زیان اقتصادی بازگشت گاز مایع به سبد سوخت خودرو ها

زیان اقتصادی بازگشت گاز مایع به سبد سوخت خودرو ها به گزارش خبرگزاری نفت و گاز استاد دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به زیان اقتصادی بازگشت گاز مایع به سبد سوخت خودرو ها اظهار داشت: بازگشت سرمایه برای مصرف دو میلیون تن گاز مایع بعنوان سوخت خودرو ها 10 سال زمان می برد و حتی اگر نخواهیم ال. پی. جی را به خوراک پتروشیمی تبدیل نماییم، باز هم اقتصادی تر است که صادرات این فرآورده صورت گیرد و بنزین در داخل به مصرف برسد برای اینکه گاز مایع قیمت بالاتری در بازارهای جهانی نسبت به بنزین دارد.


به گزارش خبرگزاری نفت و گاز به نقل از ایسنا، سیدهاشم اورعی در جمع خبرنگاران، با اعلان اینکه سهم گاز مایع یا همان ال. پی. جی تنها ۳ درصد از سوخت های فسیلی است، افزود: این سوخت، در سبد سوخت های جهان جدید نیست و تلفیقی از پروپان، بوتان و پنتان است.
وی به طرح کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی برای مصرف دو میلیون تن ال. پی. جی در سال برای سوخت خودرو اشاره نمود و اضافه کرد: برای تبیین این طرح باید به اقتصاد آن اشاره نمود.
اورعی اشاره کرد: در یک حساب سر انگشتی مصرف دو میلیون تن گاز مایع در سال با فرض پیمایش ۱۰۰ کیلیومتری هر خودرو، منجر به ۲۱۰۰ لیتر مصرف گاز مایع و جایگزینی ۱۷۰۰ لیتر بنزین می شود که با قیمت های واقعی در سال حدود ۱۷۵۰ میلیارد تومان درآمد دارد.
وی افزود: در مقابل اما تبدیل هر خودرو به دوگانه سوز ال. پی. جی ۱۰ میلیون تومان هزینه دارد. همین طور از آنجایی که ال. پی. جی قابلیت اشتعال بالا دارد، جایگاه های این فرآورده، استاندارد خاصی دارند و رعایت این استانداردها هزینه راه اندازی را بالا می برد.
بگفته اورعی، با رعایت استانداردهای بین المللی هر جایگاه ۷۵ میلیارد تومان هزینه دارد که با ایرانی سازی تجهیزات این عدد به ۲۳ میلیارد تومان کاهش می یابد و از آنجائیکه برای توزیع دو میلیون تن ال. پی. جی در سال ۱۵۰ جایگاه نیاز داریم برای راه اندازی این تعداد جایگاه به سرمایه گذاری ۳۳۰۰ میلیارد تومان تا ۱۱ هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان نیاز خواهد بود.
وی با اعلان اینکه علاوه بر این هزینه ها، مشکل بزرگ هزینه حمل است برای اینکه تانکرهای حمل ال. پی. جی نیز باید اضافه شود، اظهار داشت: تا همین جا و بدون در نظر گرفتن هزینه حمل نیز هم این طرح فاقد توجیه اقتصادیست برای اینکه بازگشت سرمایه در این طرح به بالای ۱۰ سال می رود.
استاد دانشکده برق دانشگاه صنعتی شریف اشاره کرد: کار اقتصادی این است که ال. پی. جی را بعنوان خوراک پتروشیمی ها بدهیم برای اینکه در زمستان معمولا با کمبود خوراک گاز در پتروشیمی ها رو به رو هستیم. حتی اگر نخواهیم ال. پی. جی را به خوراک پتروشیمی تبدیل نماییم باز هم اقتصادی تر است که صادرات این فرآورده صورت گیرد و بنزین در داخل به مصرف برسد. برای اینکه گاز مایع قیمت بالاتری در بازارهای جهانی نسبت به بنزین دارد.
وی با اشاره به اینکه میانگین قیمت بنزین ۲۹۴ دلار در تن است، اضافه کرد: در صورتیکه قیمت هر تن گاز مایع ۳۲۸ دلار در تن برآورد می شود.
اورعی با تاکید بر اینکه افرادی که استفاده از ال. پی. جی برای سوخت خودرو را در نظر می گیرند زیرساخت را نمی بینند، اظهار داشت: بطور مثال در ایتالیا که مصرف گاز مایع در سبد سوخت خودرو ها بالا است، در گذشته زیرساخت های لازم به وجود آمده است. امروز نباید از صفر شروع نماییم برای اینکه در گذشته در جایگاه بنزین و گازوئیل و سی. ان. جی سرمایه گزاری نموده ایم و نباید نوع دیگری از سوخت فسیلی را وارد سبد سوخت نماییم.
وی با اعلان اینکه بازگشت گاز مایع به سبد سوخت خودرو ها در ایران ۱۰۰ درصد فاقد توجیه اقتصادی می باشد، اضافه کرد: در پیشنهاد این طرح بنظر می رسد عده ای شب خوابیدند و بامداد بیدار شدند و به فکر جدید رسیده اند.
بگفته استاد دانشکده برق دانشگاه صنعتی شریف، مملکت داری برای امروز و فردا نیست و ما در شرایطی صحبت ایجاد ساز و کار جدید برای توزیع و مصرف یک سوخت فسیلی می نماییم که سوخت فسیلی رو به زوال است و تا ۱۰ سال دیگر استفاده از سوخت فسیلی کاهش خواهد داشت. بدین سبب کسی که این پیشنهاد را می دهد، آینده را نمی بیند.
وی افزود: خودرو های آینده قرار نیست با سوخت های فسیلی کار کنند و قوانین می گوید در تمام اروپا تا سال ۲۰۳۰ تولید و فروش خودرو های بنزینی ممنوع خواهد بود و برق جایگزین آن می شود.
اورعی اظهار داشت: اگر نماینده ای می گفت به سمت خودرو برقی برویم و جایگاه های شارژ برقی را ایجاد نماییم طرح تحول گرا بود. در سال های آتی سهم برق از سبد انرژی جهان در بخش حمل و نقل زیاد می شود.
وی ادامه داد: البته برق باید از منابع تجدیدپذیر تامین گردد و حدودا همه کشورهای توسعه یافته تا سال ۲۰۳۵ صنعت برق را به صورت ۱۰۰ درصد کربن زدا می کنند.
اورعی اشاره کرد: از همین رو بازگشت گاز مایع به سبد سوخت خودرو ها از بنیان اشتباه است و هر کسی که این طرح را داده اشرافی به ماجرا ندارد.
کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی پیشنهاد داده تا در سال آینده دو میلیون تن گاز مایع به سبد سوخت خودرو های کشور اضافه شود. این طرح البته بگفته اغلب کارشناسان اقتصادی نیست و هزینه های زیادی را به اقتصاد تحمیل می کند.




منبع:

1399/12/14
22:42:31
0.0 / 5
372
تگهای خبر: استاندارد , انرژی , برق , بنزین
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۳

خبرگزاری نفت و گاز OilNA
oilna.ir - حقوق مادی و معنوی سایت خبرگزاری نفت و گاز محفوظ است

خبرگزاری نفت و گاز

اخبار روز حوزه نفت و گاز