كارت سوخت، فرشته نجات می شود؟
خبرگزاری نفت و گاز: طی چند ماه اخیر اخبار مربوط به بنزین حواشی بسیاری را به دنبال داشت، اما درنهایت دولت برای احیای مجدد كارت سوخت تصمیم گرفت تا شاید از این طریق بتواند وضعیت مصرف و قاچاق بنزین را سرو سامان دهد.
به گزارش خبرگزاری نفت و گاز به نقل از ایسنا، كارشناسان می گویند ارقام سرسام آوری كه درباره میزان مصرف سوخت، یارانه و قاچاق سوخت منتشر می شود، زنگ خطر را درباره وضعیت این فرآورده نفتی و بودجه ای كه در این زمینه دود می شود، به صدا درآورد و دولت را بر آن داشت تا راهكاری را برای سامان دهی وضعیت موجود به كار گیرد.
برای این منظور سناریوهای مختلفی روی میز دولت و مجلس قرار گرفت كه مهم ترین آن بازگشت كارت سوخت و به دنبال آن سهمیه بندی بنزین بود. در این راستا زمستان سال گذشته، شركت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی اعلام نمود بازگشت كارت سوخت جدی است و از مالكان خودرو و موتور سیكلتی كه فاقد كارت سوخت بودند خواست تا برای دریافت كارت سوخت المثنی اقدام نمایند.
سرانجام طبق آخرین خبرها استفاده از كارت سوخت الزامی شد و عرضه بنزین در جایگاه های سراسر ایران از ۲۰ مردادماه امسال صرفاً با عرضه كارت هوشمند سوخت خودرو امكانپذیر خواهد بود؛ موضوعی كه حسن زیا كاشانی - مدیرعامل پیشین شركت ملی پخش فرآورده های نفتی - اعتقاد دارد می تواند نتایج خوبی را به دنبال داشته است.
وی با بیان این كه تنها ابزار مفید و مؤثری كه در دوره اول اجرا هم امتحان خویش را پس داده، استفاده از كارت سوخت است، به ایسنا اظهار داشت: در گذشته هم تاكید كرده بودم كه با عملیاتی شدن كارت هوشمند سوخت در دوره اول تا ۲۵ میلیون لیتر از مصرف بنزین كاسته خواهد شد اما در همان زمان هم چون استنباط این بود كه قاچاق سوخت فقط با نفتكش انجام می شود، این مورد مورد استقبال قرار گرفت.
مدیرعامل پیشین شركت ملی پخش فرآورده های نفتی اضافه كرد: هم اكنون قاچاق سوخت با روش های مختلفی انجام می شود؛ بگونه ای كه شاهد لوله گذاری و حتی كاروان های قاچاق اطراف مرز هستیم كه این مورد هم علل مختلفی دارد.
به قول زیا كاشانی، اختلاف قیمت بنزین در ایران و سایر كشورها انگیزه قاچاق را افزایش می دهد؛ چونكه هم اكنون در داخل، بنزین لیتری ۱، ۰۰۰ تومان به فروش می رسد و آن طرف مرز قیمت این كالا حدود ۱۰ تا ۱۳ هزار تومان برآورد می شود كه همین مبحث هم انگیزه بزرگی برای قاچاق این فرآورده است.
وی با تاكید به این مورد كه قاچاق بنزین قباحت و زشتی قاچاق مواد مخدر را ندارد، خاطرنشان كرد: یكی دیگر از عواملی كه در این عرصه می توان به آن اشاره نمود مبحث بیكاری در مناطق مرزی كشور است كه بحران های زیادی را به وجود آورده است.
كارت خودرو جایگزین كارت سوخت شود
مدیرعامل پیشین شركت ملی پخش فرآورده های نفتی با بیان این كه تنها راهی كه می تواند جلوی قاچاق بنزین را بگیرد، استفاده از كارت هوشمند سوخت است، اظهار داشت: تجربه نشان داده است كه اگر كارت هوشمند سوخت كارت خودرو شود، دیگر سرقت اتومبیل و موتور سیكلت وجود خارجی نخواهد داشت چون این وسیله نقلیه هر جایی كه بخواهد سوخت گیری كند، قابل ردیابی است.
زیا كاشانی اضافه كرد: اگر هر كسی فقط با كارت سوخت خودش وارد جایگاه شود و همزمان با گرفتن سوخت بتواند با همان كارت مبادلات پولی هم انجام دهد كه حالا ساز و كار آن طراحی شده، می توان وضع موجود را سر و سامان داد چونكه در آن شرایط، كسی حاضر نمی گردد كارت خویش را به شخص دیگری بدهد.
وی اظهار نمود: مساله كه در طرح اولیه راهكارهایی در نظر گرفته شده بود كه بر مبنای آن داخل جایگاه ها تجهیزاتی را نصب نماییم كه شماره خودرو را با شماره كارت تطبیق دهد و اگر همخوانی داشت، سیستم فعال شود و سوخت گیری صورت گیرد كه این مساله هزینه زیادی در بر دارد اما اگر همین كارت تبدیل به كارت خودرو شود، كسی حاضر نیست كارت سوخت خودرو خویش را به شخص دیگری بدهد كه همین مبحث جلوی قاچاق سوخت را می گیرد.
مدیرعامل پیشین شركت ملی پخش فرآورده های نفتی با تاكید به این مساله كه كارت هایی كه در جایگاه ها وجود دارد، بلای جان سیستم و قاچاق شده است، ابراز كرد: تا زمانی كه فرد می تواند هر میزان كه بخواهد سوخت گیری انجام دهد، نمی توان وضعیت قاچاق را مدیریت كرد بنابراین لازم است برای این مورد تدابیری در نظر گرفته شود.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب