار خودرو به داخل کشور وارد شد که منجر به ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضای خودرو در داخل کشور شد.
این نماینده مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ما باید مازاد تقاضای خودرو در کشور را با افزایش واردات خودرو تامین کنیم؛ اما مسئله ای که در مورد واردات خودرو مطرح می شود مالیات ها و سودهای بالایی است که از جانب دولت بر روی قیمت خودرو های وارداتی افزوده می شود و موجب می گردد که یک خودرو با قیمت ۱۵ هزار دلار، با قیمت ۴۰ هزار دلار به مردم فروخته شود. نکته دوم این است که ما زیرساخت واردات خودرو به داخل کشور را نداریم یعنی کشتی و کامیون حمل خودرو برای پخش کردن خودرو های وارداتی به سطح کشور را در اختیار نداریم.
وی افزود: باید اجازه بدهیم که تولیدکنندگان باهم در تولید خودرو رقابت داشته باشند؛ یعنی یک بازار رقابتی آزاد بین خودروسازان داخلی ایجاد شود و همین طور مالیاتی که برای واردات خودرو به داخل کشور دریافت می شود در نهایت ۳۰ درصد باشد تا امکان رقابت خودرو های داخلی با خودرو های خارجی نیز وجود داشته باشد. با بوجودآوردن رقابت درست و منطقی است که صنعت خودروسازی به شکوفایی و پیشرفت خواهد رسید.
در انتهای نشست سایر کارشناسان و صاحب نظران حاضر در نشست به بیان نقطه نظرات و سوالات خود پرداختند.
شایان ذکر است این جلسه روز چهارشنبه ۲۹ آذرماه سال ۱۴۰۲، بصورت حضوری و مجازی و با مشارکت دستگاه های اجرائی ملی و استانی، دانشگاه ها، اندیشکده ها و مراکز پژوهشی کشور در سالن دکتر حسین عظیمی مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری برگزار گردید.

1402/10/03
08:10:38
5.0 / 5
272
تگهای خبر: برق , پخش , تحریم , تردد
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۴

خبرگزاری نفت و گاز OilNA
oilna.ir - حقوق مادی و معنوی سایت خبرگزاری نفت و گاز محفوظ است

خبرگزاری نفت و گاز

اخبار روز حوزه نفت و گاز