اعتراف اوپك به قدرت رقیب آمریكایی

اعتراف اوپك به قدرت رقیب آمریكایی خبرگزاری نفت و گاز: اوپك اخیرا انتظارات خود نسبت به صنعت شیل آمریكای شمالی را تغییر داده و رشد قوی عرضه تولیدكنندگان این منطقه تا اوایل دهه ۲۰۲۰ را پیش بینی نموده



به گزارش خبرگزاری نفت و گاز به نقل از ایسنا، بازبینی برآوردهای اوپك در گزارش دورنمای نفت جهان این سازمان آمده و نشان دهنده اذعان اوپك به شكست در نابودی شیل آمریكا با استفاده از سرازیر كردن عرضه فراوان به بازار است.

سال گذشته در چنین مقطعی همچنان اندكی امید برای اوپك وجود داشت. در نسخه سال ۲۰۱۶ دورنمای نفت جهان، اوپك پیش بینی كرده بود كه تولید شیل آمریكای شمالی از ۴. ۹ میلیون بشكه در روز در سال ۲۰۱۵ به ۴. ۱ میلیون بشكه در روز در سال ۲۰۱۷ كاهش خواهد یافت كه این كاهش به علت اشباع عرضه خواهد بود و سپس در سال ۲۰۲۱ به ۴. ۸ میلیون بشكه در روز بهبود پیدا می كند. قیمت های پایین، روند رشد شیل را متوقف خواهد نمود و به یكی از داستان های رشد چشمگیری كه دنیای نفت تابحال مشاهده كرده بود، آخر می دهد.

اما با گذشت یك سال، اوپك تصدیق می كند كه واقعیت متفاوتی در جریان است. دورنمای نفت جهان سال ۲۰۱۷ پیش بینی می كند كه تولید شیل آمریكای شمالی از ۵. ۱ میلیون بشكه در روز در سال ۲۰۱۷ به ۷. ۵ میلیون بشكه در روز تا سال ۲. ۲۱ و ۸. ۷ میلیون بشكه در روز در سال ۲۰۲۵ افزوده می شود. آمار پیش بینی شده برای سال ۲۰۲۱، ۵۶ درصد بالاتر از پیش بینی سال قبل است.

اغراق در تغییر برآوردها دشوار است. میزان برآورد اوپك از رشد تولید شیل آمریكا، تغییر حدود ۳ میلیون بشكه در روز تا سال ۲۰۲۱ را نشان داده است و این تغییر چشمگیر، نحوه رویكرد اوپك در برابر بازار نفت را كاملا تغییر می دهد. این مفهوم كه شیل آمریكا با قیمت های پایین به زانو درنمی آید، احیانا از تفكر اوپك در موافقت با محدودیت تولید در سال قبل حمایت كرد و البته به شكل دیگری هم می تواند تعبیر شود: كاهش تولید اوپك، بهبود قوی تر شیل آمریكا را هموار كرد.

و همان گونه كه گدفلای، تحلیلگر بلومبرگ اشاره می كند، شیل قوی تر و مقاوم تر احیانا به معنای آن است كه اوپك بایستی عرضه خویش را اندكی بالاتر ببرد. اوپك پیش بینی می كند كه در سال ۲۰۲۲، ۳۳. ۵ میلیون بشكه در روز نفت عرضه خواهد نمود كه اندكی بالاتر از تولید سال ۲۰۱۶ خواهد بود. این سازمان انتظار دارد نفت شیل آمریكا بعد از سال ۲۰۲۵ ضعیف شده و اوپك را دوباره در موضع برتر قرار دهد. تا سال ۲۰۳۰ شیل آمریكا وارد دوره افول می گردد و دنیا را به عرضه اوپك وابسته تر می سازد.

اگرچه در حقیقت پرسش هایی درباره قدرت شیل آمریكا بخصوص با بعضی از مشكلات تولید كه به تازگی وجود داشته، مطرح شده است اما نتیجه گیری بلندمدت از جانب اوپك همچنان یك دورنمای خوشبینانه است و بر اساس این باور است كه تقاضا در همین مدت افزایش پیدا خواهد نمود. اوپك انتظار دارد تقاضای جهانی به میزان ۱۵. ۸ میلیون بشكه در روز رشد كرده و به ۱۱۱. ۱ میلیون بشكه در روز در سال ۲۰۴۰ برسد.

در حالیكه انتظار می رود تقاضا از جانب كشورهای سازمان توسعه و همكاری اقتصادی به میزان ۸. ۹ میلیون بشكه در روز كاهش پیدا كند، این میزان كاهش با رشد قوی مصرف از جانب كشورهای در حال توسعه به میزان حدود ۲۴ میلیون بشكه در روز، جبران خواهد شد.

پیش بینی های بلندمدت در بسیاری جهات ممكن است تغییرات زیادی پیدا كند در حالی كه برای خیلی از افراد، دورنمای كوتاه مدت اهمیت بیشتری دارد. از این نظر پیش بینی اوپك كه نفت شیل آمریكا همچنان رشد تولید قابل توجهی خواهد داشت، قطعی نیست. شمار دكل های حفاری آمریكای شمالی در سه ماه گذشته كاهش داشته و خیلی از شركت های شیل عملكرد ضعیفی داشته اند.

بر اساس گزارش اویل پرایس، در شرایطی كه عمده صنعت شیل همچنان غیرسودآور است، سرمایه گذاران خواهان به سازی كامل استراتژی بوده و بر اهمیت سود نسبت به رشد تقاضا تاكید می كند. از جانب دیگر تولید نفت آمریكا در آمار اخیری كه از جانب اداره اطلاعات انرژی این كشور انتشار یافته، افزایش یافته و ۹. ۶۲ میلیون بشكه در روز برآورد شده است. با این همه پرسش هایی پیرامون صحت و درستی این گزارش های هفتگی وجود دارد. در مجموع به نظر می رسد كه اكنون اوپك بیش از سال قبل متقاعد شده كه برای یك آینده قابل پیش بینی باید با شیل آمریكا مبارزه كند.



 

1396/08/21
23:46:04
5.0 / 5
4741
تگهای خبر: تولید , نفت , اوپك
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۳

خبرگزاری نفت و گاز OilNA
oilna.ir - حقوق مادی و معنوی سایت خبرگزاری نفت و گاز محفوظ است

خبرگزاری نفت و گاز

اخبار روز حوزه نفت و گاز