تعهدات معوق ایران خودرو نزدیک به صفر شد تاخیر نداریم!

تعهدات معوق ایران خودرو نزدیک به صفر شد تاخیر نداریم! به گزارش خبرگزاری نفت و گاز، در آبان سال ۱۴۰۳، ایران خودرو ۳۰ هزار دستگاه تعهد معوق داشت اما این عدد در آبان سال جاری به حدود ۳هزار دستگاه رسیده که کمتر از تولید دو روز این مجموعه است و میتوان آنرا صفر تلقی نمود.


به گزارش خبرگزاری نفت و گاز به نقل از مهر، پهن کردن زیلو جلوی نمایندگی ها و تجمع اعتراضی مقابل ساختمان وزارت صمت تنها بخش کوچکی از اعتراض شهروندانی بود که با وجود پرداخت پول و امضای قرارداد با تاخیر چندماهه و حتی چندساله برای دریافت خودرو روبرو شده بودند. همین چند هفته پیش بود که گروهی از حواله داران یک شرکت خصوصی به علت «تأخیرهای بیشتر از یک ساله در تحویل خودرو» به خیابان آمده و با تجمع مقابل وزارت صمت از «نقض تعهدات مکرر» و «سوءاستفاده از منابع مالی مردم» توسط این شرکت گلایه کردند. نکته قابل تأمل اینجاست که تاخیرهای چندماهه هم در تحویل خودرو و هم پرداخت سود، از فرط تکرار در سالهای اخیر به یک قاعده نانوشته تبدیل گشته و اغلب متقاضیان از همان موقع ثبت نام تحویل با تاخیر را محتمل تر از تحویل بموقع می دانند و تنها سوال شان درباره ی مدت تاخیر و میزان سود است. خودروسازان به سوال ها درباره ی تاخیر تحویل خودرو چه پاسخی دادند؟ پاسخ خودروسازان به این سؤال تکراری است؛ از تحریم و تورم گرفته تا مشکلات ارزی برای واردات قطعات یا اختلال در زنجیره تامین داخلی. توضیحاتی که برای متقاضیان قانع کننده نیست. برای اینکه این مشکلات ناشناخته و تازه ظهور نیستند؛ به همین دلیل باتوجه به تکرار این عارضه نمی توان از تولیدکنندگان خودرو پذیرفت که هنگام تعهدات از این معضلات ناآگاه بودند. پس دلیل اصلی چیست؟ مفسرین در پاسخ به این سؤال از تعبیر «خالی فروشی» استفاده می کنند؛ کنایه ای به این که شماری از خودروسازان مبادرت به فروش محصولاتی می کنند که وجود ندارد! به قول کارشناسان، هنگامی که خودروسازان با مشکل نقدینگی مواجه می شوند، از آسان ترین راه دسترسی به پول یعنی پیش فروشهای چندبرابری و بیش از ظرفیت استفاده می نمایند اما چون مابه ازای ثبت نام و فروش خودرویی وجود ندارد، مشکلات در حوزه تحویل و پرداخت سود شروع می شود. دراین میان، حواله داران می مانند و ضرر مالی، اختلال در برنامه ریزی، هزینه مضاعف برای عبور و …. آینده فروشی خودرو در خودروسازان دولتی به یک روال بدل شده بود؛ به این معنا که یک مدیر برای بهتر شدن کارنامه خود و تامین نقدینگی دست به پیش فروش میزان زیادی خودرو می زند که می داند زمان تحویلش به دوره او نمی رسد و بدین سان مشکلات مربوط به آنرا به دوره بعدی و مدیر بعدی انتقال می دهد. تنها در چنین بستر و اتمسفری میتوان معنای صفرشدن تعهدات معوق «ایران خودرو» پس از انتقال مدیریت به بخش خصوصی را درک کرد. ایران خودرو: تاخیر نداریم ایران خودرو اخیراً از کاهش ۴۱ درصدی شکایات مردمی از این مجموعه در شش ماه ابتدایی سال اطلاع داد و اعلام نمود از شروع فروردین ۱۴۰۴ تا پایان شهریور، ۲۶ هزار پرونده کمتر از مدت مشابه سال قبل تشکیل شده و از ۶۴ هزار به ۳۸ هزار پرونده رسیده است. به گزارش مرکز «رضایت و خشنودی مشتریان گروه صنعتی ایران خودرو»، بیشترین کاهش شکایت و تشکیل پرونده در حوزه فروش خودرو و سود رخ داده؛ چونکه میزان شکایت ها در این زمینه از ۴۹ هزار پرونده در نیمه اول سال قبل، به کمتر از ۱۸ هزار پرونده در شش ماهه ابتدایی رسیده؛ یعنی ۶۴ درصد کاسته شده است. طبق گزارش های غیررسمی، در آبان سال ۱۴۰۳، ایران خودرو ۳۰ هزار دستگاه تعهد معوق داشت اما این عدد در آبان امسال به حدود 3000 دستگاه رسیده که کمتر از تولید دو روز این مجموعه است و میتوان آنرا صفر تلقی نمود. سوال مهم؛ چه اتفاقی در ایران خودرو افتاد که منجر به صفرشدن تعهدات و نصف شدن شکایات شد؟ ۱. تغییر مدیریت از دولتی به بخش خصوصی؛ بهمن ماه سال قبل مدیریت ایران خودرو به بخش خصوصی سهامدار و دارای اهلیت واگذار شد. این نقل وانتقال به مفهوم تغییر در راهبردها، سیاستها و استراتژی ها بود و در همین جهت نقشه راه ایران خودرو پس از تولد باردیگر، در جهت حرکت به سمت «رضایت مشتری» تدوین و ابلاغ گردید. چونکه برعکس شرکت های دولتی که منبع ارتزاق و حرکت شان تصمیمات، اعتبارات و بودجه دولتی یا حاکمیتی است بخش خصوصی برای ادامه حیات نیازمند کسب درآمد از مسیر فروش است که در تمام جهان یک راه بیشتر ندارد؛ رضایت مشتری.
بنابراین مدیریت جدید ایران خودرو در همان هفته های نخست از ده فرمانی رونمایی نمود که ضمن سعی برای رشد تولید، افزایش کیفیت در محصول، خدمات بعد از فروش و … را در دستور کار گذاشت. ۲. افزایش تولید؛ طبق گزارش وزارت صمت ایران خودرو از شروع فروردین ۱۴۰۴ تا پایان آبان بیشتر از ۳۸۰ هزار دستگاه تولید کرد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۳ درصد رشد داشت. این مجموعه همین طور نزدیک به ۳۸۰ هزار دستگاه عرضه فروخته که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد ۱۶ درصدی نشان میدهد. بر طبق این گزارش ایران خودرو نه فقط برنامه تولید خود در آبان ماه را به شکل کامل محقق کرده بلکه بیشتر از برنامه تولید داشته است ۳. تغییر رویکرد مالی؛ افزایش تولید در ایران خودرو در شرایطی رخ داد که این مجموعه از مساعدت مالی دولت برخوردار نبود؛ با نوسانات ارزی و تامین نقدینگی رو به رو بود و با تورم بالای ۵۰ درصد نهاده های تولید، دوبرابر شدن قیمت دلار، انفجار هزینه ها و سقف قیمتی فروش محصولات دست وپنجه نرم می کرد. اما هدایت نقدینگی بسمت تولید سبب شد این مجموعه به تنهایی بیش از ۶ خودروساز بزرگ کشور تولید داشته باشد. ۴. تغییر نگاه به مشتری؛ آنگونه که مدیریت جدید ایران خودرو نشان داده، اولاً مشتری از منظر این مجموعه کیسه پول یا یک خریدار صرف نیست و در ثانی ارتباط میان ایران خودرو با تحویل دستگاه تمام نمی گردد، بلکه تازه آغاز می شود. در همین جهت بود که اولین تغییرات ساختاری مدیریت جدید، تغییر در شاکله ارتباط با مشتریان و واحد کیفیت بود. آخرین نمونه نیز فراخوان این مجموعه برای تعویض یک قطعه سیستم گرمایشی ۲ میلیون ۶۰۰ هزار دارنده خانواده پژو ۲۰۷، ۲۰۸ و راناست که به شکل رایگان تامین و نصب می شود و نه فقط خودرو های دارای گارانتی مشمول این طرح رایگان هستند، بلکه هر خودرویی که در ۲۴ سال قبل تولید شده می تواند این سرویس را بدون هیچ هزینه ای دریافت کند. هنوز چندماهی مانده تا مدیریت بخش خصوصی در ایران خودرو یکساله شود و برای قضاوت درباره ی عملکرد تیم جدید زود است، اما تا اینجای کار نمی توان از صفرشدن تعهدات معوق در بزرگترین مجموعه خودروسازی کشور، جهش تولید و نصف شدن شکایات چشم پوشید. بطور خلاصه نکته قابل تأمل اینجاست که تاخیرهای چندماهه هم در تحویل خودرو و هم پرداخت سود، از فرط تکرار در سال های اخیر به یک قاعده نانوشته تبدیل گشته و اغلب متقاضیان از همان موقع ثبت نام تحویل با تاخیر را محتمل تر از تحویل به موقع می دانند و تنها سوال شان در رابطه با ی مدت تاخیر و میزان سود است. توضیحاتی که برای متقاضیان قانع کننده نیست. آینده فروشی خودرو در خودروسازان دولتی به یک روال بدل شده بود؛ به این معنا که یک مدیر برای بهتر شدن کارنامه خود و تامین نقدینگی دست به پیش فروش میزان زیادی خودرو می زند که می داند زمان تحویلش به دوره او نمی رسد و بدین سان مشکلات در ارتباط با آن را به دوره بعدی و مدیر بعدی انتقال می دهد.

منبع:

1404/09/07
16:34:50
5.0 / 5
5
تگهای خبر: تحریم , تولید , خدمات , خرید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳

پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

خبرگزاری نفت و گاز OilNA
oilna.ir - حقوق مادی و معنوی سایت خبرگزاری نفت و گاز محفوظ است

خبرگزاری نفت و گاز

اخبار روز حوزه نفت و گاز
اویلنا، جایی که خبر به تحلیل تبدیل می شود. آگاهی از انرژی، کلید موفقیت.