لزوم وجود شفافیت در صنعت پلیمر

لزوم وجود شفافیت در صنعت پلیمر رئیس انجمن ملی صنایع پلیمر ایران ضمن تاکید به اهمیت مساله شفافیت در صنعت پلیمر اظهار داشت: در کشور هیچ بانک اطلاعاتی از مصرف واقعی، بازیافت و میزان استفاده مجدد از پلاستیک های بازیافت شده نداریم. پیشروترین کشورها حدود 70 درصد از تولیدات خودرا بازیافت می کنند.


به گزارش خبرگزاری نفت و گاز به نقل از ایسنا، سعید ترکمان در دومین همایش ملی چشم انداز اقتصاد صنایع پلاستیک در ایران ۱۴۰۰ اظهار نمود: طبق آماری که ما از شهرداری گرفتیم، بیش از ۹۰ درصد تولیدات ایران در کارگاه های کوچک و زیرزمینی بازیافت می شود که مخاطرات زیادی را می تواند به همراه داشته باشد. در ترکیه ۱۶۰۰ بنگاه در حوزه بسته بندی در حال فعالیت هستند که این آمار می تواند حتی به زنجیره ارزش کمک نماید اما در ایران چنین آمارهایی حتی در اختیار انجمن ملی صنایع پلیمر نیست.
وی درباب نقش شفافیت اقتصادی و رقابت عادلانه در توسعه صنایع پلاستیک در تهران سال ۱۴۰۰ اظهار داشت: شفافیت سریع ترین، کم هزینه ترین، ساده ترین و مبنایی ترین سازوکار برای پیشگیری و مبارزه با فساد است. شفافیت، کار ساده و در عین حال سختی است. سالهاست ما رتبه شفافیت پایینی در میان کشورهای مختلف داریم.
وی با اعلان اینکه هنوز نتوانسته ایم در رنکینگ جهانی به عدد قابل قبولی برسیم. عدم شفافیت سبب عدم گردش آزاد اطلاعات است. ما در صنعت پلاستیک ۲۰ میلیون تن ظرفیت تولید داریم که حاصل از همین عدم شفافیت است. مثلا «امضاهای طلایی» سبب شده بعضی کارخانجات ایجاد بشوند برای منافع دیگری که من نمی خواهم خیلی به این مساله ورود کنم، اضافه کرد: در دنیا، بانکهای اطلاعاتی وجود دارند که وقتی سرمایه گذاران بخواهند سرمایه گذاری کنند، از این بانک استفاده می نمایند اما به سبب عدم شفافیت در ایران چنین چیزی وجود ندارد.
ترکمان در مورد قانون گردش آزاد اطلاعات اظهار داشت: ما قانون افشای آزاد اطلاعات داریم اما در انجمن ملی بارها شده که از سازمان های مختلف درخواست اطلاعاتی برای صنعت کرده ایم که به ما پاسخ دادند به سبب منع قانونی اجازه ارائه اطلاعات ندارند. کاهش نظارت ها به سبب فقدان اطلاعات کافی چیزی است که به صنعت ما لطمه زده است. ما در بورس کالا نمی دانیم ذی نفعانی که با ما رقابت می کنند آیا تولیدکننده واقعی هستند یا خیر. افزایش محسوس هزینه هایی در اقتصاد، فرار از نظارت بر عملکرد و... از دیگر مواردی است که می توان به آن اشاره نمود.
وی در مورد مزایای شفافیت اشاره کرد: افزایش درآمدزایی بنگاه های تولیدی، جلوگیری از رانت فساد و مشکلات اطلاعات نامتقارن، جذب بیشتر سرمایه گذاری داخلی و خارجی همچون مزایای شفافیت است.
رئیس انجمن ملی صنایع پلمیر ایران در ادامه به یک نمونه مشخص از عوارض عدم شفافیت اشاره نمود و اظهار داشت: بعد از برجام ما شاهد شرکت های قوی بودیم که در حوزه صنعت پلاستیک قصد ورود به این بازار داشتند، اما به سبب عدم شفافیت این علاقه مندی از بین رفت. البته اتفاقاتی هم در صنعت پلاستیک رخ داده که در امتداد شعار شفافیت بوده مثل سامانه بهین یاب، که هزینه های زیادی را مصرف کرد، تصمیمات مناسب و گاهی غیرمناسبی رخ داده و گاها بنگاه هایی را قلع و قمع کرده اما به هر حال، این سامانه ها شروعی بر شفافیت هستند.
وی پیشنهاد کرد: باتوجه به اهمیت شفافیت در مبارزه با فساد و کاهش نگرانی ها و ریسک های اقتصادی پیشنهاد می شود شاخصی برای رتبه بندی شفافیت در منابع و شرکتها تعریف شود.
ترکمان در ادامه اظهار داشت: طی گزارش های وزارت صمت، صنعت پلیمر اشتغال زا ترین و ارزآورترین صنعت این کشور است که هر میزان شفافیت یا کارایی بیشتری در این صنعت ایجاد شود اثرات قابل توجهی را به همراه خواهد داشت.
وی درباب شاخص تولیدات صنعتی اظهار داشت: وقتی فاکتورهای صنعتی را مرور می نماییم، حجم معاملات سالانه پلیمرها در بورس کالا از یک میلیون و ۱۷۰ هزار تن به ۳ میلیون و ۴۳۰ هزار تن رسیده ایم در صورتیکه شاخص تولیدات صنعتی ما رشد جدی نداشته است.
بگفته وی انجمن پلاستیک ترکیه کمپین هایی دارد که به تشویق مبارزه با آلودگی محیط زیست می پردازد. اگر آمار و اطلاعات شفاف وجود داشته باشد ما نیز می توانیم پرچم دار این مساله باشیم.
حضور صنایع پلیمر در بازارهای اوراسیا نیازمند بازاریابی حرفه ای
همین طور در این مراسم حمید زادبوم رئیس سازمان توسعه تجارت ایران اظهار داشت: در مجموع ۳۱۵ میلیارد دلار جمع تجارت اوراسیا است که ۷۹۷ میلیون دلار از این صادرات سهم ایران است که نشاندهنده سهم ناچیز ایران در تجارت با اورسیا بوده و الان باید تقویت شود.
وی با اشاره به این که طبق توافق صورت گرفته با اتحادیه اورسیا مقرر است در سال ۱۴۰۱ این توافق به یک توافق تجارت آزاد تبدیل گردد، اظهار داشت: در این صورت مبادلات تجاری ایران با این اتحادیه عمیقا بسط پیدا می کند و انجمن ملی صنایع پلیمر ایران می بایست از این فرصت به وجود آمده حداکثر استفاده را به عمل آورد. حضور در این بازار نیازمند بازاریابی حرفه ای است.
وی در مورد اهمیت هم پیوندی با کشورهای منطقه اظهار داشت: امروزه صادرات در دنیا، به سمت بازارهایی سرازیرمی شود که هم پیوندی بین آنها به وجود آمده باشد. توافقات تجاری بین کشورها، حلقه واصل آنها است. در طول دهه گذشته فقط ۵ درصد صادرات غیر نفتی ایران در قالب معدود توافقات منعقد شده بین ایران و شرکای تجاری ایران انجام شده است که نشان دهنده این است که کشور ایران می بایست تمرکز بیشتری روی این حوزه داشته باشد. همچنین، ایران لازم است در پی توافقات جدید با کشورهای منطقه و جهان باشد چونکه توافقات تجاری، امکان مشارکت در زنجیره ارزش جهانی را تسهیل می کند.
وی افزود: عمده موافقتنامه های تجاری ایران، با کشورهای همسایه و منطقه نظیر ترکیه پاکستان، هند، اندونزی، گروه G۸ و... بوده که قسمتی از استراتژی ایران در تقویت همکاری با همسایگان و کشورهای دوست بوده است. یکی از با اهمیت ترین موافقت نامه های ایران، توافقنامه ایران و اوراسیا است که اهمیت صادراتی بسیار بالایی دارد.
زادبوم در ادامه درباب توافقنامه ایران و اوراسیا توضیح داد: ایران از سال ۹۴ مذاکرات خودرا با این اتحادیه شروع کرد که نتیجه آن توافقنامه ای در سال ۹۷ بود. این موافقتنامه نخستین تجربه ایران با یک اتحادیه تجاری است. ۳۱۵ میلیارد دلار جمع تجارت اوراسیا است که ۷۹۷ میلیون دلار از این صادرات سهم ایران است که نشاندهنده سهم ناچیز ایران در تجارت با اورسیا بوده و الان باید تقویت شود. طی سالهای اخیر، عمده محصولات صادراتی ایران به اوراسیا در حوزه کشاورزی بوده است.
رئیس سازمان توسعه تجارت ایران در مورد موانع صادراتی پیش روی تولیدکنندگان ایران اظهار داشت: بین سال ۹۷ تا ۹۹ تصمیماتی گرفته می شد که به خاطر تنظیم بازار، روی صادرات بخش های مختلف تاثیر داشت. اما از آن گذشته، مطابق با قانون، هرگونه عوارض باید به تصویب شورای اقتصاد برسد. خیلی از این موانع که شما اشاره کردید، توسط کارگروه هایی به وجود آمده بود که شورای سران قوا به این کارگروه ها، اختیار داده بودند. اما سازمان توسعه تجارت ایران از ۲ ماه اخیر، تنها مرجع در بحث عوارض صادارت است که مصوبات خودرا به شورای اقتصاد ارائه می کند که در این شورا تصویب یا رد شود. این یک گشایش خوب برای صادرکنندگان است.
رگولاتوری در صنعت پتروشیمی نهادی موثر در امتداد رفع انحصار
همین طور رضا محتشمی پور، قائم مقام بورس کالای ایران در این مراسم درباره لزوم اهمیت نهاد تنظیم گر در صنعت پتروشیمی اظهار داشت: امروز ما در بازار صنعت پتروشیمی ایران با مساله انحصار مواجهیم. برخی این انحصار را یک نکته مثبت می دانند اما در اقتصاد، انحصار هیچ ارزشی ندارد.
وی به بررسی نقش و اهمیت رگولاتوری یا همان نهاد تنظیم گری بعنوان نهادی بی طرف در اقتصاد صنایع تکمیلی، اظهار داشت: گاهی با مشکلات و بحران هایی مواجه هستیم که ما را از داشتن یک بازار بدون اشکال و رقابتی دور می کند. امروز ما در بازار صنعت پتروشیمی ایران با مساله انحصار مواجهیم. برخی دوستان این انحصار را یک نکته مثبت می دانند اما در اقتصاد، انحصار هیچ ارزشی ندارد. وقتی در صنعت پلیمر بررسی نماییم، مشاهده می نماییم که در کالاهای مواد اولیه پلیمری نهایتا ۴ تولیدکننده می بینیم. برمبنای فاکتورهای انحصار وقتی تعداد عرضه کنندگان یک کالا از ۸ شرکت کمتر باشد، مساله انحصار، جدی است.
وی افزود: در صنعت پتروشیمی هیچ کالایی پیدا نمی نماییم که بیش از ۴ عرضه کننده داشته باشد که به ضرر صنایع تکمیلی است. از جانب دیگر، با مساله کمبود مواد اولیه نیز روبرو می باشیم که به ناکارآیی بازار تعبیر می شود و نیاز به تنظیم گری را جدی تر می کند. نکته ای که باید به آن توجه گردد، مساله اطلاعات ناقص و غیرشفاف است. نکته بعدی بحث نیروی انسانی و آموزش نیروی انسانی درگیر با موضوع تنظیم گری است. این عناصر به ما می گوید، کیفیت تنظیم گری وقتی خودرا نشان میدهد که با معیار کارآیی و بازدهی بتوانیم بازار را بسنجیم. وقتی در بازار مداخله شود هزینه هایی به این بازار تحمیل می شود.
محتشمی پور در ادامه درباب نهاد تنظیم گر، خاصیت هایی را بر شمارد و اظهار داشت: نهاد تنظیم گر باید بتواند بدون دخالت بیرونی خصوصاً دولت ها، تصمیم گیری کند. اگر در تصمیمات به بخش خاصی از صنعت توجه گردد، می تواند به سایر اجزای صنعت لطمه برساند.
وی ابزارها و مکانیزم های مختلفی برای تنظیم گری نام برد و اضافه کرد: تنظیم گری انحصار، اولین بحث است. مساله بازرسی پایدار شرکت های تحت تنظیم گری، وضع تعرفه، تعیین استانداردها، حل دعاوی، صدور جواز، اطلاع رسانی و... جزو این مکانیزم ها هستند. سه عامل اصلی اهداف و منابع تنظیم گری، ساختار نهادهای محیطی و شرایط مختلف صنعت در محیط تنظیم گری بر کارکرد و دامنه سیاست گذاری آن تاثیر دارند.



1400/02/31
18:23:42
5.0 / 5
871
تگهای خبر: آموزش , استاندارد , پتروشیمی , تجارت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۵

خبرگزاری نفت و گاز OilNA
oilna.ir - حقوق مادی و معنوی سایت خبرگزاری نفت و گاز محفوظ است

خبرگزاری نفت و گاز

اخبار روز حوزه نفت و گاز