بعیدی نژاد: اقدامات بعد از ضرب الاجل 60 روزه مان به اروپا، در قالب برجام خواهد بود

بعیدی نژاد: اقدامات بعد از ضرب الاجل 60 روزه مان به اروپا، در قالب برجام خواهد بود خبرگزاری نفت و گاز: سفیر كشورمان در لندن تشریح نمود كه ایران از چارچوب برجام بعنوان ابزاری برای ترغیب بیشتر شركای اروپایی به اجرای تعهدات شان در برجام بهره برده است. او همینطور به پشتیبانی مردم ایران از نظام كشورشان برای رو به رو شدن با آمریكا و تلاش ایران برای اتكای كمتر اقتصاد به نفت اشاره نمود.


به گزارش خبرگزاری نفت و گاز به نقل از ایسنا، حمید بعیدی نژاد، سفیر ایران در لندن در گفت و گو با رادیو بی بی سی در پاسخ به این سوال كه چرا ایران یك ضرب الاجل ۶۰ روزه برای شركایی اروپایی برجام قائل شده است اظهار داشت: ایران تا كنون وفادارانه به تعهدات برجامی خود عمل كرده است و تنها انتظارمان این بوده است كه اعضای دیگر برجام نیز به سهم خود به تعهداتشان [در چارچوب برجام] عمل كنند. متأسفانه این به اعتبار توافق هسته ای لطمه وارد كرده است.
وی با اشاره به اقدامات و تحریك های غیرضروری آمریكا مانند تروریستی اعلام كردن سپاه پاسداران آمریكا اظهار داشت كه ایران همواره به دنبال این بوده است كه به صلح و ثبات منطقه كمك نماید.
بعیدی نژاد سپس درباره توان ایران برای ایستادگی در مقابل تنش های جدید كه آمریكا اخیراً در خاورمیانه به وجود آورده است اظهار داشت: ما تا كنون بسیار با احتیاط قدم برداشته ایم و الان تمام ملت ایران پشتیبان موضع نظام هستند، چونكه یك سال از خروج آمریكا از برجام می گذرد و ما به شركای اروپایی خود زمانی كافی دادیم تا مشكلات پیش رو را اصلاح كنند. از آنجائیكه ما منافع تعریف شده مان در قالب برجام را كه در زمینه اقتصادی و روابط تجاری بودند، دریافت نكرده بودیم به شركایمان یك سال زمان دادیم تا مسئله را حل كنند كه متأسفانه تا كنون نتوانسته اند آنرا حل كنند.
سفیر كشورمان در لندن اشاره كرد: مردم ما می دانند كه ایران با وجود دو سال و نیم زمانی كه برای ورود به مذاكره صرف كرد و یك سال زمانی كه برای حل كردن مسائل باقی مانده به شركای خود داد، بهترین عملكرد را داشته است. ما باور داریم كه اگر رفتار مناسبی نداشته باشیم، برجام كه توافق هسته ای ایران است، از بین خواهد رفت. بدین سبب حالا ما باید اقدام نماییم. اگر آمریكا بدون ضرورتی تحریك به اقدامی فراتر كند ما عزم مواجه شدن با آمریكا را داریم. ما طرفدار ایجاد مشكل یا درگیری نیستیم اما به شما اطمینان می دهم كه همه مردم ما برای مقاومت در مقابل آمریكا و پرداخت هزینه این مقاومت آماده هستند.
بعیدی نژاد در پاسخ به این سوال كه آیا ایران در صورت انجام نشدن كاری از طرف شركای اروپایی برجام در فرصت تعیین شده از طرف ایران به غنی سازی اورانیوم ادامه خواهد داد یا نه اظهار داشت: بله ما اقداماتی را انجام داده ایم تا اگر این بازه دو ماهه به شكلی مناسب برای حل كردن مسئله به قدر كفایت نتیجه بخش نباشد، ما اقدامات بعدی خودرا انجام خواهیم داد كه به شما اطمینان می دهم این اقدامات در قالب برجام هستند. ما در این مقطع تصمیم نداریم كه از توافق هسته ای خارج شویم كه البته این از گزینه هایی بود كه آنرا مورد بررسی قرار خواهیم داد، اما حالا تصمیم ما این بوده است كه از چارچوب برجام بعنوان ابزاری برای ترغیب بیشتر شركایمان به اجرای تعهداتشان استفاده نمائیم.
سفیر كشورمان در لندن درباره تأثیر تحریم ها بر اوضاع اقتصادی ایران و این كه آیا حفظ اقتصاد ایران در شرایط تحریم ها امكان دارد، اظهار داشت: وضعیت دشوار است اما ما می توانیم كارهای بیشتری انجام دهیم چونكه اقتصاد و منابع بسیار خوبی داریم. شاید نتوانسته باشیم به خوبی در شاخه های دیگر سرمایه گذاری نماییم اما این یكی از همان مواقعی است كه همانطور كه همیشه گفته ایم می توانیم چالش ها را به فرصت تبدیل نماییم. ما بر این عقیده ام كه زمان كاهش اتكایمان به صادرات نفت فرا رسیده است كه این كار را قبل از این نیز آغاز نموده ایم. می توانیم ببینیم كه در زمینه های دیگر چه كارهایی می توانیم انجام دهیم و نفت را به محصولاتی دیگر تغییر دهیم كه بتوانیم به ارزش بیشتری در بازار صادر نماییم.
او همینطور نفتی بودن اقتصاد ایران را رد كرده و اظهار داشت: طبق آخرین اطلاعات به دست آمده، تنها ۳۰ درصد بودجه ما وابسته به نفت می باشد. بدین سبب این یك موفقیت بشمار می رود چونكه ما به طوری جدی در كشور مصمم هستیم تا در شرایطی این چنینی كه با سختی هایی مواجه هستیم، از این وضعیت استفاده نمائیم تا اتكای خود به نفت را كمتر نماییم. تا الان در زمینه كاهش این اتكا عملكرد خوبی داشته ایم؛ حالا در حال صادر كردن محصولات دیگری مانند محصولات پتروشیمی و در جست وجوی بسیاری دیگر از محصولات در این زمینه هستیم. می توانم به شما بگویم كه انقلابی خاموش در حال رخ دادن در اقتصاد ایران است. در صورتیكه با فشار زیادی از بیرون مواجه هستیم، در تلاشیم تا اتكای خودرا به عوامل خارجی كاهش دهیم و ببینیم كه برای منعطف تر كردن اقتصادمان و كاهش اتكای آن به سودی كه از خارج از كشور به دست می آید، چه كاری می توانیم انجام دهیم.




منبع:

1398/02/31
15:19:16
5.0 / 5
4508
تگهای خبر: تحریم , خاورمیانه , سرمایه گذاری , صادرات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۴

خبرگزاری نفت و گاز OilNA
oilna.ir - حقوق مادی و معنوی سایت خبرگزاری نفت و گاز محفوظ است

خبرگزاری نفت و گاز

اخبار روز حوزه نفت و گاز