بعد از گذشت یكسال
پرداخت خسارت سانچی در نوبت سامانه نیما
به گزارش خبرگزاری نفت و گاز با فرا رسیدن نخستین سالگرد تصادف نفتكش سانچی در آب های چین و ملزم شدن شركت های بیمه داخلی به پرداخت ۳۰ درصد معادل ۱۰ میلیون دلار از كل ۳۲ میلیون دلار از خسارت این سانحه، هنوز خبری از پرداخت ارز نیمایی به شركت های بیمه ای توسط بانك مركزی نیست.
به گزارش خبرگزاری نفت و گاز به نقل از ایسنا، نخستین سالگرد سانحه برخورد نفتكش سانچی با كشتی تجاری چینی در آبهای چین در حالی فرا می رسد كه بحث بیمه ای این كشتی بزرگ همچنان به آخر نرسیده است.
در آخرین خبرها از پرداخت بیمه سانچی، دبیر كارگروه بیمه اتكایی سندیكای بیمه گران با اشاره به اینكه بخشی از بیمه بدنه شناور سانچی داخلی و بخشی از آن هم خارجی بود، چینی ها را مقصر آن حادثه اظهار نمود و دریافت خسارت بیمه ای را از آنها هم لازم ارزیابی كرد.
اواسط دی ماه سال قبل بود كه نفتكش سانچی كه به مقصد كره جنوبی در حال حركت بود، به واسطه تصادف با یك كشتی تجاری چینی گرفتار سانحه و در نهایت غرق شد. جدای از خسارات انسانی این فاجعه كه غیر قابل ارزیابی و جبران است، در زمینه خسارت مالی كشتی شركت های بیمه داخلی و خارجی ملزم به پرداخت این خسارات هستند.
نفتكش سانچی دارای بیمه بود كه این بیمه توسط شركت های بیمه داخلی و خارجی پوشش می شد. حدود ۳۰ درصد از بیمه نامه سانچی توسط شركت های بیمه داخلی پوشش داده شد كه ۲۰ درصد از آن از جانب بیمه البرز و ۱۰ درصد آن هم از سوی بیمه ملت بوده است. از این ۳۰ درصد هم ۵۰ درصد آن توسط بیمه مركزی پوشش اتكایی داشته است.
با توجه به اینكه ارزش نفتكش سانچی حدود ۳۲ میلیون دلار برآورد شده است، پرداخت حدود ۱۰ میلیون دلار از این خسارت بر عهده شركت های بیمه ایرانی است كه از این رقم پنج میلیون دلار سهم دو شركت بیمه البرز و ملت و پنج میلیون دلار هم سهم بیمه مركزی می گردد.
۷۰ درصد مابقی پوشش بیمه نامه سانچی متعلق به یك كلوپ بیمه ای بین المللی است كه توسط ۱۱ شركت خارجی به رهبری شركت بیمه نروژی SKULD بیمه شده است. این كلوپ بیمه ای كه برای پیشگیری از ضرر مالكان و تولید اطمینان در سفرهای دریایی تاسیس شده است كه اصطلاحا به كلوپ های P&I معروف هستند. با این وجود این نوع بیمه شامل خسارت های معمولی نیست و مواردی نظیر خسارت های وارد شده به محیط زیست همچون آلودگی های نفتی و خسارت های وارده به محموله ها و كشتی های دیگر را شامل می گردد.
طبق آخرین اظهارات محسن قره خانی - دبیر كارگروه بیمه اتكایی سندیكای بیمه گران ایران - درصدی از بیمه بدنه سانچی از خارج از كشور دریافت خواهد شد و چون كشتی چینی در تصادف با شناور سانچی درصد زیادی مقصر شناخته شده خسارت سانچی از آنجا هم دریافت می گردد.
به گفته وی، بانك مركزی برای پرداخت بیمه های خارجی حواله ارزی صادر خواهد كرد؛ ازاین رو این ارز از سامانه نیما تامین می گردد. در مورد دریافت خسارت هم خدمات ارزی صورت خواهد گرفت.
قره خانی همینطور ضمن توصیف كردن حادثه سانچی در فضای بیمه ای دنیا، اظهار كرده كه این كشتی به لحاظ بیمه مسئولیت در ایران بیمه نبود. هزینه بیمه مسئولیت بسیار بالاست و به همین خاطر بزودی كنوانسیون های دریایی به خاطر حادثه سانچی تغییر خواهند كرد.
به گزارش خبرگزاری نفت و گاز به نقل از ایسنا، با اینكه قرار بوده ارز مورد نیاز شركت های بیمه البرز و ملت بر مبنای نرخ های سامانه نیما در اختیار این بیمه گران قرار گیرد، هنوز خبری از پرداخت ارز مورد نیاز این شركت ها برای پرداخت خسارت سانچی صورت نگرفته است.
گفتنی است؛ كشتی چینی در آذر ماه سال قبل از بندر كالامای آمریكا به مقصد بندر دونگ وان چین حركت كرده و حامل محموله ۶۴ هزار تنی دانه های سویا بود. كشتی سانچی هم از ۲۵ آذر ماه سال قبل از بندر عسلویه با محموله میعانات گازی به مقصد كره جنوبی در حال حركت بود كه در آب های چین این دو كشتی به علت خطای انسانی با هم برخورد كردند و یكی از بزرگترین فجایع دریایی و زیست محیطی را سبب شدند.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب