جوابیه انجمن صنعت موتور درباب یک خبر

جوابیه انجمن صنعت موتور درباب یک خبر خبرگزاری نفت و گاز: انجمن صنعت موتورسیکلت ایران به اظهارات غیر کارشناسانه ای که این روزها تولیدکنندگان موتور سیکلت را بیش از قبل از رسالت اصلی خودشان که کمک به تولید و بومی سازی این وسیله نقلیه و اشتغالزایی است باز می دارد در اطلاعیه ای واکنش نشان داد.


به گزارش خبرگزاری نفت و گاز به نقل از خبرگزاری ایرنا، در جوابیه این انجمن به خبر یاد شده (اصل خبر را اینجا بخوانید) آمده است:
برمبنای تصویب نامه شماره ۳۸۴۵۴/ت/۵۳۱۷۲ مورخ ۰۲/۰۴/۱۳۹۵ هیات محترم وزیران از تاریخ ۲۹/۱۲/۱۳۹۵ تولید موتورسیکلت کاربراتوری ممنوع گردید، بدین سبب طبق بند ۲-۵ مصوبه مذکور کارخانجات تا آخر سال ۱۳۹۵ می توانستند محصولات موجود در انبار خودرا پلاک کنند. وقتی که به آمار تولید برمی گردیم در سال ۱۳۹۴ تعداد ۴۵۳ هزار و ۲۳۱ دستگاه، در سال ۱۳۹۳ تعداد ۶۳۲ هزار و ۸۵۳ دستگاه و در سال ۱۳۹۵ تعداد ۷۳۶ هزار و ۴۸۱ دستگاه موتورسیکلت تولید و پلاک شد. با یک نگاه اجمالی به آمار و ارقام در می یابیم که فاصله اندکی بین سالهای ۹۳، ۹۴ و ۹۵ وجود داشته و تنها دلیل اندک تفاوت افزایش در سال ۹۵ اختتام زمان تولید و شماره گذاری موتورسیکلت های کاربراتوری بوده است و به سبب اینکه از شروع سال ۱۳۹۶ موتورسیکلت کاربراتوری حذف و سیستم سوخت رسانی انژکتوری جایگزین آن شد، کارخانجات به سبب عدم آمادگی لازم با محدودیت تولید مواجه گشتند و آمار تولید در سال ۱۳۹۶ به ۱۵۳ هزار و ۱۱۹ دستگاه رسید، یعنی حدود ۸۰ درصد نسبت به تولید سال ۱۳۹۵ کاهش داشته است. این کاهش محسوس متاسفانه سبب شد که تعداد افراد مستقیم شاغل از ۳۲ هزار نفر به ۱۶هزار نفر کم شود.
تعدادی از افراد ناآگاه در زمینه صنعت موتورسیکلت مواضعی بی اساس درباب معافیت مالیاتی گرفته اند که موضوع معافیت مالیاتی حق قانونی هر شرکت است که می تواند از مزایا و محسنات قوانین جاری در راستای افزایش تولید و رشد فضای کسب وکار استفاده نماید و نباید از این امر غافل باشیم که همه این کارخانجات در مناطق محروم مبادرت به طرح توسعه کرده اند. به عنوان مثال ما در این صنعت کارخانه هایی سراغ داریم که با فضای ۱۰ هزار مترمربع آغاز به کار کرده اند و برابر توسعه امروز در فضای ۱۳۰ هزار مترمربعی اشتغال دارند. همین طور از نظر نیروی شاغل با ۳۰ کارگر آغاز به کار کرده و امروز بیش از یک هزار کارگر مشغول به کار دارند.
متاسفانه برخی ادعا می کنند که حدود ۹۵ درصد قطعات صنعت موتور سیکلت خارجی است. باید اشاره کرد که دوستانی که سالهاست از صنعت موتورسیکلت خارج شده اند فاقد اطلاعات میدانی و مستند منطبق با واقعیت هستند. فی المثل باید اعلام نماییم که خوشبختانه در نمایشگاه تحول و دستاوردهای صنعت خودرو که با حضور مسئولان وزارت صمت برگزار شد، از "انجین" (موتور) کاملاً بومی سازی شده موتورسیکلت در داخل میهن اسلامی رونمایی گردید. شایان ذکر است با حمایت منابع بانکی در راستای تولید انجین سرمایه گذاری شایان توجهی انجام شده که با یاری خداوند بزرگ حداکثر در ۳۰ روز آینده با حضور مسئولان تولید انبوه این محصول شروع خواهد شد و این فقط گوشه ای از بومی سازی صنعت موتورسیکلت است. ضمناً جهت استحضار، تعداد قابل توجهی از قطعات و اجزای موتورسیکلت در داخل تولید می شود؛ به عنوان نمونه بیش از ۹۹ درصد از تایر و تیوب های مورد نیاز خطوط تولیدی کارخانجات از شرکت "ایران یاسا" و "یزد تایر" در داخل کشور تامین می شود و قطعاتی مانند هواکش، اگزوز، طوقه، شاسی، باتری، زنجیر، زین و غیره تولید داخل هستند. همین طور تحقیق و توسعه در زمینه صنعت موتورسیکلت و نهایتاً بومی سازی این محصول از چشم اندازهای کلان انجمن صنعت موتورسیکلت است.
خاطر نشان می شود بر طبق قانون وزارت صنعت، معدن و تجارت، موتورسیکلت سازان درباب قطعاتی که تولید داخل ندارد، با ارائه لیست IPI و بوسیله فصل ۹۸ ثبت سفارش کرده و قطعات مورد نیاز خودرا وارد می کنند.
تعدادی از افراد نا آگاه می گویند که تولیدکنندگان موتورسیکلت در دبی مبادرت به تاسیس شرکت کرده اند و این امر را مذموم می شمارند، این در حالیست که نه فقط در صنعت موتورسیکلت، بلکه در همه صنایع و نه با هدف خروج غیرقانونی ارز، بلکه در امتداد دور زدن و بی اثر کردن تحریم های ظالمانه در خیلی از کشورها از شرکت های تجاری واسطه بهره برده اند.
برخی بدنبال کوچک نشان دادن خانواده صنعت موتور سیکلت در ایران هستند و کل جمعیت شاغل در این صنعت را به دروغ به ۲ هزار و ۵۰۰ نفر تقلیل می دهند. باتوجه به تفاوت فراوان عدد اعلام شده در رسانه ها، با حقیقت موجود بنظر می رسد که این جریان ضد تولید بدنبال کوچک جلوه دادن این صنعت هستند، چونکه فقط جمعیت شاغل و مشغول بکار مستقیم در این صنعت ۱۶ هزار نفر است.
مافیای تخریب صنعت موتورسیکلت کشور در اوج ناباوری پیشنهاد می دهند که این صنعت تعطیل و صنعت دوچرخه فعال و جایگزین آن شود. باید به این نکته دقت کنیم که دوچرخه و موتورسیکلت هرکدام کاربری و استفاده ویژه جداگانه ای دارد و در هر صنعت کارگران عزیز این کشور شاغل هستند، پس امیدواریم که دوستان از این اظهار نظرات ناپخته اجتناب کنند.
در نهایت باید اشاره کرد افرادی که بدنبال تخریب و تعطیلی صنعت هستند، همان افرادی هستند که ادعا می کنند به سبب تخلفات موجود در صنف موتورسیکلت از انجمن خارج شدند، اما واقعیت این است که همین افراد در مجمع عمومی مورخ ۲۱/۰۴/۱۴۰۱ در انتخابات هیأت مدیره انجمن موتورسیکلت که زیر نظر نماینده اتاق تجاری و در محل اتاق برگزار شد، کاندید شده اما موفق به کسب رای اعتماد از اعضاء انجمن نشدند.
در آخر انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت ایران اعلام می کند حق طرح همه دعاوی مقتضی در مراجع قضایی مربوطه را برای خود محفوظ می دارد.


منبع:

1401/06/21
22:45:04
5.0 / 5
216
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۳

خبرگزاری نفت و گاز OilNA
oilna.ir - حقوق مادی و معنوی سایت خبرگزاری نفت و گاز محفوظ است

خبرگزاری نفت و گاز

اخبار روز حوزه نفت و گاز