شش ماه از 1404 گذشت تعرفه واردات خودرو همچنان بلاتکلیف خبرگزاری نفت و گاز: شش ماه از 1404 گذشته و هنوز تعرفه واردات خودرو مشخص نیست؛ بازار در بلاتکلیفی کامل است و واردکنندگان و مصرف کنندگان منتظر تصمیم غائی دولت و مجلس هستند. به گزارش خبرگزاری نفت و گاز به نقل از مهر، با گذشت شش ماه از سال ۱۴۰۴، بازار خودرو همچنان در انتظار تعیین تکلیف نرخ حقوق ورودی خودرو های وارداتی است. قانون بودجه ای که در آغاز سال تصویب گردید، مصوبه ای که دولت در خردادماه ابلاغ نمود، توقفی که دیوان عدالت اداری در تابستان اعلام نمود و در نهایت نظر هیأت تطبیق مقررات مجلس، زنجیره ای از تصمیمات و ابهامات را شکل داده که هنوز به نتیجه قطعی نرسیده است. ماجرا چیست؟ در قانون بودجه سال ۱۴۰۴ به صراحت نرخ حقوق ورودی خودرو های وارداتی ۱۰۰ درصد تعیین شد. این حکم چارچوبی روشن برای گمرک و واردکنندگان ایجاد می کرد. در عین حال، هیأت وزیران در تاریخ ۲۳ خردادماه مصوبه ای صادر کرد که بر مبنای آن، حقوق ورودی خودرو ها به شکل پلکانی از ۲۰ درصد محاسبه می شد. این تصمیم از همان شروع با قانون بودجه مغایرت داشت و اعتراض کارشناسان و فعالان اقتصادی را برانگیخت. به گونه ای که مصوبه دولت با شکایت فعالان بازار به دیوان عدالت اداری کشیده شد و این دیوان در تابستان با صدور دستور موقت، اجرای مصوبه را متوقف نمود. در مردادماه، دولت با اصلاحات شکلی، سازوکار پلکانی را مجدداً در چارچوب بخشنامه ای جدید پیش بینی نمود. اما در ادامه، هیأت تطبیق مقررات مجلس در ۲۲ شهریورماه، این اقدام دولت را مغایر قانون بودجه دانست و دولت را موظف کرد ظرف ۱۰ روز دفاعیات خویش را عرضه نماید. این کشاکش تعرفه میان دولت و مجلس در حالی همچنان ادامه دارد که به عقیده فعالان صنعت خودرو، می تواند نتایج قابل توجهی بهمراه داشته باشد؛ همچون این که واردکنندگان به سبب نامشخص بودن نرخ قطعی تعرفه، قادر به انعقاد قراردادهای مطمئن نیستند و سفارش گذاری ها متوقف شده است. از سویی دیگر بازار خودرو با نوسانات شدید قیمتی و کاهش اعتماد مصرف کنندگان روبرو است. همینطور افزایش قیمت خودرو و قطعات و اختلال در خدمات بعد از فروش اجتناب ناپذیر خواهد بود. فضای کلان اقتصاد هم از بی ثباتی سیگنال منفی دریافت کرده و این امر بر تمایل سرمایه گذاران داخلی و خارجی اثر منفی می گذارد. کارشناسان اقتصادی اخطار می دهند که استمرار این وضعیت نه تنها باعث کندی واردات خودرو می شود، بلکه اعتماد بخش خصوصی به سیاستهای تجاری دولت را هم تضعیف خواهدنمود. چشم انداز نیم سال دوم همچنین باید اشاره شود که تعرفه واردات خودرو در حالی میان دولت و مجلس پاسکاری می شود که فقط ۶ ماه تا آخر سال باقیمانده است. در صورت تأیید نظر هیأت تطبیق، نرخ واحد ۱۰۰ درصدی مبنای عمل قرار خواهد گرفت. اما در صورتیکه دولت بر مصوبه پلکانی خود اصرار ورزد، مبحث به صحن علنی مجلس و احتمالا نهادهای بالادستی کشیده خواهد شد. این وضعیت نتیجه ای جز افزایش هزینه ها، کاهش شفافیت و از میان رفتن پیشبینی پذیری نخواهد داشت و واردکنندگان و مصرف کنندگان را بعنوان اصلی ترین بازندگان این فرایند معرفی می کند. به طور خلاصه افزایش قیمت خودرو و قطعات و اختلال در خدمات پس از فروش اجتناب ناپذیر خواهد بود. فضای کلان اقتصاد هم از بی ثباتی سیگنال منفی دریافت کرده و این امر بر تمایل سرمایه گذاران داخلی و خارجی اثر منفی می گذارد. منبع: oilna.ir 1404/06/28 13:04:24 5.0 / 5 4 تگهای خبر: حقوق , خدمات , صنعت , فروش این مطلب را می پسندید؟ (1) (0) X تازه ترین مطالب مرتبط سهم ۵ درصدی صنایع پیشرفته از کل صنعت کشور شروع فروش نقدی محصولات سیبا موتور امداد خودرو پردیس تاثیر اجتماعی تعاون از بعد اقتصادی آن بیشتر است نظرات بینندگان در مورد این مطلب نظر شما در مورد این مطلب نام: ایمیل: نظر: سوال: = ۳ بعلاوه ۵