برنامه دولت برای فروش نفت در شرایط تحریم

برنامه دولت برای فروش نفت در شرایط تحریم به گزارش خبرگزاری نفت و گاز با وجود اقدامات خصمانه دولت آمریكا برای فشار حداكثری روی ایران و قطع درآمدهای نفتی، تحلیلگران عقیده دارند كه صادرات نفت ایران صفر نخواهد شد و مردان نفتی ایران هم نوید آینده روشنی برای بخش انرژی می دهند.


به گزارش خبرگزاری نفت و گاز به نقل از ایسنا، آمریكا نوامبر گذشته همزمان با آغاز اجرای تحریم های نفتی ضد تهران، به هشت خریدار بزرگ نفت ایران معافیت داد تا به واردات نفت در حجم كمتر ادامه دهند اما قبل از آخر معافیت شش ماهه در اقدامی غیرمنتظره اعلام نمود كه معافیت ها برای واردات نفت ایران را تمدید نخواهد كرد و از همه خریداران خواست تا آن زمان وارداتشان را متوقف كنند یا با تحریم های مواجه شوند. آمریكا هدف خود برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران را مورد تاكید مجدد قرار داد، هدفی كه بیژن زنگنه - وزیر نفت ایران - آنرا رؤیای تعبیر نشدنی برای آمریكا دانست.
تحریم ها را دور خواهیم زد
در این راستا حسن روحانی - رئیس جمهور كشورمان - آینده روشنی برای صنعت نفت پیشبینی كرده و در آخرین صحبت های خود اعلام نموده است كه وزارتخانه های نفت و امور خارجه و بانك مركزی در خط مقدم مبارزه با تحریم و دور زدن آن هستند، حالا هم در فروش نفت تحریم را دور می زنیم.
وی با تاكید بر این كه مبارزه امروز ما با آمریكا این است كه تولید را تقویت و صادرات را افزایش دهیم، خاطرنشان كرد: مگر لازم است كه فقط صادرات كشور متكی به نفت یا به موادی باشد كه وابسته به نفت است؟ اینگونه نیست، بلكه راه باز است؛ صنعت گردشگری می تواند بزرگ ترین تحول را در كشور ایجاد كند چونكه در یك سال قبل آمارهای مربوط به صنعت گردشگری كشور ۵۰ درصد افزایش یافته است.
روحانی با اشاره به این كه مناطق آزاد بازرگانی شرایطی دارند كه راحت تر می توانند تحریم را دور بزنند، ابراز كرد: البته ما تحریم را با افتخار دور می زنیم و الان هم در فروش نفت تحریم را دور می زنیم و با افتخار هم این كار را می نماییم.
وی با اشاره به این كه در خط مقدم مبارزه با تحریم بانك مركزی، وزارت امور خارجه، وزارت نفت و وزارتخانه های اقتصادی ما هستند كه می توانند تحریم را بشكنند و الان این كار را می كنند، تصریح كرد: همه بخش ها، مردم و نهادهای ما این فعالیت را انجام می دهند و موفق خواهیم شد كه در مقابل تحریم پیروز شویم.
بیژن زنگنه - وزیر نفت - هم اخیراً درباره این كه در مهلت ۶۰ روزه ایران به اروپا چه درخواست هایی برای فروش نفت دیده شده است، تصریح كرده است باآنكه نمی توانم در اینباره صریح صحبت كنم، اما وزارت امور خارجه، مدیریت كار را با نظارت و سیاست های شورایعالی امنیت ملی لحاظ می كند، وزارت نفت هم با آنها بسیار هماهنگ است، من و دكتر ظریف كارها را دنبال می نماییم و در رابطه با موضوع، ملاقات هایی داریم و از سوی ایران كارها با حسن نیت دنبال می شود و ان شاءالله پاسخ این حسن نیت ها داده شود.
راهی برای مقابله با تحریم های آمریكا
در اینباره، سیدمهدی حسینی - تحلیل گر حوزه انرژی - راهكارهایی را برای مقابله با تحریم های نفتی آمریكا عرضه كرده است كه یكی از این راهكارها، رجوع ایران به شورای امنیت سازمان ملل و شكایت از آمریكا و راهكار دیگر تعامل با دولت ها و شركت های كوچك خارجی است.
وی با تاكید بر این كه امكان ندارد صادرات نفت ایران به صفر برسد، اضافه كرد: حتی زمانی كه سازمان ملل ایران را تحریم كرده بود و همه كشورها متعهد بودند آنرا اجرا كنند، صادرات نفت ایران بر مبنای منابع ثانویه، حدود یك میلیون و ۲۰۰ هزار بشكه بود. هم اكنون تحریم ها تحریم های یك جانبه آمریكاست و نكته مهم این است كه دولت ها مبحث آن نیست و ایران باید حداكثر استفاده را از این مورد برای دور زدن تحریم ها داشته باشد.
این تحلیل گر ارشد حوزه انرژی اضافه كرد: به عبارت دیگر، اگر با یك دولت قرارداد امضا نماییم و معامله را انجام دهیم، آمریكا نمی تواند دولت ها را تحریم كند، بلكه بخش خصوصی كشورها از جانب آمریكا تهدید می شوند كه منافعی در آمریكا دارند. البته برخی دولت ها مانند چین حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیارد دلار تجارت با آمریكا دارد كه اساسا نگران آن خواهد بود. در مجموع، دولت ها می توانند معامله خود با ما را ادامه دهند و از ایران نفت وارد كنند. هم چنین شركت های كوچك و متوسطی كه سرمایه ای در آمریكا ندارند و صدمه پذیر نیستند، می توانند به تعامل خود با ما ادامه دهند.
حسینی در ادامه با اشاره به حكم دادگاه لاهه اظهار نمود: از مهرماه سال قبل حكمی از دیوان دادگستری لاهه داشتیم كه اجرا نكردیم، در حالیكه ایران باید برای اجرای این حكم اقدام می كرد و با رجوع به شورای امنیت و از آمریكا برای عدم اجرای حكم دیوان دادگستری لاهه شكایت می كرد. آمریكا هم نمی توانست آنرا وتو كند.
وی ادامه داد: در این حكم آمده بود موارد انسان دوستانه شامل تحریم نمی گردد و تحریم ها باید به صورتی باشد كه به مردم صدمه نرسد. هم چنین تاكید شده بود كه دو طرف نباید اقدامی كنند كه شرایط از آنچه كه هست بدتر شود. در حالیكه اقدامات شرایط را بدتر كرده و صراحتاً اعلام نموده است می خواهد ایران را تحت فشار قرار دهد. به عبارت دیگر آمریكا حكم دیوان را نقض كرده است و ما شكایت نمی نماییم. اگر موفق به گرفتن قطع نامه از شورای امنیت شویم، حتی اگر آمریكا اجرا نكند، از آنجائیكه حكم لازم الاجراست كشورهای دیگر یك محمل حقوقی پیدا می كنند تا این كه تحریم ها را اجرا نكنند.



1398/03/01
18:01:29
5.0 / 5
4373
تگهای خبر: انرژی , تجارت , تحریم , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۲

خبرگزاری نفت و گاز OilNA
oilna.ir - حقوق مادی و معنوی سایت خبرگزاری نفت و گاز محفوظ است

خبرگزاری نفت و گاز

اخبار روز حوزه نفت و گاز