سعودی ها تا نفت گران تر نشود دست به كار نمی شوند!

سعودی ها تا نفت گران تر نشود دست به كار نمی شوند! خبرگزاری نفت و گاز: عربستان سعودی دیگر عجله ای برای افزایش تولید و صادرات نفت خام ندارد و از این واهمه دارد كه عرضه بیشتر، باردیگر سطح ذخایر را بالاتر برده و قیمت ها را پایین بیاورد.



به گزارش خبرگزاری نفت و گاز به نقل از ایسنا، وزیر انرژی عربستان سعودی هفته جاری اعلام نمود ترجیح ما این است كه مدیریت تولید نفت را برای ادامه روند كاهش تدریجی ذخایر و رسیدن آنها به سطح معمولی حفظ نماییم.

سیاست گذاران سعودی تلاش می كنند روابط حسنه با كاخ سفید را حفظ كنند و همزمان، درآمد صادرات نفت را برای پشتیبانی از بودجه خود در سطح مناسبی نگه دارند.

روابط حسنه عربستان سعودی با واشنگتن بیشتر از قبل برای ریاض كه اصلاحات اقتصادی داخلی را دنبال می كند و در كوشش برای مقابله با افزایش نفوذ رقیب منطقه ای خود است اهمیت دارد.

سیاست گذاران سعودی با كاخ سفید به این تفاهم رسیده اند كه آنها عرضه كافی نفت در بازار را تأمین كنند و در مقابل، حمایت سیاسی و نظامی آمریكا و تحریم های شدید واشنگتن ضد ایران را داشته باشند.

با این حال از نقطه نظر مالی عربستان سعودی هیچ انگیزه ای برای افزایش تولید و صادرات نفت ندارد مگر این كه قیمت ها افزایش پیدا كند و نشان دهد بازار گرفتار كمبود عرضه شده است.

درآمدهای صادراتی

توافق تولید اوپك مربوط به تولید داخلی كشورهای عضو این گروه است اما آنچه برای عرضه و قیمت های جهانی اهمیت دارد، سطح صادرات است.

عرضه نفت از سال قبل در نتیجه اختلالات غیرمنتظره ای شامل سقوط تولید نفت ونزوئلا و تحریم های آمریكا ضد ایران بیشتر از میزانی كه عربستان سعودی و متحدانش در گروه اوپك پلاس برنامه ریزی كرده بودند كاهش پیدا كرده است.

طبق آماری كه به سازمان مشترك ابتكار آمار (JODI) عرضه شده است، صادرات نفت عربستان سعودی در سه ماهه اول كمتر از یك درصد در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۱۸ كاهش داشت و تنها ۲.۵ درصد پایین میانگین صادرات از سال ۲۰۱۱ به این طرف بود.

با این حال درآمد صادراتی عربستان سعودی حدود ۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل كاهش پیدا كرد كه عمدتاً به علت میانگین پایین تر قیمت نفت برنت در ژانویه و فوریه بود.

درآمد این كشور تا مارس حدود ۴۸۰ میلیون دلار در روز بود كه تقریباً مشابه مدت مشابه سال قبل بود اما در مقایسه با بیشتر از ۶۰۰ میلیون دلار در اكتبر كمتر بوده و كمتر از نصف درآمدی است كه این كشور قبل از ریزش قیمت های نفت در سال ۲۰۱۴ داشت.

از نقطه نظر درآمد حداكثری، اگر شكاف عرضه در بازار وجود دارد منطقی است كه صادرات افزایش پیدا كند تا تأثیر كمبود عرضه بر قیمت های نفت تعدیل شود.

چشم انداز نامعلوم

سیاست گذاران و بازاریاب های نفت سعودی فعلاً نمی توانند یقین داشته باشند كه كمبود عرضه در نیمه دوم سال وجود دارد.

تحریم های آمریكا ضد ایران و ونزوئلا، مشكلات خط لوله روسیه و تهدید اختلالات مجدد در روند صادرات لیبی، بازار را در معرض كمبود عرضه قرار داده است. و این وضعیت با افزایش ظرفیت فرآوری پالایشگاه های آمریكایی برای تأمین تقاضا در فصل پیك رانندگی تابستانی و آمادگی برای اجرای مقررات جدید مربوط به سوخت IMO در ژانویه تشدید خواهد شد.

اما روند رشد اقتصاد جهانی آهسته شده و جابجایی بار كاهش پیدا كرده كه امكان دارد رشد مصرف نفت در اواخر سال میلادی جاری را آهسته كند.

از این رو معامله گران با عنایت به این كه قیمت ها نسبت به سال قبل پایین تر هستند انتظار دارند هر گونه كمبود عرضه عمر كوتاهی داشته باشد.

یك منبع مطلع در منطقه خلیج فارس به رویترز اظهار داشت: صادرات نفت عربستان سعودی در ژوئن پایین هفت میلیون بشكه در روز خواهد ماند. با این وجود بعد از آن اگر توافق كاهش تولید گروه اوپك پلاس خاتمه پیدا كند این كشور امكان دارد صادراتش را به میزان ۱۰۰ تا ۳۰۰ هزار بشكه در روز افزایش دهد اما هر گونه افزایش بیشتر امكان دارد بازار را مجدداً با مازاد عرضه روبرو كرده و درآمدهای نفتی را به جای افزایش، كم كند.

بر اساس گزارش رویترز، حالا نخستین هدف عربستان سعودی این است كه متحدانش در اوپك پلاس به خصوص روسیه را قانع كند صادراتشان را هم افزایش ندهند.

در این بین چالش دیپلماتیك ریاض این خواهد بود كه كاخ سفید را كنار خود نگه دارد حتی اگر قیمت های نفت در بازار تحویل فوری افزایش پیدا كند.




1398/03/01
23:59:19
5.0 / 5
4298
تگهای خبر: انرژی , اوپك , پالایشگاه , تحریم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۲

خبرگزاری نفت و گاز OilNA
oilna.ir - حقوق مادی و معنوی سایت خبرگزاری نفت و گاز محفوظ است

خبرگزاری نفت و گاز

اخبار روز حوزه نفت و گاز