چرا ۲ و نیم برابر جهان انرژی مصرف می كنیم؟

چرا ۲ و نیم برابر جهان انرژی مصرف می كنیم؟ به گزارش خبرگزاری نفت و گاز ایران بیشتر از ۲.۵ برابر میانگین مصرف جهانی انرژی مصرف می كند و بعنوان نهمین مصرف كننده انرژی دنیا شناخته شده كه علت آن از جانب رئیس پژوهشگاه صنعت نفت، فناوری و راندمان پایین در بعضی از تجهیزات مورد استفاده در بخش انرژی مطرح گردیده است.


به گزارش خبرگزاری نفت و گاز به نقل از ایسنا، شاخص شدت مصرف انرژی ایران ۰.۶۳ درصد است و پس از ایران، روسیه و عربستان سعودی به ترتیب با شاخص شدت انرژی ۰.۵۳ و ۰.۵۱ درصد بالاترین مقدار شاخص را به خود اختصاص داده اند. طبق آمار، مجموع میزان مصرف و تلفات، از عرضه سبقت گرفته و این مورد می تواند در آینده ایران را به واردكننده انرژی تبدیل كند.
ایران در حالی نهمین مصرف كننده انرژی در دنیا شناخته شده كه این مصرف انرژی معادل ۳.۴ میلیون بشكه نفت خام است. به صورت كلی ۲.۴ درصد انرژی كل دنیا در ایران تولید می شود كه در میان كشورهای دنیا رده نهم از حیث تولید انرژی را داراست؛ اما علت بالابودن میزان مصرف انرژی در ایران چیست؟
جعفر توفیقی، رئیس پژوهشگاه صنعت نفت در اینباره به ایسنا اظهار داشت: دلیل اصلی این مساله مربوط به فناوری و تجهیزات مورد استفاده در بخش انرژی است كه باید در بعضی از تجهیزات مثل كوره ها و موتورخانه ها بازنگری صورت گیرد.
وی با بیان این كه عنوان می شود كه مصرف انرژی در كشور در بخش خانگی، صنعت و نیروگاه بالا است، اظهار نمود: با عنایت به این كه بعضی از تجهیزات موجود در صنعت نیروگاهی راندمان پایینی دارند، مصرف انرژی در كشور افزایش یافته است؛ بنابراین باید در بخش نیروگاهی به دنبال افزایش راندمان بود تا این مساله به صورت طبیعی برطرف شود.
وی افزود: در بخش خانگی هم می توان با اطلاع رسانی، تبلیغات و واقعی سازی قیمت حامل های انرژی این مساله را تا حد زیادی حل كرد.
رئیس پژوهشگاه صنعت نفت با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه كاهش مصرف انرژی هم در پژوهشگاه صنعت نفت اظهار داشت: برنامه هایی را در این راستا عرضه كردیم تا مصرف انرژی در كارخانه های مختلف ممیزی شود؛ بگونه ای كه منشاء هدر رفتن انرژی تشخیص و دستور العمل های لازم برای مصرف بهینه انرژی تبیین شود.
توفیقی در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به اقداماتی كه در پژوهشگاه صنعت نفت برای برنامه های زیست محیطی انجام می شود اظهار نمود: یكی از این برنامه ها مهار گازهای فلر كه منشاء آلودگی زیاد دارند تعریف شده و در این راستا هم برنامه های گوناگونی را در نظر گرفته ایم تا بتوانیم گازهای فلر را كاهش دهیم.
رئیس پژوهشگاه صنعت نفت افزود: استفاده از گازهای فلر یك مبحث مهم اما كاهش این گازها از منشاء بحث مهمتری است كه حالا برای آن برنامه های زیادی در نظر گرفته ایم.



1398/11/11
12:51:26
5.0 / 5
4620
تگهای خبر: انرژی , تولید , صنعت , فناوری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۳

خبرگزاری نفت و گاز OilNA
oilna.ir - حقوق مادی و معنوی سایت خبرگزاری نفت و گاز محفوظ است

خبرگزاری نفت و گاز

اخبار روز حوزه نفت و گاز