فلاحت پیشه:

باید به سمت احیای برجام حرکت کرد

باید به سمت احیای برجام حرکت کرد به گزارش خبرگزاری نفت و گاز نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: منطق منافع ملی اقتضا می کند، تیم جدید مذاکراتی ایران با پیشنهاداتی خاص و برنامه مشخص وارد مذاکرات شوند. این تیم باید اختیارات خاص در چارچوب برنامه مشخص داشته باشد نه این که به لحاظ شکلی فقط وارد مذاکرات شوند و نتیجه ای عاید کشور نشود. فراموش نکنیم این ملت ایران است که بیشتر از همه تاوان تحمیل تحریم ها را می پردازد.


حشمت الله فلاحت پیشه در گفتگو با ایسنا ضمن اشاره به برخی گمانه زنی ها درباره از سرگیری مذاکرات وین بر سر احیای برجام اظهار نمود: بخشی از فرصت احیای برجام از بین رفت و ایران بیشترین هزینه را از اجرا نشدن این توافق پرداخت کرده است. برخی معتقدند اگر تا هم اکنون توافق انجام می شد، خوب می شد و تا ۹۰ درصد خواسته های ایران را تأمین می کرد و برخی نظر دیگری دارند اما حقیقت این است که در مذاکرات اصل بر مبنای مقدورات است و این طور نیست که همه طرف ها به بالاترین سطح مطلوب برسند. باید بدانیم که ایران با طیف عمده ای از قدرت ها رو به رو است و معتقدم اگر شاکله برجام اجرا می شد، بسیاری از هزینه ها پرداخت نمی شد.
وی افزود: ایران پیشرفت هایی را در زمینه صنعت هسته ای، سوخت و کیفیت سوخت و سطح آن در دو سال قبل داشته است و این پیشرفت ها قابلیت های تازه ای را به ایران می دهد و معتقدم مهم ترین چالش احیای برجام این است که طرف های ایران می کوشند بگونه ای مذاکرات را پیش ببرند که قابلیت های جدید فنی ایران نادیده گرفته شود، مثل سوخت ۶۰ درصدی.
فلاحت پیشه اظهار داشت: حقیقت این است که اگر در زمان دولت گذشته یا در دوران انتقال دولت، مذاکرات احیا می شد، هم اکنون مذاکرات تکمیلی بیشتری انجام می شد. به اعتقاد من دنیا و قدرت های بزرگ به قدری در درون خود و فضای بین المللی با مشکل مواجهند که اگر برجام به جایی می رسید مشغله های دیگر آنها را از ایران دور می کرد. اما به هر حال مسئله این است که تا هم اکنون برجام احیا نشده و امریکا در استراتژی تحریم ها تغییری نداده است و ایران هم دستاورد های جدید دارد که باید دید می تواند از آنها استفاده نماید یا خیر.
این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: نباید بیشتر از این زمان کشته و از بین برده شود. تحولات سیاسی منتظر تصمیم دولت ها همچون ایران نمی مانند. سرنوشت ۸۰۰ نوع تحریم ایران در رابطه با کنگره است و اگر کنگره همراهی نکند این تحریم ها برداشته نمی گردد. وزارت امور خارجه نباید با نگاه در خصوص سوء نیت، گام های تیم مذاکره کننده گذشته را می دید، به هر حال آنها زیر نظر شورایعالی امنیت ملی عمل کرده اند.
وی اظهار داشت: ایران دو راه برای ورود به مذاکرات وین دارد، اول این که با طرح شعار ها و مواضع کلی بخواهد به سمت احیای برجام برود که با یک دور بی نتیجه از مذاکرات مواجه هستیم اما اگر طرح عملیاتی دهد تا مذاکرات جان گیرد حتما نتیجه بخش خواهد بود. بنابر این باید گفت، سه دغدغه اصلی وجود دارد اول این که مذاکرات فرسایشی شود و عملیاتی نشدن تعلیق در تحریم و پایدار نبودن توافق و در هر سه مورد حق با ایران است چون مسبوق به سابقه رئیس جمهور قبلی آمریکاست. ایران و تیم مذاکره کننده باید با دستور کار مشخص شامل زمانبندی و پیشنهادات موضوعی برای رفع این سه دغدغه در وین حاضر شود تا به جای این که طرف ها در فضا چالش ایدئولوژیک داشته باشند روی یک متن مذاکره کنند.
این کارشناس مسایل بین الملل درباره احتمال شروع بحث های تازه در مذاکرات از جانب طرف ها همچون ایران، تصریح کرد: معتقدم تیم جدید مذاکره کننده از سوی ایران تیمی است که بهرحال اختیارات بیشتری نسبت به تیم قبلی ندارد، چون تیم قبلی در سطح وزیر صحبت می کرد و اختیارات هم اکنون در حد تیم احیای برجام است و کاملا یک وظیفه بروکراتیک یا یک لیست موضوعی دارد و طبق همان هم عمل می کند، ازاین رو اگر طراحان مذاکرات در شورایعالی امنیت ملی با دید واقع بینانه یک برنامه مذاکراتی را تدوین کنند، امکان توافق هست اما اگر ایران هم رفتار وزارت خارجه جو بایدن را در پیش گیرد، آن وقت مذاکراتی فرسایشی را شاهد خواهیم بود. حداقل منطق منافع ملی اقتضا می کند تیم جدید در چارچوب نوع اول با پیشنهاد خاص و برنامه مشخص وارد شود. این تیم باید اختیارات خاص در چارچوب برنامه مشخص داشته باشد نه این که به لحاظ شکلی فقط وارد مذاکرات شوند و نتیجه ای عاید کشور نشود، باید بدانیم این ملت ایران است که بیشتر از همه تاوان تحمیل تحریم ها را می پردازد.
فلاحت پیشه درباره توقع مردم از مذاکرات و نتیجه بخش بودن آن پس از مدتها وقفه در روند مذاکرات با اشاره به اینکه دو رویکرد سیاسی در وزارت امور خارجه است که اول رویکرد منطقه است که زودتر فعال شود، معتقد است: این رویکرد خوب است اما تا وقتی که با چالش جهانی مواجهیم به موفقیت در این رویکرد نمی رسیم. اگر ایران تنش زدایی را در سطح دنیا انجام ندهد رویکرد سیاست خارجی فقط هزینه ساز خواهد بود. سیاست خارجی ایران هم باید در جهت رفع تنگناها و افزایش فرصت ها برای کشور باشد. روزانه میلیونها دلار، کشور ما هزینه تحمیل تحریم ها را می پردازد. فراموش نکنیم که هر چه تحریم های ایران سخت تر شود ایران مجبور خواهد بود به دوستانش امتیازات بیشتری بدهد و این مسئله ای است که نباید فراموش شود.
وی افزود: به جهت اینکه سیاسیت خارجی از مرحله هزینه سازی به مرحله ثروت سازی برود، باید چالش های بین المللی را رفع کرد و مهم ترین آن چالش هسته ای است البته ایران هم بیکار ننشسته است و به رغم این که مرکل هم مثل بلینکن تلاش کرد دستاوردهای جدید هسته ای ایران را عاملی برای توان چانه زنی ایران مطرح نکند اما حقیقت این است که توان چانه زنی ایران هم مهم می باشد منوط به اینکه با برنامه هدفمند ایران حرکت نماید.
این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: امیدواریم دولت جدید در ایران برای رفع تنگناها به سمت احیای برجام حرکت نماید و در آینده راهکارهای همکاری جویانه تری را بخصوص در جهت اجرای اف ای تی اف در دستور کار قرار دهد. شاید یکی از نگرانی های دولت این است که با اجرای اف ای تی اف، مورد نقد طرف مخالفان و منتقدانش قرار گیرد اما این نقد به نظر من وارد نیست؛ دولت باید هر اقدامی که سبب گشایش اقتصادی کشور شود را انجام دهد و دیگران هم از آن حمایت کنند.




منبع:

1400/07/22
12:51:55
5.0 / 5
214
تگهای خبر: تحریم , سوخت , صنعت , عملیات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۱

خبرگزاری نفت و گاز OilNA
oilna.ir - حقوق مادی و معنوی سایت خبرگزاری نفت و گاز محفوظ است

خبرگزاری نفت و گاز

اخبار روز حوزه نفت و گاز