آغاز تهران زیر چرخ های دودزا نوسازی ۲۰ هزار موتور فرسوده خبرگزاری نفت و گاز: طرح جایگزینی موتورسیکلت های فرسوده از روز گذشته بطور رسمی شروع شده که در مرحله اول این طرح، 20 هزار دستگاه موتورسیکلت فرسوده از رده خارج خواهند شد. به گزارش خبرگزاری نفت و گاز به نقل از مهر، تهران؛ کلانشهری که نفسش زیر بار ترافیک، آلودگی و صدای موتورسیکلت های فرسوده به شماره افتاده، اینروزها با چالشی جدی در عرصه حمل و نقل سبک روبه روست. بر طبق آخرین داده های آماری، بالاتر از ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار موتورسیکلت در پایتخت عبور می کنند که حدود ۹۰ درصد آنها فرسوده هستند؛ وسایلی که نه فقط عامل مهمی در آلودگی هوای شهر محسوب می شوند، بلکه نقشی پررنگ در آمار بالای تصادفات و بی نظمی ترافیکی نیز دارند. البته باید درنظر داشت که در شرایطی که بخش بزرگی از این موتورسیکلت ها از رده خارج شده اند، اما بازهم نقش برجسته ی در اقتصاد خانوارهای کم درآمد ایفا می کنند. طبق اعلام پلیس راهور، حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار موتورسوار در تهران به عنوان پیک موتوری فعال اند و برخی دیگر نیز با مسافرکشی غیررسمی، هزینه های زندگی خودرا تامین می کنند. برای خیلی از این افراد، موتور تنها سرمایه موجود و ابزار امرار معاش است؛ حتی اگر فرسوده و آلاینده باشد. فرسودگی، اما بی توقف در خیابان های تهران، کمتر نقطه ای را می توان یافت که از صدای ناهنجار موتورسیکلت ها در امان باشد. سرعت بالا، عبور و مرور در پیاده روها، عبور خلاف جهت و بی توجهی به قوانین، چهره ای پرمخاطره از عبور این وسایل ترسیم کرده است. با این وجود، واقعیت تلخ آنست که هزینه های بالای نوسازی و نبود حمایت های مؤثر، انتخابی جز استفاده از موتورهای فرسوده برای هزاران نفر باقی نگذاشته است. طبق آمار پلیس راهور تهران بزرگ، موتورسیکلت ها سهمی ۲۱ درصدی در آلودگی هوای تهران دارند و مصرف سوخت موتورسیکلت های پایتخت ۲ برابر میانگین جهانی است و در یک سال قبل نیز ۲۰ درصد بالا رفته است. از سوی دیگر، بنا بر آمارهای رسمی، ۴۱ درصد از تصادفات شهری در پنج سال اخیر مربوط به موتورسواران بوده است؛ آماری که ضرورت نوسازی این وسایل و پیشرفت ایمنی عبور و مرور در پایتخت را بالاتر از گذشته نمایان می سازد. همچنین آنطور که حسن عباس نژاد، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران گفته «هر موتورسیکلت فرسوده چهار برابر یک خودروی معمولی آلایندگی دارد؛ این موتورها در هر ۱۰۰ کیلومتر حدود ۷ لیتر بنزین مصرف می کنند و همین مساله به صورت مستقیم بر آلودگی هوای تهران اثرگذار است.» آغاز طرح جایگزینی؛ گام نخست با ۲۰ هزار موتورسیکلت بر این اساس بعد از سال ها انتظار، طرح جایگزینی موتورسیکلت های فرسوده از روز گذشته بطور رسمی شروع شده است. محمود مشهدی شریف، رییس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو های فرسوده کشور در این رابطه به مهر می گوید: در مرحله اول این طرح، ۲۰ هزار دستگاه موتورسیکلت فرسوده از رده خارج خواهند شد و نام نویسی متقاضیان بوسیله سامانه اینترنتی NNHK.ir به انجام می رسد. بر اساس این طرح، در صورت جایگزینی با موتورسیکلت های برقی، تا ۲۷ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان یارانه یا تسهیلات به مالکان اختصاص می یابد. همین طور برای متقاضیان، وام ۴ درصدی نیز درنظر گرفته شده است. مشهدی شریف همین طور اعلام نموده که سن فرسودگی برای موتورسیکلت های کاربراتوری ۶ سال، انژکتوری ۱۲ سال و برقی ۱۵ سال درنظر گرفته شده است. برای موتورسیکلت های ۶ تا ۱۰ ساله، نیم گواهی اسقاط معادل ۱۷.۵ میلیون تومان تعلق می گیرد. موتورسیکلت های با عمر بالای ۱۰ سال، ۸.۷۵ میلیون تومان دریافت خواهند کرد. تردد ۱۲.۵ میلیون موتور در سراسر کشور به گزارش خبرگزاری نفت و گاز به نقل از مهر، باید اشاره شود که اگر سراسر کشور را درنظر بگیریم، ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت در سطح کشور عبور می کند که از این تعداد ۹۰ درصد و به عبارتی ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت فرسوده است. بنابراین کارشناسان معتقدند که اجرای این طرح باید در کنار قوانین بازدارنده برای ممانعت از عبور وسایل آلاینده و همین طور مشوق های مالی مؤثر برای شهروندان دنبال شود. از طرف دیگر، شهروندان نیز باید نقش خودرا در پایین آوردن آلودگی ایفا کنند؛ چونکه اگر اقدامی جدی دراین خصوص انجام نشود، آلودگی هوا در آینده ای نه چندان دور سلامت جمعیت پایتخت را تهدید خواهدنمود. 1404/04/28 10:19:35 5.0 / 5 158 تگهای خبر: اینترنت , برق , بنزین , تردد این مطلب را می پسندید؟ (1) (0) X تازه ترین مطالب مرتبط ایران خودرو ضد پوپولیسم صنعتی رشد صنعت ۲ و نیم درصد افت کرد ۱۵۰ روز قطعی برق در صنایع چه تعداد خودروی خارجی امسال وارد کشور شد؟ گمرکات کشور در ایام تعطیل باز است نظرات بینندگان در مورد این مطلب نظر شما در مورد این مطلب نام: ایمیل: نظر: سوال: = ۸ بعلاوه ۳