سرنوشت سهمیه بنزین نو شماره ها روی میز دولت به گزارش خبرگزاری نفت و گاز، با ایجاد کارگروهی متشکل از وزارت خانه ها و نهادهای اقتصادی و امنیتی، تعیین زمان و شیوه حذف سهمیه بنزین خودرو های نوشماره به مرحله بررسی کارشناسی رسیده است. به گزارش خبرگزاری نفت و گاز به نقل از ایسنا، با وجود این که دولت چهاردهم سیاستهای جدید بنزینی را با هدف مدیریت مصرف و کاهش واردات سوخت دنبال می کند، تصمیم اخیر در رابطه با حذف سهمیه بنزین خودرو های نوشماره با پرسش ها و انتقادهایی همراه شده است. این تصمیم مقرر است در کارگروهی متشکل از وزارت کشور، وزارت اطلاعات، وزارت نفت، سازمان برنامه و بودجه و سازمان بهینه سازی و مدیریت راهبردی انرژی نهائی شود؛ اما ابهام ها در رابطه با زمان اجرا، دامنه شمول و موارد دیگر همچنان ادامه دارد. محسن پاک نژاد، وزیر نفت، اعلام نموده که خودرو های نوشماره یعنی خودروهایی که برای اولین بار شماره گذاری می شوند در اولویت بررسی برای حذف سهمیه ۶۰ و ۱۰۰ لیتری قرار دارند. این مساله نه تنها به خودرو های صفر داخلی مربوط است، بلکه خودرو های مناطق آزاد، خودرو های وارداتی و حتی خودرو های دولتی هم در مدل جدید لحاظ شده اند. با این وجود، به سبب این که هنوز زمان و شیوه اجرای این تصمیم مشخص نشده، برخی کارشناسان اعتقاد دارند مصرف کنندگان در وضعیت انتظار و بی اطمینانی قرار گرفته اند؛ موضوعی که می تواند بازار خودرو را تحت تاثیر قرار دهد. دولت استدلال می کند با افزایش مصرف بنزین که در بعضی مقاطع به بالای ۱۹۰ میلیون لیتر در روز رسید حفظ وضعیت موجود نه اقتصادی می باشد و نه پایدار. معاون اول رئیس جمهور ضمن اشاره به هزینه ۶۰ سنتی واردات بنزین، گفته که راهبرد اصلی دولت «واردات صفر» است؛ بدین سبب اصلاحات در سهمیه گذاری برخی خودرو ها، بخشی از سیاست مدیریت مصرف بشمار می رود. با وجود تاکید دولت بر لزوم اصلاح، حذف سهمیه بنزین خودرو های نوشماره چند نکته را به همراه دارد، در مدل پیشنهادی، همه خودرو های نوشماره چه اقتصادی و کم مصرف باشند و چه لوکس و پرمصرف مشمول یک قاعده می شوند. منتقدان این مساله را فاقد عدالت مصرفی می دانند. با حذف سهمیه، هزینه استفاده از خودرو های نو بیشتر می شود و امکان دارد بخشی از خریداران به جای خودرو های جدید بسمت خودرو های کارکرده حرکت کنند؛ روندی که می تواند نوسازی ناوگان را کند کند. همینطور در صورتیکه محدودیت برای خودرو های جدید اعمال می شود، هنوز سیاست هایی برای تشویق خرید خودرو های کم مصرف یا استاندارد عرضه نشده است؛ موضوعی که سبب می شود این تصمیم بیشتر بازدارنده باشد تا سیاست هدایت مصرف را دنبال کند. سهمیه های اصلی پابرجاست؛ نرخ سوم همچنان محل بحث البته باید توجه داشت که طبق مصوبه دولت سهمیه ۱۶۰ لیتری با نرخ ۱۵۰۰ و ۳۰۰۰ تومان حذف نشده و تنها مصرف بیشتر از سهمیه با قیمت ۵۰۰۰ تومان محاسبه می شود. با این وجود، برای خودرو های نوشماره مقرر است همین سهمیه پایه هم حذف شود؛ تصمیمی که در صورت اجرای سراسری، الگوی مصرف بخش مهمی از خودرو های تازه شماره گذاری شده را تغییر خواهد داد. مصوبه حذف سهمیه بنزین خودرو های نوشماره، یکی از مهم ترین بحث های کارگروه بنزینی دولت است؛ تصمیمی که هدف آن مدیریت مصرف و کاهش وابستگی به واردات اعلام شده، اما با این وجود از نظر عدالت مصرف، تاثیر بر بازار خودرو و دستاوردهای رفتاری با نقدهایی روبروست. دولت تاکید کرده که این تصمیم نهائی نیست و امکان اصلاح آن وجود دارد؛ روشن شدن سازوکار اجرا، زمان بندی و تمایزگذاری میان خودرو های مختلف، می تواند از ابهام ها و نگرانی های فعلی کم کند. 1404/09/10 12:21:53 5.0 / 5 3 تگهای خبر: استاندارد , انرژی , بنزین , خرید این مطلب را می پسندید؟ (1) (0) X تازه ترین مطالب مرتبط تعهدات معوق ایران خودرو نزدیک به صفر شد تاخیر نداریم! یک تهدید خاموش ۹۰ درصد موتورسیکلت های کلانشهرها فرسوده اند مشخصات فنی میلگردها سوزاندن ۶۰۰ هزار کارت سوخت بدون مجوز صرفه جویی ۱، ۲ میلیون لیتری بنزین در روز نظرات بینندگان در مورد این مطلب نظر شما در مورد این مطلب نام: ایمیل: نظر: سوال: = ۷ بعلاوه ۲